976 läst ·
4 svar
976 läst
4 svar
Sötaktig/rutten doft i huset vid kraftigt regn
Vi har ett funkishus från 1939 och flyttade in höstem 2024. Vid två kraftiga regnväder började det lukta sötaktigt och lite ruttet. Min fru beskriver det som en gammal påse rucolla och vår hantverkare som en burk öppnad konservburk majs.
Lukten sitter i kanske 1-2 veckor.man känner lukten om man även luktar in i eluttagen, i väggen och även om man doftar utifrån in i fasaden med näsan.
Det konstiga är att det bara är i en viss del av huser. I hallen och vardagsrummet som ligger bredvid varandra samt i rummet ovanför vardagsrummet. Alla rum ligger i samma vädersträck resten av huset lultsr inte.
Vi har tretex skivor.
Förra året när det luktade så satte jag lite tätande silicon under några fönsterbleck utifall det var där det läckte in vatten som triggade doften. Efter det (i november 24) luktade det ingenting enda dram till den här vecka. Och den här veckan har haft extremt mycket regn och blåst som legat på fasaden som är helt blöt.
Någon som har en teori om vad det kan vara? Det regnade ju såklart under våren och sommaren också men ingen lukt kom då.
Lukten sitter i kanske 1-2 veckor.man känner lukten om man även luktar in i eluttagen, i väggen och även om man doftar utifrån in i fasaden med näsan.
Det konstiga är att det bara är i en viss del av huser. I hallen och vardagsrummet som ligger bredvid varandra samt i rummet ovanför vardagsrummet. Alla rum ligger i samma vädersträck resten av huset lultsr inte.
Vi har tretex skivor.
Förra året när det luktade så satte jag lite tätande silicon under några fönsterbleck utifall det var där det läckte in vatten som triggade doften. Efter det (i november 24) luktade det ingenting enda dram till den här vecka. Och den här veckan har haft extremt mycket regn och blåst som legat på fasaden som är helt blöt.
Någon som har en teori om vad det kan vara? Det regnade ju såklart under våren och sommaren också men ingen lukt kom då.
Nu är jag ingen expert på vad som luktar vad, men spontant så säger jag att ni antingen har någon form av mögel eller svampangrepp i väggarna.
Med tanke på att huset är gammalt och fönster på den tiden var allt annat än täta, så är röta inte alls omöjligt.
Med tanke på att huset är gammalt och fönster på den tiden var allt annat än täta, så är röta inte alls omöjligt.
Tack för svar. Ja det lite märkliga är att vi bara har ett litet fönster på nedervåningen på den sida fasaden. Däremot en farstukvist med gammalt plåttak också och ett fönster ovanför den farstukvisten. Annars är det bara putsad fasad. Men på vinden luktar det ingenting över huvud taget.
Det är i vardagsrummet, hallen och ovanliggande sovrum som alla ligger i samma ”stam”
Det är i vardagsrummet, hallen och ovanliggande sovrum som alla ligger i samma ”stam”
Nej så är det inte.Farstatjej90 skrev:
Det är en väldigt markant doft som är väldigt tydlig som man inte känner över huvud taget förutom tillfällen som nu.
Som sagt så har den inte varit sedan november förra året.
Klicka här för att svara