8 816 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Solcellslampor för utomhusbelysning
Då det blir riktigt mörkt ute på tomten om natten, funderar vi på olika lösningar.
En ekonomisk lösning är att använda solcellslampor. Är det någon som har erfarenhet av sådana? Funkar de bra? Och hur mycket lyser de upp? Det rör sig om en area av ca 200 kvadrat....
Vore tacksam för svar, då det börjar kännas lite kusligt.
En ekonomisk lösning är att använda solcellslampor. Är det någon som har erfarenhet av sådana? Funkar de bra? Och hur mycket lyser de upp? Det rör sig om en area av ca 200 kvadrat....
Vore tacksam för svar, då det börjar kännas lite kusligt.
Tyvärr, alla de solcellslampor jag sett här där vi bor (mestadels fritidshus) är rent ut sagt skit. De fungerar halvbra på sommaren, men skenet är trots det bara som ett stearinljus eller fotogenlampa. På vintern lyser de knappast alls.
Jag kan bara instämma. Efter en lång solig sommardag kan mina kanske lysa i 4-5 timmar i bästa fall (men lyser inte upp mycket alls). Nu i november lyser de i princip inte alls.
Däremot lyser min 230 V LED-ljusslinga ("julbelysning") från Rusta upp alldeles oväntat bra!
Däremot lyser min 230 V LED-ljusslinga ("julbelysning") från Rusta upp alldeles oväntat bra!
Håller helt med....helt kasst med dessa solcellslampor. På vintern är det för mörkt o för lite sol så då laddas de inte och det är ju då de behövs.
På sommaren laddas de förvisso , men då är det ändå för ljust på kvällar / nätter för att
det lilla ljus som skapas ska synas!
På sommaren laddas de förvisso , men då är det ändå för ljust på kvällar / nätter för att
det lilla ljus som skapas ska synas!
nåja, på sommaren tycker jag att solcellslampor är riktigt fina. Jag har risbollar som jag satt i ett dött träd t.ex. så bra kan det bli. Däremot så ger dom aldrig så mkt ljus att man ser ngt "runt om" som man gör med riktiga lampor. På vintern behövs el.
Klicka här för att svara