Dock så får man ut mindre mängder metall och av sämre kvalitet om man plockar det efter förbränning jämfört med att folk sorterar ut det innan.F fribygg skrev:
Ok, men om jag råkar få en tom majsburk någon enstaka ggn i restavfallet kommer inte jorden att gå under just pga detta och plåten brinner inte upp utan går att ta tillvara och sälja till tillverkning av armeringsjärn?M Maledictus skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Du har uppenbarligen inte full koll. Det heter faktiskt energiåtervinning numera!M Maledictus skrev:
Bäst jag trycker dit en smiley också, så du inte tycker jag är otrevlig
Fördelningspolitik är kanske inte den offentliga sektorns enda uppgift, eller ens den viktigaste. Offentlig service till medborgarna handlar om sådant som inte kan antas fungera bra på en marknad. Sådan service som alla medborgare förväntas kunna få oavsett var de bor eller vilken inkomst de har. Fördelningspolitik handlar snarare om transfereringar.A Abies koreana skrev:
(Men lite mysko är det allt att en av de allra viktigaste sakerna för att klara livhanken, nämligen mat, överlåts till marknaden).
Jag tror att det är kontraproduktivt att inte låta vem som helst slänga saker på en ÅVC. Risken är nog rätt stor att besökare från andra kommuner inte tar med sig skräpet hela vägen hem.yonna skrev:
Här har vi ett exempel på hur lätt det vore att skapa ett övervakningssystem som håller reda på alla medborgare. Om man inte är registrerad i systemen så får man problem.yonna skrev:
Mycket av det där bör väl lämnas in som farligt avfall?M MagHam skrev:Det var inte det jag menade.
Men om man är husfixare av rangså blir det ganska mycket (brännbart) restavfall som inte kan slängas i tunnan. Det kan vara golvpapp med maskeringstejp och färgstänk på, trasar man torkat upp köldbärarslabb när värmepumpen läckte, gamla nerrivna vinyltaper och mycket mycket annat.
Detta är exempel på avfall som lämpligen bränns och inte är intressant för någon annan återvinningsfraktion.
Att bara trolla bort ordet "brännbart" ur vokabuläret är inte speciellt smart.
Regionerna får en prestationsbaserad ersättning baserad på hur väl de uppfyller målen.D Dr Jumping Jack skrev:
Eftersom det inte finns något direkt sätt för den enskilde att hävda sin rätt om vården misslyckas med lagkravet så är det oerhört fånigt att kalla det garanti. Det är en statlig målsättning med en del medel avsatta för att motivera regionerna.
Om någon har tråkigt eller finner detaljerna intressanta så finns det mer information här https://skr.se/skr/halsasjukvard/pa...envardgarantin/overenskommelse2021.28512.html kanske framförallt i den länkade PDF-filen med överenskommelsen.
Systemet existerade 2009-15 och återskapades 2019. Det skedde någon eller några utbetalningar innan pandemin då det togs ett (regerings-) beslut att pausa kraven på måluppfyllnad.D Dr Jumping Jack skrev:
(jag är ingen förespråkare av systemet, konstaterar endast att det existerar)