Efter att under alla år med trädgård varit förskonade från sorkangrepp är det nu slut med freden. Jag har ingen aning om de är tio eller hundratio sorkar som systematiskt gräver i ett ganska stort område.

För tre veckor sedan förklarade jag krig och satte ut 10 vibrerande sorkskrämmor med ljudsignaler där varje skrämma skulle täcka ett stort område. Sorkarna flyttade några meter bort från skrämmorna men nu har de uppenbarligen vant sig vid ljudet och nya högar uppstår en halvmeter från den vibrerande staven, värdelöst med andra ord.

Fyra fällor sattes ut i gångarna, tre supercat och en galvad sax, ingen fångst under tre veckor.

Nu har jag beställt karbidtabletter som man sätter ner i gångarna och vattnar och då skall avge en dödande gas. Låter krångligt att få det att fungera. Någon som har erfarenhet av karbid som bekämpning av sork?

Min återstående idé som jag ännu inte prövat är att hyra en padda eller någon annan form av vibrator och låta den gå under tre, fyra dygn. Alla tips mottages tacksamt. Just nu biter de av perenner och drar ner i boet men när grönska är borta kommer de att tugga i sig rötter från träd och annan växtlighet.

Jag har inte kommit igång med min sorkbekämpning än, men grannen har testat det mesta utan framgång. Det effektivaste enligt honom är hagelgevär...

Men, jag lurar på och tänkte testa om det inte kan funka att strö ner exempelvis cayennepeppar eller något liknande i vartenda hål man hittar. Jag har ingen aning om sorken skyr detta men det torde vara relativt billigt. Visst, man får ju jobba en del ett tag förmodligen, men med lite tur flyttar de på sig. Någon som har erfarenhet av något sådant?

Annars har jag också hört att det ska vara effektivt att dra fram en gammal tvåtakts gräsklippare eller liknande, och slanga ner avgaserna i tunnlarna....

Vad jag kan minnas så finns det någon form av (förbjuden?) pistol, utan kulor, som man kan skjuta med ner i hålen. Tryckvågen från skottet dödar sorken.

Bästa svaret

Vi testade karbid för många år sedan - både på sork i gräsmatta och råttor under ett hönshus.
Grejen var att min far hade lite otur när han tänkte - han skulle förbättra effekten genom att antända gasen.
Karbid o vatten bildar acytylengas som i ren form brinner med vit låga - farsan tänkte alltså grilla gnagarna.
Om man däremot tillför syre så blir det en mycket explosiv blandning.
Självklart blandades gasen med luften i råttgångarna så när farsan böjde sig fram o satte en tändsticka till hålet så exploderade skiten :)
Farsan klarade sig med brända ögonbryn och troligen ett behov av att byta kallingar men hönorna i hönshuset värpte inga ägg på flera dagar...
När det gällde sorkarna så körde vi några andra varianter också.
Vi tog vår farbrors invalidmoppe, hällde i extra mycket tvåtaktsolja i bensinen och ledde ner avgaserna i ett sorkhål.
Efter en stund rök det lite varstans i gräsmattan.
Sorkarna försvann i alla fall tillfälligt.
Militära knallskott funkade också bra (OBS, numera preskriberad olaga hantering av militärt material).
Ner med ett knallskott i ett hål och en annan person som står beredd o slänger en rejäl trädgårdsplatta över hålet.
Trädgårdsplattan skickar stötvågen in i gången istället för ut i luften.
Väldigt effektivt :)

• Gilla
  • Haha
Kraftfamiljen och 9 till
  • Laddar…
Går det inte bara att fylla gångarna med vatten? :thinking:

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Men, jag lurar på och tänkte testa om det inte kan funka att strö ner exempelvis cayennepeppar eller något liknande i vartenda hål man hittar. Jag har ingen aning om sorken skyr detta men det torde vara relativt billigt. Visst, man får ju jobba en del ett tag förmodligen, men med lite tur flyttar de på sig. Någon som har erfarenhet av något sådant?
För ungefär en vecka sedan blev jag så ilsk när jag igen hittade nya jordhögar på morgonen så jag hämtade en liter illaluktande hönsgödsel och tryckte ner allt i hålet. Nästa morgon hade inget rört just det hålet men däremot var det en ny hög 2 dm därifrån.

Ju mer jag tänker på detta desto mer övertygad är jag om att de måste avlivas, skrämsel och lukter får dem bara att utöka sitt revir men tack för tipset om gräsklipparen. Vi har nu tillverkat en slang som går att ansluta till klipparens avgassystem och i andra ändan sätter vi en slang och kör ner i hålet -om inte plastslangen smälter :surprised:

Vattenslang är nog ingen dum idé heller, vet inte hur simkunniga de små rackarna är.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
När jag var liten fick vi hjälpa till och utrota en sorkfamilj som hade boat in sig rejält i en slänt till trädgården. Trädgårdstraktor, slang och krocketklubbor... Detta minne hemsöker mig fortfarande.

Här har vi också ett visst problem med att sork gräver och bökar i gräsmattan (läs: mossan) likt en flock minivildsvin på vissa ställen. Dock var det värst i våras och nu senare i höst, inget vi angripit på annat sätt än att låta rävar och katter få fria tassar och jakträtt.

Simma kan de, inte bara vattensork. Är gångarna helt fyllda med vatten kvävs de dock.

De åt upp rötterna på min oxelhäck, gick att dra plantorna rakt upp. Så nu har jag köpt 200 alliumlökar som jag skall bombardera jorden med. De skall inte gilla lökdoften, samma med vitlök har jag för mig men tänker att alliumen kommer sitta året om så det kanske doftar större tid på året. Eller nåt, lite desperat men nåt får man ju prova.
För min del tror jag inte på att döda. Jag har så mycket åker runtom så om några dör tar bara nya deras plats utan min taktik blir att försöka få området att bli obehagligt.

Dalbotant Dalbotös skrev:
För min del tror jag inte på att döda. Jag har så mycket åker runtom så om några dör tar bara nya deras plats utan min taktik blir att försöka få området att bli obehagligt.
Jag känner mig som den värsta marodör och jag är inte känslig för inkräktare i trädgården, det hör liksom till men nu känner jag att hela trädgården hotas. Vi har också stora gärden på andra sidan huset men har under alla dessa år klarat oss från sorkangrepp, jag har en ganska stor trädgårdsdamm också med fiskar i och jag är livrädd att de skall gnaga sönder gummiduken.

Min skrämseltaktik har inte fungerat, där jag först upptäckte högarna var dessvärre intill en grupp av Allium giganteum som stått där i många år.

A Abies koreana skrev:
intill en grupp av Allium giganteum som stått där i många år.
Nu hör jag dig väldigt dåligt här, la la la la.... ;)

• Haha
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Återrapportering om kriget mot sorkarna.

Igår skulle vi koppla på en slang till vår gamla Klippo men för första gången ville inte eländet starta så vi tog lövsugen istället. Grävde under högarna tills jag hittade gången och så blåste vi in avgasen i hålet. Detta är en stor plantering, kanske 30kvm där det också ligger en hel del stora stenblock, attraktiva för sork och möss att boa in sig under. Tyvärr en hel del samlarväxter också som aldrig kan återställas.

Det rykte överallt ur planteringen, den är helt underminerad så sorkarna har arbetat flitigt. När man trampar på jorden är det som att gå i en våtmark. Inga sorkar som sprang upp ur hålen när vi blåste in avgaserna, är det kolmonoxid i avgaserna?

Nu har jag gått en inspektionsrunda på morgonen, det brukar synas tydligt om ny jord täcker hålen men inte tillstymmelse till reparationsarbete har skett under natten..

Nu har vi också fått igång Klippo så det blir en ny omgång idag.

Konsumentupplysning - köp inte prylar som skrämmor och fällor för sork, de fungerar inte. Hittade flera hål i går som grävts alldeles intill sorkstavarna.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Mullvadskanon (som i länken ovan) är det enda som fungerar. Men den fungerar verkligen.

En vanlig sorgskrämma hjälpte inte.
Att fylla gräsmattan med vatten ett dygn unde hjälpte inte.
Nomor provade två gånger utan resultat.
Vibratorplatta igång en hel dag hjälpte inte.

Sorken bet sönder robotgräsklippartråden hela tiden. Jag matade in tråden i i VP-rör i juni och klipparen fick gå 23-06 varje natt. Sedan dess har jag i alla fall inte noterat nya hål.

Mullvadskanon har jag ingen erfarenhet av, kanske hjälper den men att få någon enstaka sork i fällan räcker inte. För varje dygn som går så förvärras situationen och de förökar sig snabbt. Tre veckor med tio sorkskrämmor och fyra fällor har inte gett ett enda resultat.

Robotgräsklippare går inte att använda i denna trädgård, det finns inga gräsmattor eller grönytor. Det är skogsmark vi grävt upp och anlagt trädgården på. Den är väl ca 2000kvm (har inte mätt upp ytan) men här finns enbart planteringar, sammanbundna med kullerstensgångar och i den övre delen gångar med täckbark

Två ögonblicksbilder från april innan det börjat växa, mycket sten som skyddar både sork och möss.

Stenig trädgård med kullerstensgångar, planteringar och större stenar, i början av växtsäsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med kullerstensgångar och planteringar omgivna av stora stenar och mossa, tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.