30 372 läst ·
103 svar
30k läst
103 svar
Soffbordsbygge i lägenhet
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det har varit lite dålig stämning i den här tråden på sistone. Det beror både på att det gått lite knackigt med bygget och på att det varit en del repetetivt byggande som inte lämpar sig för publicering för att det är tråkigt. De senaste dagarnas spackla, slipa hade nog inte gjort någon speciellt glad. Eller också hade de det. Jag har åtminstone en ny slipkloss med stickfix för att kunna köra samma slippapper som till excenterslipen. Tidigare har jag kört med en enkel träkloss och det är faktiskt ganska trevligt att pappret sitter fast ordentligt på klossen.
Misstag är inte roliga för mig, men de sticker ut och kan eventuellt hjälpa eller roa andra.
Nåväl. Idag bestämde jag mig för att den något mindre formen till den numera lite mindre bordsskivan var färdig att användas.
Först grovprofilerade jag med 22 mm kullager på 19 mm fräs.
Jag tittade inte jättenoga på ytan, men det verkade gå bra. Jag såg inte till några urslag och jag börjar misstänka att en stor del av det tidigare resultatet berodde på kassa skär på dåliga, billiga fräsar.
Sedan, byte av hylsa till någonting bastantare, om än i ett primitivare måttsystem.
Och till den en lite köttigare fräs.
Det har varit alldeles för lite verktygspornografi i den här tråden på sistone.
Jag flyttade tvingarna så att de två fjärdedelarna med fiberriktningen åt rätt hål med tanke på rotationsriktningen var åtkomliga.
Min nya, fina (faktiskt inte så fina, men praktiska) dammkåpa gjorde fräsningen både säker och dammfri trots det rejäla utsticket vid användning av det överliggande kullagret. Jag lyckades först sätta fräsen för djupt i låshylsan vilket fick till följd att låshylsan tog i formen när jag sänkte till det djup jag ville ha. Min fräs har den lilla egenheten att låshylsan sticker ned under sulan vid maximalt sänkdjup. Lyckligtvis var det som sagt bara på formen och det syns knappt där heller.
Här kan man se övergången från grovprofilerat till fräst helt flush med formen.
Efter att de två åtkomliga fjärdedelarna frästs var det bara att flytta tvingarna, en i taget, vända allting upp och ner, justera fräsdupet och köra de sista två fjärdedelarna. Ytan är väldigt mycket bättre än den blev efter billighetsfräsarna.
Misstag är inte roliga för mig, men de sticker ut och kan eventuellt hjälpa eller roa andra.
Nåväl. Idag bestämde jag mig för att den något mindre formen till den numera lite mindre bordsskivan var färdig att användas.
Först grovprofilerade jag med 22 mm kullager på 19 mm fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tittade inte jättenoga på ytan, men det verkade gå bra. Jag såg inte till några urslag och jag börjar misstänka att en stor del av det tidigare resultatet berodde på kassa skär på dåliga, billiga fräsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan, byte av hylsa till någonting bastantare, om än i ett primitivare måttsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och till den en lite köttigare fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit alldeles för lite verktygspornografi i den här tråden på sistone.
Jag flyttade tvingarna så att de två fjärdedelarna med fiberriktningen åt rätt hål med tanke på rotationsriktningen var åtkomliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min nya, fina (faktiskt inte så fina, men praktiska) dammkåpa gjorde fräsningen både säker och dammfri trots det rejäla utsticket vid användning av det överliggande kullagret. Jag lyckades först sätta fräsen för djupt i låshylsan vilket fick till följd att låshylsan tog i formen när jag sänkte till det djup jag ville ha. Min fräs har den lilla egenheten att låshylsan sticker ned under sulan vid maximalt sänkdjup. Lyckligtvis var det som sagt bara på formen och det syns knappt där heller.
Här kan man se övergången från grovprofilerat till fräst helt flush med formen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att de två åtkomliga fjärdedelarna frästs var det bara att flytta tvingarna, en i taget, vända allting upp och ner, justera fräsdupet och köra de sista två fjärdedelarna. Ytan är väldigt mycket bättre än den blev efter billighetsfräsarna.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Dags att profilera skivorna. Till detta använde jag lustigt nog min minsta och min största fräs på över respektive undersidan bordsskivan.
Den intressanta delen av skäret på lilla fräsen har en radie på 1.6 mm, bra precis tillräckligt för att inte kanten ska bli vass, men inte så mycket att den börjar kännas rundad.
Den större fräsen är en 60-graders avfasningsfräs med en diameter på 61 mm. Det är nästan på gränsen till vad som får plats i min fräs och klart för stort för att överliggande dammupptagning ska gå att ha på med fräsen uppe. Det vill alltså till att man inte av misstag släpper upp fräsen.
Det är förstås även alldeles för stort för underliggande dammkåpan. För att inte smutsa ner alltför mycket kör jag därför med parallellanslaget för dess kåpa.
Genom att fästa stängerna i parallellanslaget och i skenanslaget, men inte i fräsen kan man enkelt låta kåpan närma sig skivan oberoende av fräsen. Då kåpan inte är tillräckligt vid (tycker jag) kompletterade jag lite med lite röd plast.
Före:
Efter:
Detalj
Jag fräste fasen i omgångar med hjälp av finjusteringen. Jag vill minnas att jag tog 4, 5, 4.5 och 6 mm. På första omgången låg fräsen för högt för att övre dammkåpan skulle få plats. Dammupptagningen var då väldigt mycket sämre trots en improviserad historia i samma röda plast som ovan.
Den intressanta delen av skäret på lilla fräsen har en radie på 1.6 mm, bra precis tillräckligt för att inte kanten ska bli vass, men inte så mycket att den börjar kännas rundad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den större fräsen är en 60-graders avfasningsfräs med en diameter på 61 mm. Det är nästan på gränsen till vad som får plats i min fräs och klart för stort för att överliggande dammupptagning ska gå att ha på med fräsen uppe. Det vill alltså till att man inte av misstag släpper upp fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förstås även alldeles för stort för underliggande dammkåpan. För att inte smutsa ner alltför mycket kör jag därför med parallellanslaget för dess kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att fästa stängerna i parallellanslaget och i skenanslaget, men inte i fräsen kan man enkelt låta kåpan närma sig skivan oberoende av fräsen. Då kåpan inte är tillräckligt vid (tycker jag) kompletterade jag lite med lite röd plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fräste fasen i omgångar med hjälp av finjusteringen. Jag vill minnas att jag tog 4, 5, 4.5 och 6 mm. På första omgången låg fräsen för högt för att övre dammkåpan skulle få plats. Dammupptagningen var då väldigt mycket sämre trots en improviserad historia i samma röda plast som ovan.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Snyggt! Det är jättekul och intressant att få följa hela resan, inkl alla misstag och vurpor på vägen. Du har naturligtvis lärt dig själv massor, men även vi som läser kan dra nytta av dina erfarenheter
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Benen torkar medan den undre skivan väntar på att bli avtorkad. Effekten av pigmenteringen är väldigt subtil och egentligen inte alls som på proverna i affärer. Torkar jag av oljan för noggrant? Alternativet känns tyvärr som ett väldigt ojämnt skikt.
Hursomhelst gillar jag effekten så långt.
Hursomhelst gillar jag effekten så långt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Haha, så går det när maskinerna tar över. Stavningsförslag på "editera" kan då bli "Eritrea".
Men det förmörkar inte den fantastiska insatsen, jag blir väldigt sugen på att börja använda grejerna hemma till möbeltillverkning. Bra jobbat!!!
Men det förmörkar inte den fantastiska insatsen, jag blir väldigt sugen på att börja använda grejerna hemma till möbeltillverkning. Bra jobbat!!!
fiskbuggaren, imponerad av detalj arbetet, snyggt jobbat. Sen äre ju som så -enda sättet att inte göra några fel är att göra ingenting, å det är f-n i mig inte rätt det heller
Så fortsätt posta, följer dina övningar med intresse !
Mvh Jante
Mvh Jante



