Hej!

Ska göra om mitt sovrum hemma och behöver byta ut taklisterna längs två av väggarna, men kan inte finna rätt typ i handeln. Huset stod färdigt '16 så det är relativt nytt, men jag hittar ingenstans de taklister som sitter i hela huset.

Sökningar får mig att tro att det är en hålkälslist av allmogetyp. Bifogar en bild från internet (med fel mått dock) och en bild från sonens rum.

På plats bygger listen 50 mm utåt på vägg och tak.

Kan nån tipsa om var jag kan köpa dessa i Stockholm, alternativt beställa?

• En 3D-renderad bild av en vit hålkälslist med allmogetyp detaljering och en synlig trästruktur i änden.
  • Hålkälslist av allmoge i vitt monterad mellan vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske är lättare att hitta om du mäter den "rätt". Dvs måttet från takkanten till väggkanten.

Har du kollat Moelven Allmoge taklist 132 Furu ?
(Orkar inte räkna på om det blir rätt mått för dig)

Hur menar du att man ska mäta? Typ diagonalen alltså?
Om det är 50 mm åt varje håll så kan man i så fall raskt räkna ut att diagonalen blir 70,7 mm

Ja den ser rätt ut. men Moelven är väl grossist och säljer till bygghandeln, kan man beställa bara några meter från dem som privatperson?

Bor du i Stockholm kolla hos panel o list Tomtebogatan

Googla "taklist allmoge" så finns det en hel del alternativ

Jag har kollat nu alla tipsen, men de jag hittar är antingen för stora (bygger 8 cm, vilket inte får plats) eller av polystyren.

Känns segt att behöva köpa nya lister till hela rummet för en väggs skull :-/
Är väl inga sinnessjuka pengar förvisso, men ändå

B Blomqvist78 skrev:
Hur menar du att man ska mäta? Typ diagonalen alltså?
Om det är 50 mm åt varje håll så kan man i så fall raskt räkna ut att diagonalen blir 70,7 mm

Ja den ser rätt ut. men Moelven är väl grossist och säljer till bygghandeln, kan man beställa bara några meter från dem som privatperson?
På bilden nedan är det måttet 43 som är så du skall mäta.
Moelven säljer till en mängd bygghandlare, så du får hitta en i närheten som tar in Moelvens sortiment så ligger det säkert på hyllan. Köp en list på typ den längd du behöver.
B_0056_171012_101925_0090_1536px.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.