Tycker det borde vara lönsamt att installera fläktar under några element för att få cirkulation på varmluften. Finns det någon som har erfarenhet av detta och om, var köper jag passande fläktar?
En annan fråga: Hjälper det värmen att montera typ alufolie bakom elementen? Det var mycket vanligt förr.

Hej och välkommen till Byggahus

Min uppfattning är att den varma luften stiger av sig själv, om du ska ha nån fläkt anser jag att det är bättre att du sätter en traditionell takfläkt som trycker ner den uppvärmda luften.

• Gilla
Wolfgang Cöllen1
  • Laddar…
Välkommen till forumet.

Fläktar under radiatorerna hjälper till att sprida värmen lite snabbare, blir lite jämnare temperatur mellan olika delar av rummet.
Kan eventuellt sänka värmeförlusterna genom yttervägg precis där radiatorn sitter.
Man kan hålla en liiite lägre framledningstemperatur, det gör att om man har någon typ av värmepump så blir effektiviteten på värmepumpen liiite bättre.

Genom att montera folie på väggen bakom radiatorerna ger bara en mikroskopiskt lägre värmeförluster genom väggen.

• Gilla
Wolfgang Cöllen1
  • Laddar…
Wolfgang Cöllen1 Wolfgang Cöllen1 skrev:
Tycker det borde vara lönsamt att installera fläktar under några element för att få cirkulation på varmluften. Finns det någon som har erfarenhet av detta och om, var köper jag passande fläktar?
En annan fråga: Hjälper det värmen att montera typ alufolie bakom elementen? Det var mycket vanligt förr.
https://elementflakten.se/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.