37 518 läst ·
38 svar
38k läst
38 svar
Sommarens projekt Lekstuga/borg
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vill bara varna för pappa byggen, det är mycket roligare det barn bygger själva. Pappabyggen kan bli sååå fel.
Jag byggde detta till dottern
Hon har inte frivilligt lekt där.
Efter 5 år blev vi av med åbäket, bara 4,5 meter högt.
Vindbrygga, spiraltrappa i tornet, längst upp en "stupstock" balkong men det var inte skoj alls.
Före slottet fanns en koja av lastpallar med "gjutet" golv som sonen gjutet själv av överbliven betong från en golvgjutning.
Det fanns mycket skoj i den kojan, tvättställ t.ex.
Sedan revs denna och farfar hjälpte till men det blev inte skoj längre.
Granne byggde en trädkoja, stod obebodd tills den revs.
Hoppas du har barn av ett annat virke.
Protte
Jag byggde detta till dottern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hon har inte frivilligt lekt där.
Efter 5 år blev vi av med åbäket, bara 4,5 meter högt.
Vindbrygga, spiraltrappa i tornet, längst upp en "stupstock" balkong men det var inte skoj alls.
Före slottet fanns en koja av lastpallar med "gjutet" golv som sonen gjutet själv av överbliven betong från en golvgjutning.
Det fanns mycket skoj i den kojan, tvättställ t.ex.
Sedan revs denna och farfar hjälpte till men det blev inte skoj längre.
Granne byggde en trädkoja, stod obebodd tills den revs.
Hoppas du har barn av ett annat virke.
Protte
Jungle Gym (http://www.junglegym.com/) har en hel del byggsatser men inga som jag sett varit lika ambitiösa som ditt projekt.
Jag köpte två "JG" byggsatser på en utförsäljning innan ungarna var födda. Nu är äldste 9 år och byggsatserna fortfarande o-uppackade... Jag försöker som Protte tipsar få dem att bygga själva, men nånstans där stannar det hela...
Jag köpte två "JG" byggsatser på en utförsäljning innan ungarna var födda. Nu är äldste 9 år och byggsatserna fortfarande o-uppackade... Jag försöker som Protte tipsar få dem att bygga själva, men nånstans där stannar det hela...
Intressant!aedwall skrev:
Letar själv rutschkana, och har inte sett denna innan.
Vilken höjd har du satt den på? Tycker barnen att det är lagom fart?
Ser att det står 145cm i beskrivningen, men tror du har över 160 från botten till infästning där uppe,
vilket känns mer vettigt vad man kan se på bilderna iallafall.
Kanon bygge!
Riktigt snyggt!
Hur har du löst avrinningen från taket? Antar att det är ett tak sol lutar åt ett håll, är det slitsar i väggen åt det hållet det lutar så att det kan rinna ut sen, eller har u någon ränna längst ner i lutningen så det rinner ut åt ena sidan?
Har du ett ramverk på plintar som grund?
Skall bli kul att se ritningen
Hur har du löst avrinningen från taket? Antar att det är ett tak sol lutar åt ett håll, är det slitsar i väggen åt det hållet det lutar så att det kan rinna ut sen, eller har u någon ränna längst ner i lutningen så det rinner ut åt ena sidan?
Har du ett ramverk på plintar som grund?
Skall bli kul att se ritningen
Helt rätt har 160 cm till infästningen. Jag ville ha lite mer fart på kanan. Alla tycker det är bra fart i den. Lite för fort kan man som förälder tycka, men min tjej på två år står kvar efter att ha åkt utan att ramla.Boney skrev:Intressant!
Letar själv rutschkana, och har inte sett denna innan.
Vilken höjd har du satt den på? Tycker barnen att det är lagom fart?
Ser att det står 145cm i beskrivningen, men tror du har över 160 från botten till infästning där uppe,
vilket känns mer vettigt vad man kan se på bilderna iallafall.
Kanon bygge!![]()
//anders
Det är korrekt, bifogar en bild uppe och på baksidan.AxelV skrev:Riktigt snyggt!
Hur har du löst avrinningen från taket? Antar att det är ett tak sol lutar åt ett håll, är det slitsar i väggen åt det hållet det lutar så att det kan rinna ut sen, eller har u någon ränna längst ner i lutningen så det rinner ut åt ena sidan?
Har du ett ramverk på plintar som grund?
Skall bli kul att se ritningen
Golvet är 45x120 reglar med lutning på 2cm/m ->råspont ->takpapp->läkt av tryckimpregnerad ->trallvirke.
Tänkte från början kompensera fallet på 4 cm med att vinkla upp läkten, men upptäckte att så lite lutning märks knappt.
Pappen som ligger på taket är sen uppvikt bakom osb skivan för att det skall vara tätt. Osbskivan sitter sen ca 10mm ovan för trallvirket för att inte suga fukt.
Jag har 4 plintar och där i ställt upp 4 reglar på 45x120. Det som var starten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Anders
Redigerat:
