10 864 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Sonos connect amp långa högtalarkablar?
Behöver du ha olika zoner i kök och matdel? Om inte så kan du parallellkoppla två högtalarpar på en Sonos Connect:amp, det borde bli en betydligt billigare lösning som kan ge bättre ljud. Om du t.ex. köper en connect:amp och 4 st Dali Zensor 1 så landar du på omkring 8500 kr, till skillnad från drygt 12000 för 4 st Sonos Play:5. Cambridge WS30 är en kompaktare lösning.
Ja ytan är ca 90kvm, och eg behöver jag kanske inte ha olika zoner, men sonos är smidigt och valet att kunna spela alla högtalare eller bara i köket så man inte stör vardagsrummet lika mkt känns som en bonus som följer med paketet så att säga.pelpet skrev:Behöver du ha olika zoner i kök och matdel? Om inte så kan du parallellkoppla två högtalarpar på en Sonos Connect:amp, det borde bli en betydligt billigare lösning som kan ge bättre ljud. Om du t.ex. köper en connect:amp och 4 st Dali Zensor 1 så landar du på omkring 8500 kr, till skillnad från drygt 12000 för 4 st Sonos Play:5. Cambridge WS30 är en kompaktare lösning.
Jag tittade på Zensor 1 högtalare men hur står sig 4st sånna ljudmässigt kontra 2st stereo kopplade play 5?
Jag var på hifiklubben och provlyssnade 1 st sonos play:5 och jämförde med en connect:amp med 2 st zensor 1 och jag tyckte att 1 st play 5 lät burkigt och trist i jämförelse med zensorerna. Men du ska såklart provlyssna själv.
En idé som kan vara värd att fundera på att att bygga in en subwoofer nu när du ändå håller på att bygga om. Det enda som syns utåt blir då basporten, som ser ut som en vanlig ventil. Jag var på BRL och kollade på en sån och det var läckert. Och då kan du få rejält drag även med inbyggnadshögtalare, det är ju ofta på basåtergivningen de brister.
En idé som kan vara värd att fundera på att att bygga in en subwoofer nu när du ändå håller på att bygga om. Det enda som syns utåt blir då basporten, som ser ut som en vanlig ventil. Jag var på BRL och kollade på en sån och det var läckert. Och då kan du få rejält drag även med inbyggnadshögtalare, det är ju ofta på basåtergivningen de brister.
Det är värdefull information. Jag har inte inte jätte mkt utrymme för infälld högtalare i vägg. Bara 54mm (råspont 28mm och dubbelgips)pelpet skrev:Jag var på hifiklubben och provlyssnade 1 st sonos play:5 och jämförde med en connect:amp med 2 st zensor 1 och jag tyckte att 1 st play 5 lät burkigt och trist i jämförelse med zensorerna. Men du ska såklart provlyssna själv.
Jag har läst om en del som klagar på ljudet i play 5 original, men när dom justerat den så har det blivit bättre.
Det tar lite emot att sätta upp 8st zensor 1 på div väggar. Visserligen är det inte så snyggt med 4st play 5 burkar heller. Men takhögtalare har jag skrotat då det känns som att man får mkt mer och bättre ljud för pengarna.
Förresten, orkar 1 connection amp att driva 4st zensor 1?
Det är absolut läge att åka och lyssna.
Kolla med hifiklubben om det går med 4 sensorer men jag skulle gissa att det går.
Takhögtalarnas dåliga ljud beror ju främst på att de har taskig basåtergivning. Om du kombinerar Takhögtalarnas med en inbyggd subwoofers borde du få riktigt bra drag. Gå till BRL och kolla med dem. Hifi klubben kan nog detta också men BRL är experter på inbyggnadsljud.
Takhögtalarnas dåliga ljud beror ju främst på att de har taskig basåtergivning. Om du kombinerar Takhögtalarnas med en inbyggd subwoofers borde du få riktigt bra drag. Gå till BRL och kolla med dem. Hifi klubben kan nog detta också men BRL är experter på inbyggnadsljud.
Jag har tjatat om det förr, men det tål ändå att upprepas; man kan få mycket bättre basåtergivning i takhögtalare om man bara bygger en stabil låda till dem.
Optimal storlek på lådan kan man oftast få reda via återförsäljaren eller tillverkaren.
Lite sent att komma på det när innertaket redan sitter iofs, men för framtida trådbesökare kan det kanske vara värt nåt?
Optimal storlek på lådan kan man oftast få reda via återförsäljaren eller tillverkaren.
Lite sent att komma på det när innertaket redan sitter iofs, men för framtida trådbesökare kan det kanske vara värt nåt?
Inget är igenslaget ännu, jag har möjlighet med takhögtalare, svårare med vägghögtalare.Lostmoose skrev:Jag har tjatat om det förr, men det tål ändå att upprepas; man kan få mycket bättre basåtergivning i takhögtalare om man bara bygger en stabil låda till dem.
Jag har läst så mkt om att ljudet i takhögtalare är "dåligt" att det bara är till för omgivningsmusik osv.
Men visst finns det säkert bra takhögtalare också men då kostar det väl en förmögenhet. Det va därför jag sikta in mig på Play 5, för det skulle va bra ljud, och skulle jag stereokoppla dom hade jag hoppas kunna dra på lite.
Svarar mig själv eftersom det verkar vara för sent att redigera mitt inlägg;Lostmoose skrev:Jag har tjatat om det förr, men det tål ändå att upprepas; man kan få mycket bättre basåtergivning i takhögtalare om man bara bygger en stabil låda till dem.
Det är ju inte bara takhögtalare som vinner på en korrekt byggd låda, det gäller alla inbyggnadshögtalare
Idag gav jag mig iväg till Hifiklubben och lyssnade på olika alternativ.
Och jag tror inte att jag kommer montera upp Sonos play 5 på väggen. Jag tyckte Zensor 1 lät bättre. Men vad jag konstaterade ganska direkt va att en sub är ett måste på både Zensor 1 och play 5.
Jag va liten orolig oxå hur connection ampen skulle vara, men den tyckte jag dög för ändamålet.
Så nu blir det nog Zensor 1 och sonos connection amp. Måste hitta mig en värdig sub oxå som. Zensor 1 har ju någon tillhörande sub Ikon sub MK2. Är det något att ha? Eller ska man satsa på Sonos sub?
Och jag tror inte att jag kommer montera upp Sonos play 5 på väggen. Jag tyckte Zensor 1 lät bättre. Men vad jag konstaterade ganska direkt va att en sub är ett måste på både Zensor 1 och play 5.
Jag va liten orolig oxå hur connection ampen skulle vara, men den tyckte jag dög för ändamålet.
Så nu blir det nog Zensor 1 och sonos connection amp. Måste hitta mig en värdig sub oxå som. Zensor 1 har ju någon tillhörande sub Ikon sub MK2. Är det något att ha? Eller ska man satsa på Sonos sub?
Satsa på en bra aktiv sub. Behöver absolut inte vara samma märke som recivern (steget)
Septon har en uppsjö bra grejjer och dwt jag har köpt där har alltid hållt hög standard och leveterat ljud över förväntan (läs prisbild)
Septon har en uppsjö bra grejjer och dwt jag har köpt där har alltid hållt hög standard och leveterat ljud över förväntan (läs prisbild)
Nu är jag inte expert på ljud (disclaimer) men jag hade nog inte velat lägga mer pengar på subben än på högtalarna. Zensorerna är ju budget-hifi och kostar omkring 2400:-, så en subbas kring 3000-kr nivån kanske kan vara lämplig? XTZ har ju förstaplatsen på prisjakt och borde vara ett bra val. Sonos-subben har ju fördelen att du kan placera den helt fritt och den blir en direkt del i sonos-systemet. Annars finns det ju hur fina subwoofers som helst. En PV1D hade varit fin. REL gör bra subwoofers. En
Annars så tycker jag att tråden har blivit lite stökig, men en diskussion kning olika lösningar. Jag har inte riktigt förstått hur TS prioritering mellan pris - design - storlek - ljudkvalitet - ljudstryck ser ut. Det började med takhögtalare och nu är vi inne på att ställa en subwoofer i köket
.
Annars så tycker jag att tråden har blivit lite stökig, men en diskussion kning olika lösningar. Jag har inte riktigt förstått hur TS prioritering mellan pris - design - storlek - ljudkvalitet - ljudstryck ser ut. Det började med takhögtalare och nu är vi inne på att ställa en subwoofer i köket
Precis, men en bra sub har man ju alltid nytta av.pelpet skrev:Nu är jag inte expert på ljud (disclaimer) men jag hade nog inte velat lägga mer pengar på subben än på högtalarna. Zensorerna är ju budget-hifi och kostar omkring 2400:-, så en subbas kring 3000-kr nivån kanske kan vara lämplig? XTZ har ju förstaplatsen på prisjakt och borde vara ett bra val. Sonos-subben har ju fördelen att du kan placera den helt fritt och den blir en direkt del i sonos-systemet. Annars finns det ju hur fina subwoofers som helst. En PV1D hade varit fin. REL gör bra subwoofers. En
Annars så tycker jag att tråden har blivit lite stökig, men en diskussion kning olika lösningar. Jag har inte riktigt förstått hur TS prioritering mellan pris - design - storlek - ljudkvalitet - ljudstryck ser ut. Det började med takhögtalare och nu är vi inne på att ställa en subwoofer i köket.
Sonos subben är ju ganska snygg i designen och smidig när man kan ställa fritt. Men som med alla sonos grjejer så får man säkert en bättre sub för 6k.
Tanken är inte att ha subben i köket utan mer i det öppna rummet (kombinerad matplats och vardagsrum 11x5m). Jag kommer ha min vanliga anläggning sedan tidigare i v-rummet och där har jag sub sedan tidigare. Men eftersom rummet känns stort så vill ja ha en zon vid matdelen. Så kan man gruppera och spela och på så sätt få lite tryck.
Jag ska kolla upp förslaget du gav mig. Och jag är ledsen om det blir lite rörigt, men jag får ju mkt bra svar och tips.
Jag hade från börjat räknat med takhögtalare, men när jag sökt och hört, tänkt om och inser att man kan få mer ljud för pengarna.
Hela grejen är väl den att jag vill ha mkt ljud, kunna spela högt då tillfälle ges, men vill inte att det ska kosta för mkt. Så mkt ljud för pengarna som möjligt och det får inte sticka ut för mkt, inga stora blaffor på väggarna. Och då är det i kök och matbordsdelen jag pratar om (dock öppenplanlösning).
Känns det mer klart hur jag vill ha det?
Hela grejen är väl den att jag vill ha mkt ljud, kunna spela högt då tillfälle ges, men vill inte att det ska kosta för mkt. Så mkt ljud för pengarna som möjligt och det får inte sticka ut för mkt, inga stora blaffor på väggarna. Och då är det i kök och matbordsdelen jag pratar om (dock öppenplanlösning).
Känns det mer klart hur jag vill ha det?