Hand håller en spännhylsa nära en handfräs motor med synliga frässtålsgängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart kan man köpa en spännhylsa som tar 1/2 tums frässtål likt den jag har? Har letat på många ställen nu. Ända jag hittade kostar runt 600kr vilket jag tycker är lite väl saftigt för sådan liten del.

Min handfräs är på 1100w tror ni den är för klen för dom stora stålen på 1/2tum?

Ursäkta rättelsen, men "enda" inte "ända".

Som svar på din fråga. Vad är det för fräs och vad är det för dimension på gängan? 1100W är väl inte generellt för klent för 1/2" men du får ju avverka och välja stål därefter!
Jag köpte min 1/2"-hylsa för knappa 200kr så 600kr är verkligen dyrt.

Det är en Black and Decker kw850e. I manualen står inga dimensioner och hittade inte mitt skjutmått när jag tog bilden men ska kolla och återkomma.

Hade iaf tänkt testa att köra stora stål (över 40mm) försiktigt med denna för att se om det ens går.
Tar gärna in tips på prisvärda fräsar som har lite kraft och kan köra stora stål utan modifieringar.

Hittade en på ebay för dryga 560kr i Storbritanien med 1/4" och 1/2" inkluderat.
http://www.ebay.com/itm/1500W-1-2-I...457894?hash=item4d4bfe9766:g:w1kAAOSw6btXSK-U

http://www.ebay.com/itm/1-2-and-1-4...id=100005&rk=1&rkt=6&mehot=ag&sd=331987457894

Men man blir ju väldigt skeptiskt till något med den prislappen som är nytt..

40mm är stort och bottenskären på det där stålet kommer få slita ont om du ska använda fräsen för att borra. Metod 1 är att borra ex 35mm och sen ta det sista med ett 40mm stål.

Metod 2 behöver du inga monsterstål. Gör en mall med ett 40mm hål, vill du spara stål så borra 35mm i ämnet du sen ska fräsa till 40mm. Sen fräser du med kullagerfräs som rullar längs mallens hål. Alternativt om du har styrhylsa till din fräs kan du anpassa mallen efter det, då behöver du inte ens kullagerstål.

Vet att spännhylsa till min gmf1600 kostar typ 4-500 så det är nog inte omöjligt att det ligger däromkring

Jag tror inte du kan köra 1/2” i din fräs. En snabb googling visar att den klarar upp till 8mm. Om du mäter hållet i axeln, hur stort är det då? Är för plats till ett 1/2" stål plus en spännhylsa?
Vad beträffar priset på spännhylsor, så känns inte ett par hundralappar som ett ovanligt pris. Brukar vara ungefär där man hamnar. 600 lät väl lite mycket, men 250-300 känns inte orimligt.

• Gilla
LinusW och 1 till
  • Laddar…
pyro skrev:
Jag tror inte du kan köra 1/2” i din fräs. En snabb googling visar att den klarar upp till 8mm. Om du mäter hållet i axeln, hur stort är det då? Är för plats till ett 1/2" stål plus en spännhylsa?
Vad beträffar priset på spännhylsor, så känns inte ett par hundralappar som ett ovanligt pris. Brukar vara ungefär där man hamnar. 600 lät väl lite mycket, men 250-300 känns inte orimligt.
Du har säkert rätt att det inte går p.g.a. hålet. Till fräsen ingick 6mm, 1/4" och 8mm. Tänkte om det fanns någon tredjeparts hylsa som gick att använda men har inte mätt hålet då det är för stökigt i garaget för att hitta mätverktygen :o
600kr för en hylsa tycker jag är för mycket faktiskt. 300kr absolut rimligt.
Verkar dock som jag får titta på en ny fräs för detta ändamål, ska ju mest kantfräsa så hoppades komma undan med det jag hade. Tror jag gör ett försök med den billiga från ebay jag tidigare länkade, känns som en vild chansning men dock inte så dyrt.

Jag läser ju som en kratta, läste "40mm stora hål". Du kan ignorera mitt inlägg ovan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.