Vi skall till och bygga hus i Stockholm. Finns det någon som kan dela med sig av egna erfarenheter och tipsa oss om bra hantverkare. Vi kan givetvis ordna med logi mm 8)

"det sista som överger en är hoppet"

hoppas på svar.....

Jag ska också ha lite arbete gjort här i sommar, bland annat lägga om taket samt byta fasad. Men vågar man köpa så viktiga jobb, som s.a.s. inte går att reklamera vid eventuella fel? Jag vacklar... vill ju gärna få det billigt, men som sagt - vågar man om man själv inte är tillräckligt kunnig för att kontrollera att det blir rätt?

Såg den här tråden och vill bara ge en reflektion.

En kompis till mig... (Jag) tog in två Bosniska hantverkare. Otroligt duktiga på alla sätt. Slet som djur, svetten lackade och gjorde helt otroligt hantverk. Dom bodde hemma hos oss och allt fungerade kanon. Otroligt trevliga och sympatiska och båda älskade att skoja/leka med mina barn.

En dag var min fru borta och av en god vän hade jag fått en flaska "whisky kask". Jag frågade om dom kanske ville smaka? Jodå, det var inte fel...

Efter ett tag gled man in på ämnet Bosnien. Så började vi prata om vad dom gjort där och varför dom kommit hit. Den ene blev helt tyst och den andra började gråta.... Han började då berätta att han var med i Srebrenica (eller hur det stavas), sett hela sin familj dödas (föräldrar, bror, fru och det enda barnet.) Därefter levde han tre år i skogarna utanför staden och var krypskytt. Bevittnade/deltog i massavrättningar, skjutit massor av människor, dödat med kniv och spade..... Det här berättade han med mer och mer inlevelse, och noggranna beskrivningar, pendlade mellan gråt och vilda gester som gick över till skrik.

Han som var tyst blev mer och mer nervös. För att inte tala om en själv. Till slut gick han in i samtalet och sa att hans vän inte kunde sova och att arbeta hårt var det som fick hans tankar åt annat håll. Han trixade länge med killen och fick till slut ner honom att sova. Vad dom sa, vet jag inte men det var en mycket trasig och krossad människa som visade sig. Det var definitivt inte läge att vara kaxig, nedlåtande eller på annat sätt ifrågasättande.

Därefter kom den tyste upp igen och bad om ursäkt men samtidigt bad mig att aldrig ta upp det igen. DET var inga problem. Han hade tydligen gjort något på en flyktingförläggning. Nu fick jag en förklaring till varför han suttit uppe mitt i natten när jag kommit hem från resor eller krogen, eller då jag själv jobbat på natten. Han satt då alltid under altanen i skydd och rökte. Cigaretten höll han alltid dold i handen.

Vad som var tankeställaren för mig, var att jag fick en chans att få tag i ett par jätteduktiga hantverkare. Jag visste inte ett smack om dom mer än att dom gjort bra jobb till billig penning hos en annan.

Nu sov dom under mitt tak där mina barn och sambo också sov.

Men dom var något krigsskadade och jag hällde glatt i dom whisky för att vara sjysst. Man skall nog vara lite försiktig ibland även om det är svårt att kolla upp. Tänk på detta när Du tar in folk som Du inte vet vad det är för några. Teoretiskt hade det kunnat gå riktigt, riktigt illa.

Så det gör mig fundersam om det någon gång behövs utländsk arbetskraft.

Hemmakatten
Mycket tänkvärda rader. Och samtidigt mycket sorgligt och tragiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.