D09
Hejsan

Hade ett märkligt samtal med kommunen idag.

Det började med att jag fått en faktura med avläsning och vägning av mitt gröna kärl.

Inte så konstigt kan man tycka förutom att kärlet har inte varit på plats vid den perioden.

Kommunen svarar att dom kommer kreditera nästa faktura och frågar varför det är så låg vikt historiskt.

Svarar att jag nästan inte har något att lägga där och det som kommer åker med till tippen där det sorteras.

Vändande svar blir att det är ett miljöbrott och att det har skickats till miljö och hälsa för tillsyn.

Försöker få fram vad det är som jag kör som är så kriminellt och handläggaren listar punkter på produkter som jag inte nyttjar varav jag listar tillbaka vad min definition om brännbart är t ex emballage/ förpackningar, tidningar etc

Jag är fortfarande en miljöbov och får ta fortsättningen med miljö och hälsa.

Min fundering är vad det är som är så hysteriskt med det gröna kärlet jämfört med att man tar med brännbart till tippen när man ändå ska dit?

Jag betalar abonnemanget för kärlet men nollar vikten många gånger då jag inte ser någon anledning till att knöka ner emballage, tidningar etc när jag vet att jag ska till tippen om en vecka.

Matrester åker ju till varmkomposten och inte ens min eltandborste är ju välkommen i det gröna.

Med vänlig hälsning,

Miljöboven ;)

D09
Det jag inte får köra till tippen är tops, tandtråd, trasor, tandborste etc och märkligt nog så blir det svårt för mig att få några volymer av detta då jag har tandpetare på jobbet, eltandborste och använder inte tops, blöjor eller bindor :crysmile:

I stort sett resten får ju köras till tippen så jag fick fråga om jag skulle tagit med mig tandborsten hem från Cypern eller om maten som jag inte orkar äta upp ur matlådan verkligen får slängas på jobbet. :thinking:

Miljöbrott var nog att ta i. Men hushållsavfall ska slängas i tunnan. Tidningar ska till insamling, inte till brännbart på tippen. Men visst, om man sorterar hårt blir det inte mycket i tunnan.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
D Daniel 109 skrev:
Miljöbrott var nog att ta i. Men hushållsavfall ska slängas i tunnan. Tidningar ska till insamling, inte till brännbart på tippen. Men visst, om man sorterar hårt blir det inte mycket i tunnan.
Jo, tidningar åker ju till sortering precis som plåtburkar, glasflaskor.

Det som går pantas på Ica och engångsartiklar som tallrikar och muggar ska ju sorteras separat med plasten precis som påsar etc

Funderar på att slänga i en sten i tunnan så dom lugnar sig ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har du anmält att du har kompost till kommunen? Här är det ett krav och då blir det inte mkt sopor. Alla är nöjda.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D09
Kläder går ju till återvinning, trasor tvättas och används igen och leksaker skänkes.

Märkligt att man får slänga en stor soffa av blandat innehåll men jäklar om tandtråden åker med :/

D09
T Tiger79 skrev:
Har du anmält att du har kompost till kommunen? Här är det ett krav och då blir det inte mkt sopor. Alla är nöjda.
Japp. Det är klart sen länge och har fungerat bra.

Det är väl det att man inte ska köra sopor till tippen bara för att minska sin sopdebitering. Men det låter ju som att du sköter det riktigt bra.

• Gilla
D09
  • Laddar…
P
D09 D09 skrev:
Vändande svar blir att det är ett miljöbrott och att det har skickats till miljö och hälsa för tillsyn
Problemet är nog inkomsttappet, inget annat.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
D09
Erik_Hansson skrev:
Funderade i dom banorna också.

Säljer dom det brännbara vidare för att få inkomst tro?

Jag la min första soppåse i den gröna idag, efter 14 dagar. Går bra om man sorterar.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
D09
D Daniel 109 skrev:
Det är väl det att man inte ska köra sopor till tippen bara för att minska sin sopdebitering. Men det låter ju som att du sköter det riktigt bra.
Det är ju ingen jättevinst för mig att hämta. Man tar 2kr kilot i den gröna och emballage väger inte speciellt mycket.

Reklam tar jag inte emot så i stort så är det väldigt lite inflöde förutom emballage från t ex maten man köper hem som alltid har något med plast eller papper.

Inga tidningspremunationer, autogiro/ e-fakturor m.m

D09 D09 skrev:
Japp. Det är klart sen länge och har fungerat bra.
Då borde det inte var något problem. Vi har fast avgift och betalar inte per vikt endast per gång. Har en brun tunna för matavfall som töms gratis.

• Gilla
D09
  • Laddar…
hsd
Vi har 2 4-fackskärl som vi källsorterar i, fast avgift som hur underligt det än låter ska sänkas, ingen vägning och fritt för hushåll att köra till återvinningsanläggnig och en gång om året hämtas skrymmande avfall samt årligt på bestämda platser hämtas milöfarligt avfall

• Gilla
D09
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Vi sorterar inget, och fyller tunnan till bristningsgränsen varje gång, just för att slippa åka till tippen.
Smidigt för oss och kommunen blir glada.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.