Hej,

Står i begrepp att sanera lite vitmögel i krypgrund, plasta och sedan låta installera soprtionsavfuktare. Den aktuella krypgrunden innehåller tryckt virke i form av läkt. En firma jag nu pratat med rekommenderar sorptionsavfuktare i kombination med undertrycksfläkt för att undvika att lukt letar sig upp i huset.

Någon som har testat denna kombo och sett uppsida/nedsida?

Mvh

Fördelen är ju just att man minskar risken för lukt.
Nackdelen är att man drar ner varmluft i grunden, så det kan vara värt isolera mot marken.

Beroende på hur stor volym du har på krypgrunden kan det vara rimligt med sorptionsavfuktare och separat fläkt, liten volym ger billig avfuktare, har du stor volym kan det vara rimligt med en Corroventa som har funktionen inbyggd....

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen är ju just att man minskar risken för lukt.
Nackdelen är att man drar ner varmluft i grunden, så det kan vara värt isolera mot marken.

Beroende på hur stor volym du har på krypgrunden kan det vara rimligt med sorptionsavfuktare och separat fläkt, liten volym ger billig avfuktare, har du stor volym kan det vara rimligt med en Corroventa som har funktionen inbyggd....
Tack! Jag har 69 m2 och 50 cm höjd i grunden så cirka 34.5 m3 att avfukta. Ganska litet skulle jag gissa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.