mattiasp skrev:
Jag tycke att Daniel ändå inte helt och hållet lyckades. Jag föreslår i stället att det uttrycks så här:

"Allting annat än avsevärt mindre dåliga "ändkuddar" än hultafors mst är dock inte motsatsen till en omöjlighet."
5 anti-negationer... vem blir först med 7 stycken?
 
Förlåt att jag uttrycket mig slarvigt, jag menar naturligtvis att frånvaron av "kuddar" på MST180 är värdelöst.

Sen är det såklart inte möjligt att jämföra "ändkuddarna" på MST180 med ändkuddarna på tex det aktuella sola-passet, eftersom mst180 inte har några "ändkuddar". En jämförelse med något som inte finns har ju sina begränsningar... ;)
 
B
jag tyckte det va bra gjort av mina kollegor som tog mitt långpass. skruvade fast på väggen som ett mothåll när som skulle montera rammar för fönster. noggranhet från 1mm/m till dryga 1cm/m.
profil blev från ett I till ett J. Nice. :-(
 
Daniel_N skrev:
Fast samtidigt finns ju "Hultafors Hobby" sdom är lite mer DIY-inspirerade prylar. Dessutom så såg en del av Solas grejor verkligen inte ut att vara enkla eller billiga.
Håller med, det låter på en del inlägg om att Sola skulle vara något sorts försök av Hultafors att konkurrera med kinesiska fulpass etc. Internationellt är de troligen mycket större än Hultafors, och vad jag vet profilerar de sig i övre segmentet. Jag köpte ett Sola-vattenpass för några år sen i en småstad på Argentinska landsbygden av alla ställen, när jag gick in på lokala järnaffären på hörnet för att bränna mina sista pesos innan hemresan.
Kvaliteten känns bra, inte alls som typ Stanleypassen på Jula, jag har minsta röda modellen som är perfekt för verktygslådan.

/A
 
What's the verdict then?
Ska man spara en 500-ing och köpa sola eller är man mer än lovligt dum då?
500 mer eller mindre på ett pass som är bra eller bäst känns inte direkt som någon besparing.
 
What's the verdict then?
Ska man spara en 500-ing och köpa sola eller är man mer än lovligt dum då?
500 mer eller mindre på ett pass som är bra eller bäst känns inte direkt som någon besparing.
Jag har ju båda passen nu (Hultafors MST är lånat av en vän) och kan säga att ramarna är mer eller mindre identiska vad gäller vikt handtag mått mm. Dock har ju Sola passet de vid det här laget berömda "ändkuddarna", som jag tycker är ett stort plus.
Tycker att Sola passet har bättre synlighet på sina libeller (någon form av fluorescerande vätska som syns väldigt bra). Libellerna är lika stora på Sola och Hultafors passen, alltså större och "rakare" än Biltema, diverse Jula pass mm.

Dock har Sola passet ungefär samma noggrannhet som ett Biltema pass, medan Hultafors passet är bra mycket mer känsligt, det ger alltså utslag för en mycket mindre avvikelse från "våg" än Sola, Biltema mm.
Hultafors passet kan man bli galen på i vissa situationer, speciellt om man står högt upp håller i sig med en hand och försöker putta in en regel så att den står rakt med samma hand som man håller passet med. Då fladdrar bubblan hela tiden och det är omöjligt att läsa av det, medan Sola passet ändå stabiliserar sig ganska snabbt och man kan fästa skruven.
Dock så skulle jag nog, om jag inte hade köpt Sola passet redan, helt klart köpa Hultafors, för då har man noggranheten där om man tycker att den behövs, annars kan man låta bubblan ligga mot de yttre strecken när det inte spelar så stor roll.
 
Nog vore det elegant att montera in extra libeller på passen? Några extra känsligare på Sola-pasen och några extra mindre känsliga på Hultaforspasset. Tror ni att man beställa de berömda ändkuddarna från Sola till Hultaforspasset? Lite "pimpa ditt vattenpass" liksom :)
 
Känns som om den här tråden börjar spåra ur...
Det handlar ju trots allt bara om ett vattenpass!

Men...
Jag skulle nog hellre satsa på en kombo; Hultafors MST 180 som stort noggrant pass, och sedan ett mindre typ 60cm till 120cm från vilket billighets märke som helst, bara ramen kändes styv och rejäl.
 
Då får det väl bli hultaforsen då, låter hjärnan bestämma istället för plånboken :P
 
mattiasp skrev:
Tror ni att man beställa de berömda ändkuddarna från Sola till Hultaforspasset? Lite "pimpa ditt vattenpass" liksom :)
Jag är inne på samma tanke. MST180:an är exakt hur fin som helst som mätverktyg men lite otymplig att hantera då man är livrädd att trycka in ett av de vassa hörnen i någon olämplig vägg, möbel eller fönsterruta.
 
mattiasp skrev:
Nog vore det elegant att montera in extra libeller på passen? Några extra känsligare på Sola-pasen och några extra mindre känsliga på Hultaforspasset. Tror ni att man beställa de berömda ändkuddarna från Sola till Hultaforspasset? Lite "pimpa ditt vattenpass" liksom :)
Ändkuddar till MSTn låter verkligen intressant. Jonathan: är ditt Solapass identiskt med MSTn i profilen? I så fall borde man ju kunna beställa ändkuddarna som reservdel.
 
Ändkuddar till MSTn låter verkligen intressant. Jonathan: är ditt Solapass identiskt med MSTn i profilen? I så fall borde man ju kunna beställa ändkuddarna som reservdel.
Profilen är identisk, dock sitter hålen för handtagen och libellerna på lite andra ställen, så man kan inte lägga passen på varandra och se igenom hålen på båda.
Dock så tror jag inte att det har någon betydelse för ändkuddarna, de borde absolut passa till båda passen.
 
bygga_bo skrev:
[länk]

Ganska uppenbart att de hör ihop på något sätt...
Saxat från Internet:
"Fisco is the UK's only manufacturer of tape measures and a world leader in innovative measuring technology and enjoys an unrivalled reputation for high quality measuring instruments both in the UK and abroad. Fisco has expanded its product base by forming an alliance with two other major successful European measuring specialists, Sola in Austria and Hultafors in Sweden, creating a world class manufacturing team. Together the alliance represents what is probably Europe's major manufacturing group of measuring tools for the building, surveying and DIY trades. This expertise has resulted in a comprehensive range of top quality precision measuring instruments and the alliance's entire philosophy is customer orientated. Fisco's high tech manufacturing facility, covering over 60,000 square feet and producing 1500 tape measures an hour, is located in South East Essex Innovative product design, and sophisticated manufacturing techniques are achieved through the active association of Fisco's product development team with specialist designers and engineers. This combined with the use of high quality materials and rigorous inspection and test at all stages of manufacturing produces a range of high quality, highly accurate tapes. Fisco is a registered company under the British standards BS EN ISO 9001 2000 quality assurance scheme."
 
jonathanGubbe skrev:
J

Dock har Sola passet ungefär samma noggrannhet som ett Biltema pass, medan Hultafors passet är bra mycket mer känsligt, det ger alltså utslag för en mycket mindre avvikelse från "våg" än Sola, Biltema mm.
http://www.sola.at/684_EN-Spirit_levels-Measuring_precision.htm

Solas SLH3 har en libellradie på 500mm.
Hultafors MST har en radie på 2000mm

Så här skriver Hultafors: "Känsligheten på libellen beror på dess radie. Desto större radie desto lättare flyttar sig luftbubblan. Känslighet anges i mm per meter. Man utgår från ett vattenpass som är 1 meter långt och ser hur högt det måste lyftas i ena änden för att bubblan ska flytta sig 2 mm. Radien på libellen anpassas till passets användningsområde."

Detta förklarar rimligen din iakttagelse ovan. Synd tycker jag för 500sek extra för ett MST kändes ett tag helt onödigt, men inte fan vill jag ha något mindre känsligt än MSTn (har kört pappalånad mst länge men måste nu skaffa en egen).

Anledningen till att Hornbach slutat med Hultafors är att dom hade problem med leveranserna. Exakt vad det var som inte funkade vet jag ej.
 
M
Jag lyfter detta ämne igen då jag behöver ett vattenpass. Är det bara Hultafors som anger känsligheten på sina pass???? Där jag bor finns inte Hultafors att köpa så jag söker runt efter andra märken och ingestans kan jag hitta uppgifter om känslighet. Fingrar man på det fåtal pass som finns i butik så är de otroligt okänsliga. Vad göra???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.