1 638 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Söker tips på firmor som kan ta bort parkslide (hus i Upplands-Bro).
Min mormor introducerade runt 1975 parkslide i två olika hörn av vår tomt, och nu börjar de bredda ut sig och hota grannarnas tomter. Bro kommun säger rakt nej till att hjälpa till på "icke-kommunal mark".
Jag tror inte jag orkar att försöka ta bort detta själv, det är 15-30 kvm med bowlingklot-tjocka knölar en halv meter under marken och två meter höga spröt.
Vet ni någon trädgårdsfirma i Sthlm norrort som är bra på invasiva växter? Man borde väl egentligen bara gröpa ur skräpet med en Bobcat och fylla i hålen med flyttmassa?
Jag antar att ROT&RUT kan appliceras på detta?
Jag tror inte jag orkar att försöka ta bort detta själv, det är 15-30 kvm med bowlingklot-tjocka knölar en halv meter under marken och två meter höga spröt.
Vet ni någon trädgårdsfirma i Sthlm norrort som är bra på invasiva växter? Man borde väl egentligen bara gröpa ur skräpet med en Bobcat och fylla i hålen med flyttmassa?
Jag antar att ROT&RUT kan appliceras på detta?
Har du övervägt att använda den väldokumenterade metoden att injicera några ml glyfosat i varje stam på hösten? Det borde bli enormt mycket billigare än grävning men man kan troligtvis inte anlita en firma eftersom det mig veterligen inte är en godkänd metod för applicering av glyfosat.
Jag är inte bekväm med att hantera kemikalier som dessa, men kanske om jag pratar med nån som kan detta kan de övertyga mig.S Spoz skrev:
I första hand skulle jag vilja föreslå Invaterm AB, www.invaterm.com, men det är ju till stor del för att jag själv är involverad i företaget. Det är det enda företaget som ger fast pris och garanti på lyckat resultat. Det finns även ca ett dussin andra sätt att behandla parkslide och du kan läsa om dem i mitt dokument.
https://bit.ly/parkslide
Man måste ha utbildning och tillstånd för att köpa, sälja, äga, hantera och använda glyfosat. Skall det användas i trädgårdar måste dispens sökas.
RUT kan man inte få för bekämpning av parkslide enligt en dom i kammarrätten.
https://bit.ly/parkslide
Man måste ha utbildning och tillstånd för att köpa, sälja, äga, hantera och använda glyfosat. Skall det användas i trädgårdar måste dispens sökas.
Tack för infot och klargörande om involvering. Går ROT att få i så fall?S STB skrev:I första hand skulle jag vilja föreslå Invaterm AB, www.invaterm.com, men det är ju till stor del för att jag själv är involverad i företaget. Det är det enda företaget som ger fast pris och garanti på lyckat resultat. Det finns även ca ett dussin andra sätt att behandla parkslide och du kan läsa om dem i mitt dokument.
[länk]
Bara för frågans skull, vad tror du Invaterm skulle ta betalt för 30 kvm parkslide, tumme-pekfinger?
Nej, ROT är till för helt annorlunda arbeten.S Selves skrev:
Skriv gärna till info@invaterm.com och fråga efter en offert. Se till att du mäter upp storleken på beståndet noga. Det är inte ovanligt att uppskattningar är över en faktor 2 fel och det är tråkigt att få överraskningar om det är åt fel håll.
Jag kommer åka ut till stället snart, kommer ta foton och mäta då. Tack.S STB skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på firmor i Skaraborg för anlägga pool
Pool -
Stockholm - söker snabbt tips om billig energideklartionsfirma
Ventilation -
Söker tips på Förarbete innan bygge av altan.
Altan & Uteplats -
Söker tips på hantverkare/byggfirmor i Västernorrland
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
söker Tips på firmor som projekterar och gör arkitekt & Byggnadsritningar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer