Hej,
Eftersom jag störs av buller så vill jag sätta fast ett ytterligare fönsterglas i mina "2-glas kopplade" fönster från 50-talet.
Jag har 2 alternativ,
1,
sätta ett nytt glas på insidan av lägenheten, med lister. Har sett sådana lister på ett hus förut, vitmålade metall-lister som skruvas fast rakt upp o ned i fönsterstycket. Visar de vita listerna på bild.
2
Eller ta bort en fönsterlist mellan glaset o kompletera det med en bockad aliminuimlist jag designat själv. Nya glaset kommer föras ned i den bockade listen. Frågar er också om ni annars sett en sådan liknande list kanske? Jag bifogar bild på den bockade listen, den är svart på bilden och sett i profil. (Man kan iförsig sätta 2 st u-lister istället, vinkla ena upp o den andra ned så för man samma profil, men då kommer jag få svårare att fästa den ena, vill helst inte ha skruvskallar plus borra i den synliga mellan glasen)
Man kan även fräsa lite i fönsterlisten i bågen(mellan glasen), o sedan sätta glaslister, men kruxet är att fräsningen i sig blir snudd på omöjlig, måste då hänga av alla fönster o dörrar samt montera isär fönstren för att komma åt att fräsa, även själva fräsen som sådan blir mkt svårmanuvrerbar då det finns glas överallt. Risk också att det blir sprickor i de gamla glasen när man lägger ner dem, det vet jag av erfartenhet(spänningar)