Vi håller på att bygga ett nytt hus i Göteborg. När dom skulle gjuta betongvalvet mellan över och undervåningen så var det aningen för kallt och blåsigt, så istället för att slipa och göra ytan fin så fick gjutarna halvt i panik lägga på isolering för att inte hela valvet skulle frysa sönder. Dom hade inte tillräckligt med isolering och fick lappa ihop den sista delen genom att lägga på överblivna frigolitskivor och några lite tyngre frigolitskivor med cementskiva på. Under natten så blåste också endel av isoleringen av. Idag ser ytan i mina ögon inte helt bra ut. Det finns lite bilder här:

http://www.cfd-online.com/Users/jola/Hus/Bilder/Fruset/

Det är svårt att visa på nivåskillnader, men där de tunga skivorna låg så har det blivit stora fyrkanter som sjunkit ned några mm. Det finns även massor av skarvar, fördjupningar/hål, fotspår etc. i betongen. Runt avloppsbrunnar ser det verkligen inte snyggt ut, vilket syns tydligt på bilderna. Ytterkanten på plattan är också rätt söndersprucken, vilket täcks av syllar på de flesta ställen nu och mest syns under altan och balkongdörrrarna.

Det här är nog första och enda gången som jag bygger hus och jag har ingen erfarenhet att bedömma hur illa det här är och vilka krav jag skall ställa på de som bygger. Vad bör man göra för att fixa till detta? Hur illa tycker ni att det ser ut på bilderna? Tacksam för alla råd!

Bästa hälsningar,

Jonas

Tjena grannen! :)

Det ser förvisso ojämnt ut, men inte värre än att de får slipa av ryggarna och kanske lägga på en flytsats eller spackla.

Thomas59
Golvbrunnen såg ju ut att ligga djupt och snyggt:S.

Ska man på med flytspackel/tätskikt där så blir det ju problem med brunnsmanschetten.

Inte ens utan flytspackel får du en godkänd anslutning med tätskikt men det kanske inte ska vara något tätskikt?

Nu sträcker sig inte min erfarenhet till att gjuta plattor så det kanske är ok bara inte så snyggt?

Förhöjningsring Anyone?

Ta det lugnt. Lätt fixat.

Det var skönt att höra att alla verkar tycka att det inte är något problem att fixa till ytan på bjälklaget, även om det ser lite ojämnt ut.

Kul när man kommunicerar med grannen via forumet, men nu har Johan sett det live också d^_^b Med spackel och kanske slipning så hoppas jag att det blir bra till slut.

Någon som har en annan åsikt än att det inte blir något problem att fixa till det sönderfrusna bjälklaget?

Golvbrunnen ska jag inte säga nått om men resten ser inte värre ut än vad mitt golv gjorde.

Dock misslyckades spacklingen där (troligen för kort tid mellan primer och spackel) så jag fick ta bort det igen, dvs ännu mera slipning men jag slipade och slipade och slipade ....

Vart lite smågropar efter som jag spacklade dvs max en cm i diameter och några mm djupa. Därefter vart det 4-5 lager av byggmax golvfärg. (väggarna skulle strykas flera gånger så därmed struntade jag i att maskera)

• bygget17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.