5 036 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Söka på registeringsnr för att se försäkring
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Kan det vara så att en garageförsäkring i princip är något annat än en fordonsförsäkring? Det måste väl i princip vara ett specialfall på lösöre-försäkring för den är väl bara för anställda fordon som inte är i trafik och "kan" ställa till skada på annans egendom?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
nä såna där garage/avställningsförsäkringar är det många som börjat med. Den träder i kraft automatiskt när man ställer av bilen och den är kopplad till den vanliga försäkringen. Vill man inte ha den så får man säga upp den manuellt. Ganska bra för bilen är ju skyddad där den står vid ev brand och liknande.J JFrisk skrev:
Om man säger upp garageförsäkringen på det bolag jag har nu, Svedea, när man ska ställa på bilen igen så går det inte för Transportstyrelsen säger att det finns ingen försäkring. Då får man starta en ny försäkring.S Stefan1972 skrev:nä såna där garage/avställningsförsäkringar är det många som börjat med. Den träder i kraft automatiskt när man ställer av bilen och den är kopplad till den vanliga försäkringen. Vill man inte ha den så får man säga upp den manuellt. Ganska bra för bilen är ju skyddad där den står vid ev brand och liknande.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
då får du nog prata med svedea..............Det ska inte vara nå som helst problem att avsäga sig avställningsförsäkringen och ändå ha en aktiv vanlig försäkring.K Kurtivan skrev:
Tog upp det när jag sa upp avställningsförsäkringen för någon månad sedan och fick svaret att det var så det fungerade hos dem.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jo, jag läste lite om de. Jag tänkte mer lagmässigt, att garage/avställnings-försäkringen inte är något krav och kanske inget transportstyrelsen har i sina register.S Stefan1972 skrev:nä såna där garage/avställningsförsäkringar är det många som börjat med. Den träder i kraft automatiskt när man ställer av bilen och den är kopplad till den vanliga försäkringen. Vill man inte ha den så får man säga upp den manuellt. Ganska bra för bilen är ju skyddad där den står vid ev brand och liknande.
En påställd bil behöver minst trafikförsäkring annars går trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp.
Jag jämställde mer en avställd bil med lösöre då det inte finns några egentliga försäkringskrav på dem. Men sen finns ju ses dessa försäkringar som försäkrar på samma sätt som en bilförsäkring, men det får ju inte rulla som ett fordon i trafik. Men behandlas som just en bil och behöver kanske inte stå just i vardagsrummet som "vanligt" lösöre.
Bara mina tankar kring varför en garageförsäkring kunde samexistera med en trafikförsäkring(och uppåt).
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
nä det enda du ser normalt är om bilen är trafikförsäkrad eller inte. Det är ju den enda uppgiften som är viktig. Hur bilägaren sen har det upplagt är inte direkt nåt andra behöver veta.J JFrisk skrev:Jo, jag läste lite om de. Jag tänkte mer lagmässigt, att garage/avställnings-försäkringen inte är något krav och kanske inget transportstyrelsen har i sina register.
En påställd bil behöver minst trafikförsäkring annars går trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp.
Jag jämställde mer en avställd bil med lösöre då det inte finns några egentliga försäkringskrav på dem. Men sen finns ju ses dessa försäkringar som försäkrar på samma sätt som en bilförsäkring, men det får ju inte rulla som ett fordon i trafik. Men behandlas som just en bil och behöver kanske inte stå just i vardagsrummet som "vanligt" lösöre.
Bara mina tankar kring varför en garageförsäkring kunde samexistera med en trafikförsäkring(och uppåt).