Jag tänkte ta och göra ett bås till våra soptunnor enligt skissen nedan och eftersom jag aldrig gjutit betong har jag några frågor om gjutningen.

Skiss av ett planerat soptunnebås med måttangivelser på en betongplatta och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Hur mycket behöver jag gräva ut under för att fylla med grus? Om jag fattat rätt vill man gräva ur ca 30 cm när man gör en uppfart för bilar, är det samma för en så här liten konstruktion?
  • Hur tjock behöver plattan vara? Det jag har funderat på är 10 cm.
  • Jag vill ju självklart ha en så slät yta som möjligt (i förhållande till rimligt jobb), hur gör jag det? räcker det att dra av med en bräda med gjutformen som anhåll?
  • Antar att jag måste jobba ur luftbubblor ur betongen på något sätt, räcker det med att stöta med en bit regel?
  • För att fästa stolparna behövs ju stolpjärn av något slag, tex Biltemas men de är väldigt långa och känns överdimensionerade för ett så här litet bygge, kan man ta ett långt vinkelbeslag eller ett plattjärn som man bockar lite istället så man inte behöver gjuta ner plintar under plattan?

• Gilla
neede1
  • Laddar…
Ja, underlaget för en så liten yta utan större belastning ska ju vara "icke tjälskjutande" och djupet beror väl lite på var du bor, men grus eller makadam på ca 20-30 cm är väl ok, kan jag tänka mig.

10 cm blir bra, men släng i några bitar armeringsjärn

För att få en slät yta så dra först av med en bräda och vänta någon timme till det satt sig på ytan.
Om det torkat för mycket så vattna ytterst försiktigt och dra av med ett stålbrätte

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/...qokA7bcPFOI4hhN4XZjCWMTySEebqqQeY1G8AkIPJDNSQ

Om du gör formen lite högre i ena sidan (kanske 5-10 mm) så får du automatisk en lutning och slipper att vatten står kvar på plattan.

Varför inte helt enkelt banka ner stolpjärnen rakt ner igenom plattan innan betongen har stelnat. Det har ju ingen betydelse om dom sticker ner under plattan. Ja, dom kan möjligen rosta undertill, men dels förmodar jag att dom är galvade och dels så tar det förmodligen 50 år innan det påverkar järnet uppe i betongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.