J jonaserik skrev:
Läcker dom inte så. Väldigt svårt att säga hur en insida ser ut. Men en spolning av dom är nog inte fel, ligger nog mycket skit i botten på dom, närman ser hur slangen är.
Ja absolut. Spolade dom för två år sen och då var det mycket skit så det får det bli igen. Men är anledningen till att inte byta element att godset är så tjockt så det i princip inte ”kan” rosta hål på eller vad är oddsen att ett element gör det? Har haft en ordentlig vattenläcka nu pga att påfyllnadsventilen var trasig så det slutade aldrig att fylla systemet fast att det var avstängt. Vill helst slippa det om 5 år igen.
 
H henrik762 skrev:
Ja absolut. Spolade dom för två år sen och då var det mycket skit så det får det bli igen. Men är anledningen till att inte byta element att godset är så tjockt så det i princip inte ”kan” rosta hål på eller vad är oddsen att ett element gör det? Har haft en ordentlig vattenläcka nu pga att påfyllnadsventilen var trasig så det slutade aldrig att fylla systemet fast att det var avstängt. Vill helst slippa det om 5 år igen.
Hur lång tid har det varit med påfyllning. Vad har rostat sönder, är det stålrör till elementen.
 
returen returen skrev:
Hur skapas magnetit?

TS har fyllt på flera ggr


Hur bildas magnetit? Magnetit, är en gråsvart järnoxid med formeln Fe₃O₄ som bildas när järn reagerar med syre i systemvattnet. Som man kan utläsa av den kemiska formeln ingår syre i föreningen vilket innebär att magnetit är ett resultat av pågående korrosion.
Ja, du skrev att magnetit är "ett ämne som får rören att rosta sönder från insidan" vilket inte stämmer. Ämnet som får rören att rosta är syre.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det finns en anledning att värmesystem rostar sönder! Orsaken är alltid fria Syreatomer.
När man fyller upp med vatten så börjar det "rosta" oxidera invändigt, men det slutar när fri Syreatomer tar slut och bara H2O molekyler är kvar!
Men har man ett läcka i systemet och måste fylla på med vatten var eller varannan vecka så kommer syre in och kan omvandlas till FeO2. = rost.

På 90-talet kom Plaströr för att installera värmesystem nya villor efter 5-7 läckte flera element, element byttes på garanti men dom ny rostade också sönder!
Nu började forskare undersöka varför och det visade sig att plaströr släpper in syreatomer!
Idag är probleemet löst, antingen med ett tunt skikt aluminium i röret eller flera lager som är difftäta som PEX, teflon utöver plast.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur lång tid har det varit med påfyllning. Vad har rostat sönder, är det stålrör till elementen.
Det har varit länge. Haft problem i flera år mer frekvent sista 5 åren. Ja det är stålrör, har dock beställt nya jobbet med kopparrör.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns en anledning att värmesystem rostar sönder! Orsaken är alltid fria Syreatomer.
När man fyller upp med vatten så börjar det "rosta" oxidera invändigt, men det slutar när fri Syreatomer tar slut och bara H2O molekyler är kvar!
Men har man ett läcka i systemet och måste fylla på med vatten var eller varannan vecka så kommer syre in och kan omvandlas till FeO2. = rost.

På 90-talet kom Plaströr för att installera värmesystem nya villor efter 5-7 läckte flera element, element byttes på garanti men dom ny rostade också sönder!
Nu började forskare undersöka varför och det visade sig att plaströr släpper in syreatomer!
Idag är probleemet löst, antingen med ett tunt skikt aluminium i röret eller flera lager som är difftäta som PEX, teflon utöver plast.
👍Dvs att om jag får upp nya rör och får igång systemet som det ska vara så kommer det inte rosta mer i elementen? Dvs skicket på dessa är oförändrade från i dag?
 
H henrik762 skrev:
Det har varit länge. Haft problem i flera år mer frekvent sista 5 åren. Ja det är stålrör, har dock beställt nya jobbet med kopparrör.
Då är det nog på plats att backspola växlar/na i FJV-sentralen, är nog fulla med skit där med. Då spola det baklänges/framlänges i omgångar. Det går skapligt bra att göra och då stänga dom stora ventilerna på FJV, annars blir det nog hett om händerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.