Helt fel!!!
Batterier behöver inte lämnas på miljöstation!!! Det finns batteriholkar vid alla utspridda återvinningsställen.

QUOTE="hsd, post: 4442806, member: 54862"]Det finns tyliga regler att batterier och spillolja ska lämnas in på miljöstation.
Inget nytt , så har det varit lääänge[/QUOTE]

Jag har den minsta tunnan man kunde välja för restavfall och valde en tunna för matavfall eftersom det var billigare än att vara utan. Jag valde längsta möjliga tömningsintervall vilket var två veckor. Det är fasta avgifter på allt, inget vägs och uteblivna tömningar räknas inte bort. På tre år har jag kastat matavfall två gånger och tunnan för restavfall behövde i början bara tömmas var 6-8 vecka eftersom jag sorterade rätt mycket och gick till återvinningsstationen som ligger 300-400m bort. Eftersom jag ändå betalar för tömning varannan vecka har det resulterat i att jag sorterar betydligt mindre nu och ställer ut tunnan oftare. Känns som lose-lose för alla inblandade.

• Gilla
and.wei
  • Laddar…
Om inte fakturan på fyra timmar var noggrant specificerad kan du be att då reda på vad man gjorde timme för timme.

X
Ibland blir det roligt åt andra hållet:
Sommarstuga.
En fastighet.
Två hus.
Vi och mosters.
Vi sorterar bra, har ytterst lite sopor.
Mosters familj, sorterar sämre.
Vi ville ha varsin tunna/varsit abonnemang.
Märk väl - vi ville BETALA för att få EGET abonnemang, så alltså TVÅ tunnor, placerade typ en dm ifrån varandra, på SAMMA fastighet!
Kommunen: "Nääää. Det går inte. Ett abonnemang per fastighet."

Tog ett par år av tjat och krångel innan de gick med på det. Suck liksom...

Sedan nästa roliga.
Sommarstugeområde. Typ två-tre bofasta, övriga där sommartid och kanske mindre delar utspritt på året (påsk och så vidare). Tömning, längsta intervallet: Fyra gånger per år.
Utspritt ungefär ett per kvartal.
Så, typ 2-3 tommar tunnor och en överfull (inte för oss dock som sorterar redigt bra).

Hela området typ: Men hallå!
Kommunen: Men ta tätare intervall då?
Alltså, dyrare, och ännu fler bomkörningar för att få typ två-tre tömningar under sommarmånder(na).

Tog även detta flera år innan man fattade och införde sommartömning:
Glest övrig tid och lite tätare sommartid.

Jag menar... Hur Svårt Kan Det Vara liksom?!
För övrigt så, fem vuxna och ett barn, typ 1,5 månad, fyller inte ens en halv standard liten tunna (vad är de? 190 liter?). Då är det dessutom fluffigt så stampar man ihop det blir det 1/4-1/5. Så vi passar på att trycka i dessa jävla skräppor som spritt sig som våreld. Himla otyg som definitivt skall Brännas för att minska risken för spridning. Så en tömning kan vara en liten lätt soppåse och två sopsäckar nedstampade skräppor. ::-p

A
S Saxdaling skrev:
Vad menar du med det???
Vilka straffavgifter menar du att de kan döma ut?
Med tanke på de urusla reglerna för sortering tror jag inte att någon sorterar rätt. Bara ett av flera hundra exempel på vansinnet i systemet: det är olagligt att lägga vanlig aluminiumfolie i metall!! Det är nämligen inte en förpackning utan något jag har köpt på rulle. Samma med all plastfolie man har i köket.
Hela återvinningssystemet är så totalt bottenlöst idiotiskt att jag förstår alla som är upprörda och gärna obstruerar!
Eller "straff" de skiter i din tunna, och om du vill ha den tömd innan nästa schemalagda tömning efter du sorterat får du ju betala extra för det.

Det är jättetråkigt att ert system inte har det så. Men du tar ju det lite som att hela sverige sorterar som er.
Vi ska slänga det i metall,

Vår sortering är verkligen så enkelt att missar man är man antingen lat eller lider av något.
Informationstext "Aluminiumfolie Sortera som metall" med pil, visar hur man sorteras aluminiumfolie i återvinningssystem.

Lyckyman77 Lyckyman77 skrev:
men gång i veckan. Oj de va täta intervaller. Jag bor i sommarstuga permanent och har 2 ggr i månaden tror jag de är tömning. Innan jag flytta in permanent kunde vi parkera sophämtning då det blev ett abbonemang som fritidshus och då bara var tömning under sommarhalvåret. Så jag tror som en skrev att det är lag på sopor bdt och tömning av sluten tank oavsett om man bor eller ej. Allt går under renhållning.
Det var då man började kasta allt, ingen sorterade nått, det fanns inte ens nån stans att lämna kartonger burkar tidningar mm.
Allt åkte i tunnan, som hade en plastsäck.

Utom min morfar, han eldade det som gick att elda, matrester, kaffesump mm blev gödning. Det övriga grävde han ner.

• Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
…där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-.
Svara att du tar 1200:- per påbörjad timme för dina svar och skicka med en faktura på 1200:-.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad ska vara i facken? Gissar lite.

Brännbart
Matavfall
Färgat glas
Ofärgat glas
Plastförpackningar
Metallförpackningar
Papper/kartong

Det var sju. Rätt så långt? Den åttonde då?
Brukar vara tidning.

En reflektion över ordet ”Bestrida” i samband med faktura.
Att bestrida en faktura har även betydelsen att man godkänner beloppet och betalar fakturan.
Svenska språket är inte helt lätt.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/bestrida

Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Jag har 3 utstyckade tomter bredvid varandraoch betalar sophämtning på 3 trots att bara ena tomten är bebodd, grundavgiften betalar man solidariskt medalla i kommunen, innefattar ju även återvinningscentraler.
Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
8km

Jag måste bara påpeka att det är förbjudet att elda avfall!!! Det är ett miljöbrott, så sluta med det! Det orsakar utsläpp av farliga ämnen. Även om du sorterar förpackningar väl så kommer det att bli en liten rest som utgörs av restavfall och jag antar att det är en tunna för detta som du har. Den borde ha blivit fylld om du haft den från februari? Vad gör du med matavfall? Har du hemkompost?

• Gilla
jonasponas73
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill??????
Kaj54 Kaj54 skrev:
Kaj54 Kaj54 skrev:
dom gör precis samma för oss, helt galet.. får man verkligen göra så här ?

dom gör precis samma för oss här.. får man verkligen göra så här? För att man har protesterat mot de orimliga sopavgifterna så skickar man en "utredningsfaktura" på över 2000:-...? vi bor i stugan två månader på sommaren o tar hand om allt avfall men måste betala avgift hela året.... är det rätt?

M MagHam skrev:
OM 10-20 år så kommer folk att skratta åt oss och vår FNI.
Då slänger man det mesta i samma kärl som hämtas vid behov.
AI och Robotar sorterar sedan allt rätt 24/7 utan att klaga.
Skulle kunna tänka mig att folk får pant på mycket fler saker än bara plastflaskor. Mycket kan QR-märkas.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har aldrig sett någon som tagit betalt per tömning i Östergötland eller Sörmland. Bara årsavgift och vägning (som är en så liten avgift att det egentligen inte är värt att ta betalt för).

Vi kan inte välja. Varannan vecka eller betala för extra tömning. Var 6:e vecka skulle gott räcka med minsta kärlet.
Jag bor i Östergötland o jag får betala för tömning varannan v, vare sig jag ställer ut tunnan eller ej, ibland glömmer jag eller är bortrest, har runt två påsar i månaden eller något sådant.. Har en pågående diskution med kommun men vet ej om det är lönt allt krångel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.