T
Är nyinflyttad i ett gammalt hus och även mitt första med trekammarbrunn, har haft sluten tank innan.
Jag har tänkt att göra en liten toa rakt ovanför befintlig.
På befintlig toalett går det två st 110 rör i väggen upp genom vinden och ut genom yttertaket, jag tror och hoppas att det ena röret är tänkt för just en toa på övervåningen.

Jag har sökt efter bilder eller illustrationer på hur rören går till/från toastolen. Tänker på luftning osv. Tror väl jag förstår principen men jag blir alltid tryggare med bilder. *edit* menar generellt ang. bilderna, inte på just mina rör :)

-Vad skulle det finnas för anledning till att ha två 110 rör så som beskrivit?
-Hur tar man reda på om rören verkligen går till trekammarbrunnen och även vilket rör som är vilket? Kommer inte åt i krypgrunden så kan inte se något därifrån.

Redigerat:
Om vi antar att ett av rören är avluftning till toan där nere, så bör man kunna koppla in toan på det röret, inga problem att ha två på ett rör. Det andra röret låter väldigt märkligt. Är det möjligen ventilation?

T
H hempularen skrev:
Om vi antar att ett av rören är avluftning till toan där nere, så bör man kunna koppla in toan på det röret, inga problem att ha två på ett rör. Det andra röret låter väldigt märkligt. Är det möjligen ventilation?
Innan jag tog bort ”ventilen” som satt i hålet som syns på bilden så trodde jag det med, att den andra var till ventilation, men mystiken tätnade när jag såg att ventilen i princip gick rakt in i väggen.
Hål i väggen ovanför en toalettstol med synliga rörspår på kaklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet hål i en vägg täckt av vita kakelplattor med synliga rörrör och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.