7 846 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Sonos slutar supportera gammal hårdvara.
Kollade upp lite mer och det verkar som att min connect:amp klarar sig. Från cnet.com :
Sonos says the affected devices were on sale from 2004 and include:
Sonos says the affected devices were on sale from 2004 and include:
- Connect (pre-2015), ZonePlayer ZP80, ZonePlayer ZP90
- Connect:Amp (pre-2015), ZonePlayer ZP100, ZonePlayer 120
- CR200
- Play:5 (Gen 1), ZonePlayer S5
- Sonos Bridge, ZoneBridge
Använder själv Sonos men chromecast kan ju vara ett alternativ, billiga? och isolerade till just streaming funktionenengs skrev:
Fast Sonos-prylarna kommer ju fortsatt att fungera som tänkt. Det Sonos råder över är ju sin egen hård- och mjukvara. Om övriga tjänster man ansluter till, vilket ju är olika för olika personer, förändrar sina prylar är en annan sak.
Och vad tänker ni är alternativet om det nu är som Sonos säger, att hårdvaran i de prylar som nu lyfts ut från framtida uppdateringar inte längre är tillräckligt vass för att kunna uppdateras, hur borde de hantera saken?
Och vad tänker ni är alternativet om det nu är som Sonos säger, att hårdvaran i de prylar som nu lyfts ut från framtida uppdateringar inte längre är tillräckligt vass för att kunna uppdateras, hur borde de hantera saken?
Kan inget om just sonosprylar men rena buggar bör de kunna rätta även på äldre enheter. Rent trams att skylla på "ej vass hårdvara" då. Däremot förväntar mig i varje fall inte jag ny spännande mjukvara med helt nya "krävande" funktioner till gamla prylar.tveksamt skrev:
Jag har lite svårt att svara på exakt hur man skulle kunna hantera ett "systemtänk" med både äldre och nyare prylar i just detta fall men i princip bör väl äldre utrustning kunna användas som den alltid gjort även om nyare utrustning får andra och mer avancerade funktioner.
Krav på bakåtkompatibilitet är inget unikt för Sonos utan snarare något som i viss mån förväntas i alla sammanhang.
Hände med min B&O A9:a Spotify Connect slutade fungera... och fick noll förståelse från B&O...
som tur var fanns det ljud ingångar i den så jag köpte en Chromecast Audio ...
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Yes hände mina Pioneer sma1 högtalare med + en pioneer förstärkare. Spotify Connect blev bortplockat.
Hade visst nått med licenser till Spotify som pioneer inte ville betala.
Tur de har AirPlay så ja kan fortsätta använda dom.
Just nu leker jag lite med firmwaren till högtalarna. Får se om man kan få det att funka igen
Hade visst nått med licenser till Spotify som pioneer inte ville betala.
Tur de har AirPlay så ja kan fortsätta använda dom.
Just nu leker jag lite med firmwaren till högtalarna. Får se om man kan få det att funka igen
https://blog.sonos.com/en/a-letter-from-our-ceo/
A letter from our CEO:
All Sonos products will continue to work past May
Published Jan 23, 2020
We heard you. We did not get this right from the start. My apologies for that and I wanted to personally assure you of the path forward:
First, rest assured that come May, when we end new software updates for our legacy products, they will continue to work as they do today. We are not bricking them, we are not forcing them into obsolescence, and we are not taking anything away. Many of you have invested heavily in your Sonos systems, and we intend to honor that investment for as long as possible. While legacy Sonos products won’t get new software features, we pledge to keep them updated with bug fixes and security patches for as long as possible. If we run into something core to the experience that can’t be addressed, we’ll work to offer an alternative solution and let you know about any changes you’ll see in your experience.
Secondly, we heard you on the issue of legacy products and modern products not being able to coexist in your home. We are working on a way to split your system so that modern products work together and get the latest features, while legacy products work together and remain in their current state. We’re finalizing details on this plan and will share more in the coming weeks.
While we have a lot of great products and features in the pipeline, we want our customers to upgrade to our latest and greatest products when they’re excited by what the new products offer, not because they feel forced to do so. That’s the intent of the trade up program we launched for our loyal customers.
Thank you for being a Sonos customer. Thank you for taking the time to give us your feedback. I hope that you’ll forgive our misstep, and let us earn back your trust. Without you, Sonos wouldn’t exist and we’ll work harder than ever to earn your loyalty every single day.
If you have any further questions please don’t hesitate to contact us.
Patrick Spence
CEO, Sonos
Är högtalarelementen för gamla efter 5 år menar du?tveksamt skrev:
Fast Sonos-prylarna kommer ju fortsatt att fungera som tänkt. Det Sonos råder över är ju sin egen hård- och mjukvara. Om övriga tjänster man ansluter till, vilket ju är olika för olika personer, förändrar sina prylar är en annan sak.
Det här är idioti. Byt ut den lilla elektroniken som behövs så är problemet löst. Skapa ett program där man kan byta in högtalare, som sedan får den nya elektroniken för att sedan säljas igen.
Nej, det jag påpekar är vad Sonos själva säger, att hårdvara som inte är relaterat direkt till högtalaren-delen har brister när det kommer till möjligheterna till framtida uppgraderingar: ”However, we’ve now come to a point where some of the oldest products have been stretched to their technical limits in terms of memory and processing power.”S SonnyListon skrev:
Låter som en fantastisk idé med ett sådant program istället för att kassera hela högtalaren och byta in den så som de föreslår att man gör nu. Skulle det gå att få ekonomi i en sådan lösning?
Nej, det jag påpekar är vad Sonos själva säger, att hårdvara som inte är relaterat direkt till högtalaren-delen har brister när det kommer till möjligheterna till framtida uppgraderingar: ”However, we’ve now come to a point where some of the oldest products have been stretched to their technical limits in terms of memory and processing power.”
Låter som en fantastisk idé med ett sådant program istället för att kassera hela högtalaren och byta in den så som de föreslår att man gör nu. Skulle det gå att få ekonomi i en sådan lösning?[/QUOTE]
Ok, då är jag med, missförstod.
Tror det kan vara svårt att få ekonomi i det om det inte är med i kalkylen från produktionsstart tyvärr. Men den kostnaden kanske de borde ta om de missat hela den biten i konceptet.
Låter som en fantastisk idé med ett sådant program istället för att kassera hela högtalaren och byta in den så som de föreslår att man gör nu. Skulle det gå att få ekonomi i en sådan lösning?[/QUOTE]
Ok, då är jag med, missförstod.
Tror det kan vara svårt att få ekonomi i det om det inte är med i kalkylen från produktionsstart tyvärr. Men den kostnaden kanske de borde ta om de missat hela den biten i konceptet.
Jag var tyvärr tidigt ute och köpte rätt många sonosgrejer. Nu har allt dött. Jag tror inte jag köper något igen från Sonos. Irriterande när de avsiktligt sabbar saker som fungerar. Jag vill inte ha mikrofon i mina högtalare. Jag har inte bett om uppdatering, jag vill att det jag köpt skall fungera till det jag köpte det till ...
Hur menar du? Jag har också en hel drös med gamla Sonoshögtalare men mina fungerar fortfarande och har inte dött. Det går fortfarande att spela upp från deras Sonos 1 app som det alltid har gjort.W Wilier skrev:Jag var tyvärr tidigt ute och köpte rätt många sonosgrejer. Nu har allt dött. Jag tror inte jag köper något igen från Sonos. Irriterande när de avsiktligt sabbar saker som fungerar. Jag vill inte ha mikrofon i mina högtalare. Jag har inte bett om uppdatering, jag vill att det jag köpt skall fungera till det jag köpte det till ...
Ja, det är väl med Sonos 2 som det kan vara strul med gammal hårdvara vad jag förstår.Y YngveMalm skrev: