Hallå!
Jag skulle vilja klargöra om det är acceptabelt att använda kopparrör för att ansluta värmeelementet från källaren till rummen (genom golvet) i villan? eller är det en modernare lösning att använda prisolrör? när det gäller kopparrör är det nödvändigt att använda ytterligare muffar? om ja, vilken typ?
Tack så mycket!
Jag skulle vilja klargöra om det är acceptabelt att använda kopparrör för att ansluta värmeelementet från källaren till rummen (genom golvet) i villan? eller är det en modernare lösning att använda prisolrör? när det gäller kopparrör är det nödvändigt att använda ytterligare muffar? om ja, vilken typ?
Tack så mycket!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Prisol är koppar, med plast utanpå. Prisol används inte där det ska se snyggt ut, dvs i bostadsutrymmen men kan användas som beskrivet upp genom bjälklaget till anslutningen på radiatorkopplet.
Plasten ger ett visst läckageskydd om kopparröret mot förmodan skulle läcka.
Plusprisol med extra värmeisolering är ett alternativ. Eftersom kopparröret i prisol är mjukglödgat är det, till skillnad från hårda rör, i viss mån flexibelt. Bra när man drar rör i bjälklag osv.
Muffar? Är det stödhylsor som menas så ja. De ska alltid användas med mjuka kopparrör.
Plasten ger ett visst läckageskydd om kopparröret mot förmodan skulle läcka.
Plusprisol med extra värmeisolering är ett alternativ. Eftersom kopparröret i prisol är mjukglödgat är det, till skillnad från hårda rör, i viss mån flexibelt. Bra när man drar rör i bjälklag osv.
Muffar? Är det stödhylsor som menas så ja. De ska alltid användas med mjuka kopparrör.
Redigerat:
Det är egentligen bara att borra ett hål och dra, men inget är enkelt i världen. Dels vill du ha ett hål med lite större diameter än röret, så det inte knarrar och knäpper när du får temperatursvängningar i vattenröret och det sitter i spänn mot bjälklaget/golvet. Men samtidigt vill du inte ha ett stort hål som släpper igenom ljud, kyla, möss, myror etc.
Vårt hus som är byggt 1981 har prisolrör som går från garaget genom betongbjälklaget till boendevåningen. Rören är dragna under golven fram till respektive radiator där de sticker upp ca 1 dm och ansluter till radiatorerna. Det finns ingenstans några extra skyddande rör. De korta 1 dm stumparna av prisolrör är tillräckligt raka för att det inte ska se fult ut men att dra prisolrör mellan radiatorer längs väggarna skulle nog se ganska tråkigt ut för det är nog omöjligt att få dom helt raka. Dessutom är plasten runt rören ganska ful. Bryr man sig inte hur det ser ut så går det nog bra att dra prisolrören den enklaste vägen. Jag har tittat på många villor med liknande installationer av prisolrör som i vårt hus.
Frågan låter mer så här: är kopparrör tillräckligt pålitliga på lång sikt utan ytterligare skydd när de går genom betong / golv.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Nästa aber är enligt nedan då. Ett hus står på en grund och den grunden är tjockare en husväggen ovanför. Att borra för rör till element, ska för att vara snyggt och passa för avstånden på kopplingar element. Beroende på typ av element, så kan måttet från vägg variera en del. Normalt med att borra uppifrån, så är det i princip ofrånkommligt att hamna en bit in i grundmuren. Borra nerifrån snett uppåt, är att skapa problem, det kommer att missa många centimeter. Så borra uppifrån och hugga ur grundmuren är nog det bästa.
Jag kan tyvärr inte det korrekta svaret på den frågan. Att jag har sett det i många hus bevisar inte mycket. Prova att leta här https://www.cupori.com/products/ så borde det gå att hitta svaret. Jag är också nyfiken, kan leta senare om du inte hittar något användbart.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Med prisol kan man "fiska" igenom röret genom bjälklaget, ungefär som med vp-rör även om källarväggen är tjockare. Hårda rör kräver att man bilar ur i grundmuren om man inte vill ha rören komma upp "mitt i golvet".
Det finns vita genomföringar av plast att sätta runt röret om man vill dölja hålen i golvet.
Jag har dragit prisolrör utan skarv från pannrummet i källaren dolt i en vägg på bottenvåningen och genom ett antal golvbjälkar fram till fönster på andra våningen. Ungefär som att dra en stel kabel. Det var mycket jobb men det gick. Golvet var öppet, vilket var en förutsättning. Till saken hör att mjuk koppar hårdnar/härdar när man böjer den fram och tillbaka.
Det finns vita genomföringar av plast att sätta runt röret om man vill dölja hålen i golvet.
Jag har dragit prisolrör utan skarv från pannrummet i källaren dolt i en vägg på bottenvåningen och genom ett antal golvbjälkar fram till fönster på andra våningen. Ungefär som att dra en stel kabel. Det var mycket jobb men det gick. Golvet var öppet, vilket var en förutsättning. Till saken hör att mjuk koppar hårdnar/härdar när man böjer den fram och tillbaka.
Med att fiska fram utan få veck på röret. så kan man använda en 15 fjäder för gammla EL-VPrör, passar exakt i röret, kan vara lite trögt att få ur den när röret bokats, gärna då att pressa tillbaka bocken lite.imported_Benno skrev:
Med prisol kan man "fiska" igenom röret genom bjälklaget, ungefär som med vp-rör även om källarväggen är tjockare. Hårda rör kräver att man bilar ur i grundmuren om man inte vill ha rören komma upp "mitt i golvet".
Här finns Cuporis monteringsanvisning för kopparrör: https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_310_1752100_gruppfil.pdf
Bra att läsa igenom hela dokumentet. Skydd av rören vid brandtätning beskrivs på sid 19-20. Längdutvidgningen är viktig att ha koll på.
Bra att läsa igenom hela dokumentet. Skydd av rören vid brandtätning beskrivs på sid 19-20. Längdutvidgningen är viktig att ha koll på.
Jag har inte koll på det men i vårt fall kommer rören från garaget. Det skulle kunna vara tätat på plattans ovansida där rören från garaget kommer upp men det går inte att verifiera. Det skulle ju vara enkelt att peta in rockwool runt prisolrören där dom rören går upp från garaget.
Klicka här för att svara