Här ser man ett rent 30 mm-hål och ett likadant efter att fräsen klättrat ut och levt rövare.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1344978457.822528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som den gamla sagan " Jaså bidde de inga vantar vad bidde de då, de bidde ingen ting, jaså bidde de ingenting"

Pär
 
fiskbuggaren skrev:
Jag har åtminstone kvar alla fingrar och så.
Skönt!!!
 
Det har varit lite dålig stämning i den här tråden på sistone. Det beror både på att det gått lite knackigt med bygget och på att det varit en del repetetivt byggande som inte lämpar sig för publicering för att det är tråkigt. De senaste dagarnas spackla, slipa hade nog inte gjort någon speciellt glad. Eller också hade de det. Jag har åtminstone en ny slipkloss med stickfix för att kunna köra samma slippapper som till excenterslipen. Tidigare har jag kört med en enkel träkloss och det är faktiskt ganska trevligt att pappret sitter fast ordentligt på klossen.

Misstag är inte roliga för mig, men de sticker ut och kan eventuellt hjälpa eller roa andra.

Nåväl. Idag bestämde jag mig för att den något mindre formen till den numera lite mindre bordsskivan var färdig att användas.

Först grovprofilerade jag med 22 mm kullager på 19 mm fräs.

DSC_4826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tittade inte jättenoga på ytan, men det verkade gå bra. Jag såg inte till några urslag och jag börjar misstänka att en stor del av det tidigare resultatet berodde på kassa skär på dåliga, billiga fräsar.

DSC_4832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan, byte av hylsa till någonting bastantare, om än i ett primitivare måttsystem.

DSC_4835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till den en lite köttigare fräs.

DSC_4836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har varit alldeles för lite verktygspornografi i den här tråden på sistone.

Jag flyttade tvingarna så att de två fjärdedelarna med fiberriktningen åt rätt hål med tanke på rotationsriktningen var åtkomliga.

DSC_4839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min nya, fina (faktiskt inte så fina, men praktiska) dammkåpa gjorde fräsningen både säker och dammfri trots det rejäla utsticket vid användning av det överliggande kullagret. Jag lyckades först sätta fräsen för djupt i låshylsan vilket fick till följd att låshylsan tog i formen när jag sänkte till det djup jag ville ha. Min fräs har den lilla egenheten att låshylsan sticker ned under sulan vid maximalt sänkdjup. Lyckligtvis var det som sagt bara på formen och det syns knappt där heller.

Här kan man se övergången från grovprofilerat till fräst helt flush med formen.
DSC_4842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att de två åtkomliga fjärdedelarna frästs var det bara att flytta tvingarna, en i taget, vända allting upp och ner, justera fräsdupet och köra de sista två fjärdedelarna. Ytan är väldigt mycket bättre än den blev efter billighetsfräsarna.
 
Skam den som ger sig
Det blir väldigt bra.

Pär
 
Dags att profilera skivorna. Till detta använde jag lustigt nog min minsta och min största fräs på över respektive undersidan bordsskivan.


Den intressanta delen av skäret på lilla fräsen har en radie på 1.6 mm, bra precis tillräckligt för att inte kanten ska bli vass, men inte så mycket att den börjar kännas rundad.

DSC_4852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den större fräsen är en 60-graders avfasningsfräs med en diameter på 61 mm. Det är nästan på gränsen till vad som får plats i min fräs och klart för stort för att överliggande dammupptagning ska gå att ha på med fräsen uppe. Det vill alltså till att man inte av misstag släpper upp fräsen.

DSC_4844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är förstås även alldeles för stort för underliggande dammkåpan. För att inte smutsa ner alltför mycket kör jag därför med parallellanslaget för dess kåpa.
DSC_4851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att fästa stängerna i parallellanslaget och i skenanslaget, men inte i fräsen kan man enkelt låta kåpan närma sig skivan oberoende av fräsen. Då kåpan inte är tillräckligt vid (tycker jag) kompletterade jag lite med lite röd plast.

DSC_4850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före:
DSC_4845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
DSC_4846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj
DSC_4847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fräste fasen i omgångar med hjälp av finjusteringen. Jag vill minnas att jag tog 4, 5, 4.5 och 6 mm. På första omgången låg fräsen för högt för att övre dammkåpan skulle få plats. Dammupptagningen var då väldigt mycket sämre trots en improviserad historia i samma röda plast som ovan.
 
Redigerat:
Några ytor har fått osmo pigmenterad hårdvaxolja. Jag tyckte att det var jättesvårt att lägga på tunt så jag lade på rätt flödigt istället och torkade bort överflödet med bomullstrasor.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1346158228.543210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Snyggt! Det är jättekul och intressant att få följa hela resan, inkl alla misstag och vurpor på vägen. Du har naturligtvis lärt dig själv massor, men även vi som läser kan dra nytta av dina erfarenheter
 
Benen torkar medan den undre skivan väntar på att bli avtorkad. Effekten av pigmenteringen är väldigt subtil och egentligen inte alls som på proverna i affärer. Torkar jag av oljan för noggrant? Alternativet känns tyvärr som ett väldigt ojämnt skikt.

Hursomhelst gillar jag effekten så långt.
 
Och av skäl jag inte förstår dök ingen bild upp. Jag får inte heller Eritrea dit den. Märkligt.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1346277966.339160.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fiskbuggaren skrev:
Och av skäl jag inte förstår dök ingen bild upp. Jag får inte heller Eritrea dit den. Märkligt.
Jag misslyckas också alltid med att Eritrea dit bilder.
 
jonmo skrev:
Jag misslyckas också alltid med att Eritrea dit bilder.
Var inte ledsna för att ni misslyckas med att Eritrea dit bilder. Jag fattar inte ens vad ni menar...
 
Haha, så går det när maskinerna tar över. Stavningsförslag på "editera" kan då bli "Eritrea".
Men det förmörkar inte den fantastiska insatsen, jag blir väldigt sugen på att börja använda grejerna hemma till möbeltillverkning. Bra jobbat!!!
 
fiskbuggaren, imponerad av detalj arbetet, snyggt jobbat. Sen äre ju som så -enda sättet att inte göra några fel är att göra ingenting, å det är f-n i mig inte rätt det heller :confused: Så fortsätt posta, följer dina övningar med intresse !

Mvh Jante
 
Håller med, props till fiskbuggaren. Det är ju ett visst extrajobb att fota varje steg som han gjort, men det blir ju tusen gånger roligare för oss andra. Mer sånt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.