Byggahus.se
Jag tycker att meddelandet till allmänheten hellre borde varit att sitta lugnt i båten och invänta oberoende undersökningar som anger om och när man behöver skydda sig mot sina grannar, om det någonsin kommer till en sådan situation.

Det är ganska makabert och skamlöst av IN att försöka sälja dyra JFBer av typ B på dylik skrämselinformation.
 
  • Gilla
Keld och 16 till
  • Laddar…
Så enligt deras "undersökning" så skulle min jfb kunna påverkas av att grannen har solceller.
Det borde då innebära att den elen som levereras till mig är väldigt "smutsig"
Om det hade varit ett problem så hade inte elbolagen velat ha fulel i sitt nät.

Eller hur fungerar det?

Tack Bo för att de skrev! Nu vet vi att det bara är påhitt...

Jag tror inte de vill att man ska läsa rapporten, den ligger bakom en betalvägg. Där de vill ha, 985:- för en pdf....
Väldigt intressant prissatt. När de tar 700.- för elinstallationsreglerna... inbunden bok.
 
Redigerat:
harry73
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att meddelandet till allmänheten hellre borde varit att sitta lugnt i båten och invänta oberoende undersökningar som anger om och när man behöver skydda sig mot sina grannar, om det någonsin kommer till en sådan situation.
Här har vi en situation där det är bra att skydda sig mot grannen, dock inte med jordfelsbrytare
https://www.byggahus.se/grannbrak-om-hack-till-domstol
 
Typ b är väl mycket dyrare också pga mindre omsättning. Hade typ B varit den vanligaste brytaren så hade den varit betydligt billigare.
 
Är det någon som har sett en artikel med denna slutsats där någon annan än Fredrik Byström Sjödin säger att det är en risk?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Lite missvisande att säga att det är solcellerna som är problemet, lär ju vara växelriktaren som ger ifrån sig störningen. oavsett vad det är för energikälla. Motsvarande problem kanske kan tänkas finnas hos batteribaserade energilager, kraftföretagens HVDC-länkar, tåg och annat som har växelriktare?

Vore intressant att veta om dessa växelriktare uppfyller CE-kraven hur mycket ledningsbundna störningar de får skicka ut, om Jordfelsbrytarna uppfyller CE-kraven på hur mycket ledningsbundna störningar de ska klara eller om det är regelverket som är ofullständigt.
 
  • Gilla
jensplan
  • Laddar…
Detta är ju ett fenomen som förmodligen är merrelaterat till växelriktare som man även kan hitta i datorströmförsörjnings backupper o mycket annat.

Dessutom så visade en annan undrsökning som jag läste för några månader sedan, där man försökte provocera fram felet med att Typ A brytare skulle sluta lösa ut, snarare gav ett omvänt fel jämfört med det påstådda. Jordfelsbrytarna av typ A löste ut vid för låga felströmmar o därmed var känsligare pga dessa likströmsstörningar.
 
  • Gilla
jensplan
  • Laddar…
Den där blå test-knappen som finns på jordfelsbrytaren, som det står att man ska testa var 6:e månad. Om jordfelsbrytaren blivit trasig, märks det när man trycker på denna då?

I så fall är väl uppmaningen att faktiskt trycka på denna knapp för att se om man har fel. Istället för att be sin elektriker kolla detta (som det står i artikeln)!?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
J jensplan skrev:
Den där blå test-knappen som finns på jordfelsbrytaren, som det står att man ska testa var 6:e månad. Om jordfelsbrytaren blivit trasig, märks det när man trycker på denna då?
Jag tycker också att man kunnat ta tillfället i akt att påminna om testknappen. Men det är ju inte roligt att testa jordfelsbrytaren alltför ofta eftersom det leder till strömavbrott som NASar och andra prylar inte gillar. Dessutom kan du vara jätteduktig och testa din jordfelsbrytare innan du lägger dig varenda kväll, utan att upptäcka felet. Hur kan du förväntas förstå att du ska testa din jordfelsbrytare när solen lyser på grannens tak?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har sedan länga haft problem med likström på inkommande fas. Det yttrade sig med ett kraftigt brummande i min förstärkare (kanske under 20 sekunder var 10:e minut). Det beror troligtvis på att någon granne har någon enhet som belastar nätet osymmetriskt. Min förstärkare har en stor ringkärnetrafo (2000 W) (en Krell). Dessa kräver ren AC för att inte bli mättade (vilket resulterar i brummande). Jag löste problemet genom att filtrera bort DC-komponenten ur nätspänningen med hjälp av några stora elektrolyt-kondensatorer samt dioder. Efter detta blev det helt tyst.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Jag har sedan länga haft problem med likström på inkommande fas. Det yttrade sig med ett kraftigt brummande i min förstärkare (kanske under 20 sekunder var 10:e minut). Det beror troligtvis på att någon granne har någon enhet som belastar nätet osymmetriskt. Min förstärkare har en stor ringkärnetrafo (2000 W) (en Krell). Dessa kräver ren AC för att inte bli mättade (vilket resulterar i brummande). Jag löste problemet genom att filtrera bort DC-komponenten ur nätspänningen med hjälp av några stora elektrolyt-kondensatorer samt dioder. Efter detta blev det helt tyst.
Oh en Krell :heart:
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
J jensplan skrev:
Den där blå test-knappen som finns på jordfelsbrytaren, som det står att man ska testa var 6:e månad. Om jordfelsbrytaren blivit trasig, märks det när man trycker på denna då?

I så fall är väl uppmaningen att faktiskt trycka på denna knapp för att se om man har fel. Istället för att be sin elektriker kolla detta (som det står i artikeln)!?
Bra att veta..
Det går inte att lita fullt ut på testknappen. Har råkat ut för gamla och nyinstallerade som har fungerat med testknappen men sen har fått underkänt, ej gått att lösa ut, med testinstrument efter att man har utfört egenkontrollen på dom. Använder mig utav en Metrel eurotest.
 
S
Det måste först vara ett fel hos någon med solceller så att den anläggningen försöker skicka ut likspänning på nätet. Om det sedan blir ett fel hos någon annan som borde löst ut jordfelsbrytaren så börjar likström flyta den vägen. Först då blockeras jordfelsbrytarna i båda husen. Jordfelsbrytarna är alltså inte trasiga, bara temporärt satta ur funktion under tiden som båda dessa fel finns. Tyvärr kan ju ett av dessa fel vara en människa som grillas.

Den blå testknappen kommer alltså fungera varje gång ända tills det faktiskt blir ett riktigt jordfel i ditt hus.

Jag kan ha missuppfattat och glömt delar av det jag läste för över ett år sedan men jag tror jag gjort en korrekt sammanfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.