Hej

Finns det någon som har en Tecumceh 8hk eller större som passar min Stiga 825 trac snöslunga och är villig att sälja den till mig. Min motor sköt en vevstake genom blocket! :(

Motorbeteckningen är: HM80-155310M SER7190D

//Leif 076-7223334

Samma hände med min Toro för 2 veckor sedan...... köpte en Rockford honda Klon...... är du någorlunda händig så är det nåt jag kan rekommendera, den har aldrig gått bättre än nu.

Tecumseh är ökända för att slå hål på blocket.....dock brukar det påstås att det beror på oljebrist och dylikt...... kan säga att i mitt fall var det inte så iallafall.

Jodå utbytesmotor vore kanon ....men det är ganska trickigt att få till drivningen på min Stiga då det finns 2 utgående axlar från motorn!
Den stora driver slungdelen och den lilla(kamaxeln) driver banden och dessutom går den lilla axeln åt motsatt håll och i halva farten.
Inte så lite att fixa till då om alla utbytesmotorer bara har en utgående axel.....!

Finns dock motorer i andra länder så det kanske löser sig,bara man kan vänta på en båt i ca 1 månad eller väljer att flyga hem en å betala lika mycket i frakt som motorn kostar :-)

PS! Det var fullt med olja i min Tecumseh också, kanske lite gammal olja eller också gick allt för trögt!
Har servat hela slungan nu för den nya motorn och nu går den lätt....

Ajaj... så det var 2 axelvarianten..... då är det svårare, du får köpa en annan slunga och ställa undan stigan i väntan på att du hittar en passande motor på blocket.....
Det där med oljebrist, gammal olja är nog nåt dom hittat på..... faktum är nog att motorerna är skräp från början......det behöver man ju egentligen bara lyssna för att höra....

Lycka till med slungan och uppdatera gärna om du hittar nån lösning.

Finns en anledning till att Tecumseh gått i konkurs kanske... hade en Partner SB270 som funkade kanon i två vintrar men sen kom vevstaken ut genom blocket. Var precis över två år så garantin täckte inte mer.... hemförsäkringen funkade dock. Så jag köpte en Honda HSS 970 istället.
Loncin kinamotorer är "samma" som Honda! Loncin legotillverkar de flesta Hondamotorerna så de har ju rätt maskinpark och toleranser och så... Kolla om en sån kan passa på Stigan.

Tecumseh var väl en av de största tillverkarna ett tag....med många tillverkade och fungerande så är det nog inte konstigt att några havererar ibland. Ärligt talat hur många är det som byter olja på sin motor VARJE år??

Men Honda är säkert bättre (även kopian Loncin), de har dock ingen motor med 2 axlar som är motroterande att erbjuda, tror inte någon annan än Tecumseh haft en sådan! Om någon vet annat så säg gärna till :-)

Jo jag har hört det där förr.... och ja dom var en av dom största tillverkarna ja....tror inte många saknar dom..... har en tec motor på en husqvarna rider med.... den går lika uselt som den på toron..... dock snurrar den ju och startar relativt villigt..... liksom den på toron gjorde.
Ang Honda så spelar dom i en egen division, dock kostar dom ju en mindre förmögenhet
Ang min Toro spm skjöt vevstaken liksom Maggys gjorde så VET jag hur den var skött sen den var ny, skulle tippa på att motorn gått max 100 timmar totalt varav jag använt den kanske 25,oljebyte varje år.......

• Gilla
Maggy
  • Laddar…
Jodå har varit i kontakt med honom.... :)
Han hade en Tecumseh HM100 som var genomgången (vad nu det innebär) och villa ha 3.800Sek och min i inbyte.
Ingen garanti! :wow:
Lutar åt att ta hem en från USA där kostar ett shortblock runt 100$ och en komplett motor med garanti på ca 250$!
Dock gäller det att hålla nere fraktkosten o det funkar ju med t.ex Jetcarrier. :thumbup:

ja jag var i kontakt med en annan jeppe som sålde B&S..... han ville ha dryga 7000 plus frakt för en ersättningsmotor till min slunga han blev nästan sur när jag bestämde mig för en kinamotor istället och tyckte att det var som att sätta en saab v4 på slungan, personligen tycker jag att det blev både snyggt och att motorn hittills går fantastiskt bra, framtiden får utvisa...... men reservdelar ska ju finnas till motorerna och till stor del ska ju hondadelar passa.... och om inte så har jag pengar till en motor till.

han kanske vill ha min skjutna motor med för den delen, hade tänkt sätta ut den som reservdelasmotor på blocket...... utom vevstaken och hålet i blocket så ser den riktigt fin ut ;)

*skratt* Tog isär vår skjutna Tecumseh på Partner SB270'n och den hade till och med spräckt cylinderloppet då staken tittade ut. Var nicasillopp på den och inte stålfoder. Slungan löstes ut av hemförsäkringen och hamnade på tippen. Och den var väservad varje år med ny olja av rätt kvalitet och ägd alla 2 år + av mig... men när den gick var den jättefin!

Ja tyvärr är dom trots vad en del säger här "rent skit" ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.