Hej! Mitt gamla furugolv är förstört på
Några ställen och behöver därför cirka 30 löpmeter gammalt furugolv/plankor för att byta en del av golvet. Var kan jag hitta sådana? Tacksam för ett snart svar. Lägenheten ligger i Stockholm men är så klart beredd betala för transporten också.
/AniKri

Du kan ju börja med att besöka närliggade trävaruhandlare/brädgårdar.
Men börja med att mäta tjocklek och bredd på dina golvbrädor, och kolla hur de eventuellt är spontade.
Kanske enklast att byta hela golvet i ett rum.
Hur stora ytor rör det sig om, alltså antal rum och yta per rum?

Lycka till!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kan ju börja med att besöka närliggade trävaruhandlare/brädgårdar.
Men börja med att mäta tjocklek och bredd på dina golvbrädor, och kolla hur de eventuellt är spontade.
Kanske enklast att byta hela golvet i ett rum.
Hur stora ytor rör det sig om, alltså antal rum och yta per rum?

Lycka till!
(y)
Tack för råden. Men det är några ”brädor” här och där i min lilla lägeVarken tjocklek eller spont är alltså viktigt. Men här är en förteckning på vad jag behöver:
Handskriven lista över brädors mått och antal för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AniKri skrev:
(y)
Tack för råden. Men det är några ”brädor” här och där i min lilla lägeVarken tjocklek eller spont är alltså viktigt. Men här är en förteckning på vad jag behöver:
[bild]
Och om virket är för brett kan snickarna alltså kapa det.

A AniKri skrev:
(y)
Varken tjocklek eller spont är alltså viktigt. [bild]
Hej

Bar en kommentar: Tjocklek måste väl vara viktigt? Du får ju ett ojämnt golv om bräderna är olika tjocka. Särskilt om du har gamla tumbräder i golvet är det ju viktigt att veta, för då kanske virket inte finns som standard på din brädgård.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej

Bar en kommentar: Tjocklek måste väl vara viktigt? Du får ju ett ojämnt golv om bräderna är olika tjocka. Särskilt om du har gamla tumbräder i golvet är det ju viktigt att veta, för då kanske virket inte finns som standard på din brädgård.
(y)
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej

Ja har du rätt i. Idealet är 45 mm. Men enl snickaren går det att få till ett bra golv ner till 25 mm. Men den minsta tjockleken är alltså 25 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.