Hej!
Misstänker att kretskortet är paj på ett gammalt yale doorman v2. Vet någon om det går köpa någonstans? Typ kina? Hittar inget när jag googlar.

// Adde

• Grönt kretskort förmodligen från ett Yale Doorman v2 låssystem, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt kretskort för Yale Doorman V2 på vit bakgrund.
    Skapa konto
Redigerat:
Sista bilden, vid U6, är det en liten krater i IC-kretsen?

Är inge bra på kretskort, ser det ut som att felet kan vara där tycker du? Bifogar några bilder till.

• Kretskort med synliga brännskador vid komponent U6, och svart sot runt lödpunkter.
    Skapa konto
  • Bränt komponent på kretskort med synliga skador och omgivande kretsar.
    Skapa konto
  • Närbild på kretskort med potentiellt skadad integrerad krets och lödbruk.
    Skapa konto
Nja, skulle säga att det ser ut som skyddslacken (för att förhindra fuktproblem) inte är helt täckande över IC-kretsen, samma gäller t.ex. U8. Däremot ser följande inte så friskt ut:
Kretskort med otillräckligt skyddslack på IC-krets och U8, möjlig skada på signalbanor.
Skapa konto

Är det som jag misstänker att något har nött in i kretskortet och potentiellt förstört signalbanorna?

Ja det har du rätt i, kan mycket väl stämma att något nött sönder där. Är de något som går laga tror du?

addebaddeman addebaddeman skrev:
Ja det har du rätt i, kan mycket väl stämma att något nött sönder där. Är de något som går laga tror du?
Steg ett är att verifiera att det är det som är felet. Med bättre bild skulle det eventuellt gå att avgöra, men för att vara 100% säker så behöver ledningsbanorna som ser skadade ut kontinuitetsmätas, t.ex. med hjälp av en multimeter i resistans, diod eller "buzzer" läge. Det som lite ställer till det här är att kretskortet verkar vara ordentligt skyddslackat, så man behöver ha spetsiga mätprobar och gnugga lite extra för att få bra kontakt. Man behöver även hitta två mätpunkter som ligger på var sin sida om skadan och där koppar/lödning är exponerad (det går förvisso att skrapa bort den gröna lacken, men finns risk att man skadar kopparbanorna, samt att det är pilligt och tar tid).

Om det visar sig att det är brott i ledningsbanorna så ser det inte omöjligt ut att laga. Ser inte ut att vara överdrivet tight mellan ledningsbanorna så någon med god lödningserfarenhet ska nog kunna lappa ihop det där. Med det sagt, definitivt inget förstagångsprojekt om man är helt grön på löda elektronik.

Har du kolat med Yale huruvida de säljer nya kretskort som reservdel? Om jag inte minns helt fel så är det Assa Abloy som äger Yale nu för tiden, förra gången jag hade problem med ett Assa 2000 lås så skickade de ny reservdel gratis trots att låset var mer än 10 år gammalt. Nu var detta förvisso en fjäder, men ändå, de verkar väldigt måna om sina kunder...

addebaddeman addebaddeman skrev:
Hej!
Misstänker att kretskortet är paj på ett gammalt yale doorman v2. Vet någon om det går köpa någonstans? Typ kina? Hittar inget när jag googlar.

// Adde
Halloj!
Hur gick det för dig? Har samma bekymmer men hittar inga skador.
Lasse

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.