62 180 läst ·
319 svar
62k läst
319 svar
Sönderfrusen vattenutkastare efter tillträde
Ok, så därför måste hela badrummet rivas och byggas upp från grunden?Demmpa skrev:
Vi pratar om en rörgenomföring bakom toaletten kanske 30-50 cm över golvnivå.
Som när jag tog bort dushdörrar, jag tätade hålen med silikon men borde rivit badrummet?
Tätskikt har blivit nån slags religion i detta landet 😇
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Hur vet du att säljaren kände till det?Isakare skrev:
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kolla om vattenmätaren rör sig när ingen kran är påslagen. Då ser ni om det faktiskt läcker eller inte (nånstans). Möjligtvis att ett droppläckage kan vara svårt att se direkt, men avsätt i så fall ett par timmar när ni inte använder nåt vatten (t.ex. under natten), och kolla om vattenmätaren har rört sig.
Att det läcker och att TS har orsakat ett läckage är väl tämligen klarlagt. Handlar väl snarare om idiotin att riva ut badrummet och att det skulle vara säljarens fel.Kilrain skrev:
Jo men du har ju låtit det vara så som säljaren lämnade det. Ledningar kan frysa utan att de brister vet du. Du har ju inte en aning om när brottet uppstod.P Pr Sn skrev:
Ta bort fåtal panelbrädor från utsidan, kontrollera skadan. Torka upp och byt rör. Skadad tätskikt en bra bit upp bakom toaletten är ingen som helst anledning till att renovera badrummet. Är det folie går det att reparera på ett fackmannamässigt sätt, är det inte folie får ni undvika att spola stora mängder vatten på väggen bakom toaletten (!?).
"Oj, nu lossnade ett fläktblad på badrumsfläkten, nu måste hela badrummet renoveras. Även badrummet i andra delen av huset kan ha tagit skada av små mikrovibrationer".
"Oj, nu lossnade ett fläktblad på badrumsfläkten, nu måste hela badrummet renoveras. Även badrummet i andra delen av huset kan ha tagit skada av små mikrovibrationer".
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag håller inte med dig. Den förmodade skadan på rör förorsakades av förra ägarna innan tillträde i samband med minusgrader. Att skadan först uttrycker sig/upptäcks vid plusgrader är en annan grej. Känns dock föga givande att diskutera med dig då du både är otrevlig i ton och tycks sakna förmåga att lyssna på resonemang. Vidare verkar du även sakna sakkunskap.insubrf skrev:
I vilken grad säljaren skall klandras beror helt på när tillträde skedde. Det är ju inte så att ett vattenrör inne i väggen fryser sönder vid första nattfrosten. Så om tillträdet skedde mitt i vintern har säljaren varit oaktsam. Om det å andra sidan skedde vid tillfällig frost på senhösten var det visserligen dumt av säljaren att inte koppla ur slangen. Men mycket mer oaktsamt av dig att inte koppla ur den efter tillträdet.
Men det finns ju fler frågor här. Varför måste badrummet rivas? Om det kan lösas från utsidan kanske det inte behöver bli så stora pengar.
Men det finns ju fler frågor här. Varför måste badrummet rivas? Om det kan lösas från utsidan kanske det inte behöver bli så stora pengar.