582 läst ·
7 svar
582 läst
7 svar
Söker lättinstallerad behovsstyrd ventilationslösning till stuga
Vi har en gammal/enkel stuga i fjällen på ca 35 m2 som används sällan. Stugan luktar lite unket och saknar helt ventilation idag. El är installerad.
Jag vill installera en frånluftsfläkt som kan startas på distans för att vädra stugan före ankomst, därefter vore det tacksamt med någon form av behovsstyrning (CO2, RH).
Eftersom jag vill ha det tyst är inte en enkel PAX-fläkt ett alternativ.
Har ett Rensonsystem hemma som är väldigt tyst, men alldeles för dyrt för en liten ”sportstuga”.
Fjärrstarten kan jag nog lösa med Onetech. Någon som har förslag på ett system som fyller kraven?
Jag vill installera en frånluftsfläkt som kan startas på distans för att vädra stugan före ankomst, därefter vore det tacksamt med någon form av behovsstyrning (CO2, RH).
Har ett Rensonsystem hemma som är väldigt tyst, men alldeles för dyrt för en liten ”sportstuga”.
Fjärrstarten kan jag nog lösa med Onetech. Någon som har förslag på ett system som fyller kraven?
Ta upp friskluftsventil i sovrummet.M Mattias Brännström skrev:Vi har en gammal/enkel stuga i fjällen på ca 35 m2 som används sällan. Stugan luktar lite unket och saknar helt ventilation idag. El är installerad.
Gör det verkligen så mycket om en PAX fläkt låter lite innan ni kommer till stugan? När ni kommer dit har ju fläkten bytt luften och ni bör inte störas av fläkt ljudet.
Har du kikat på Solarventi, en sådan bör utan driftskostnader kunna hjälpa till att byta luften i stugan oavsett om ni är där eller inte.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har ni kollat på Fresh intellivent Sky.
"vädringsprogrammet som sätter igång när fläkten varit inaktiv i 26 timmar gör den fläkten helt självtänkande. Därför passar fläkten utmärkt i alla utrymmen som utsätts för fukt och lukt. Perfekt för badrum, källare eller i ett fritidshus"
"vädringsprogrammet som sätter igång när fläkten varit inaktiv i 26 timmar gör den fläkten helt självtänkande. Därför passar fläkten utmärkt i alla utrymmen som utsätts för fukt och lukt. Perfekt för badrum, källare eller i ett fritidshus"
Det kanske blir första steget, om jag inte får annat övertygande förslag här! 😀F fribygg skrev:Ta upp friskluftsventil i sovrummet.
Gör det verkligen så mycket om en PAX fläkt låter lite innan ni kommer till stugan? När ni kommer dit har ju fläkten bytt luften och ni bör inte störas av fläkt ljudet.
Har du kikat på Solarventi, en sådan bör utan driftskostnader kunna hjälpa till att byta luften i stugan oavsett om ni är där eller inte.
(Edit: Glömde skriva att jag har en PAX över sedan förut. Solarventi är en god idé på sommaren, men här blir det vinterdrift i fjällen så soltillgången är tveksam. Jag byggde en ”luft-luft-solfångare” som drevs med solceller. Trevligt koncept men det gav inte så mycket (värme).)
Redigerat:
Tack för förslaget! Har du egen erfarenhet av den fläkten? Ljudnivå tex?V Vante skrev:
Om stugan helt saknar ventilation är ventil/ ventiler nog det första du bör börja med, när du är på plats kanske du kan vädra eller ha fönster på glänt men om huset helt saknar ventilation är det hög tid att fixa friskluftsintag.M Mattias Brännström skrev:
En solarventi är inte tyst. Vi har en sådan i svärföräldrarnas stuga och första gången jag hörde den efter installation fattade jag inte ens att det var den, jag trodde någon större fläkt var på.
Ang problemet i sig så rekommenderar jag också friskluftsventiler samt en fjärrstyrd fläkt. Fresh intellivent sky (som sitter i vårt hus på landet) är inte heller tyst när den drar igång vädringen. På 800 varv/min är den dock knäpptyst.
Ang problemet i sig så rekommenderar jag också friskluftsventiler samt en fjärrstyrd fläkt. Fresh intellivent sky (som sitter i vårt hus på landet) är inte heller tyst när den drar igång vädringen. På 800 varv/min är den dock knäpptyst.
Produkter som diskuteras: "intellivent sky"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 077 kr inkl moms
Läs mer
Tack! Bra info om Solarventi och Intellivent!tommib skrev:
En solarventi är inte tyst. Vi har en sådan i svärföräldrarnas stuga och första gången jag hörde den efter installation fattade jag inte ens att det var den, jag trodde någon större fläkt var på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden