Byggahus.se

Söker bra o billig linoljebaserad grundolja

1. elektronikfreak
    Husägare · Borgholm, Öland · 144 inlägg

elektronikfreak

Husägare
    Har ett trähus där fasaden består av tryckimpregnerad fjällpanel och även terrass består av tryckimpregnerat virke. Allt är målat med ej täckande linoljebaserad lasyrfärg. Målar väl inte varken fasad eller terrass alltför ofta men när det ska målas så stryker jag både fasad och terrass några gånger med linoljebaserad grundolja innan lasyrfärgen åker på.

Har tidigare köpt grundoljan hos JULA (2,7l för ca 270 kronor) men nu har de slutat sälja grundolja.

Söker tips på annan bra och billig linoljebaserad grundolja?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är inte målare
    Ingen linoljebaserad grund eller täckfärg är billig
    finns ett otal sorter linoljebaserad grundolja , tittade lite på google , fann massor
    sen om dom är billiga ? köp något mellanting i pris
    Kommer säker mer här om det

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 809 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Hur ofta målar du då? Låter som det ändå blir en del som du beskriver och det låter ju ganska anmärkningsvärt om du behöver olja så pass varje gång?

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 390 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Varför inte bara en kokt linolja av god kvalitet blandad 1:1 med lacknafta/balsamterpentin?

5 l kallpressad och kokt linolja finns i butik för 275 kr och lacknafta går på kring 40 kr liter. Detta ger dig bra grundolja för 95 kr litern.

5. elektronikfreak

elektronikfreak

Husägare
    Jag brukar stryka hela huset ca var tionde år några gånger med grundolja och sedan en gång med ej täckande lasyrfärg. Både fasaden och terrass består av tryckimpregnerad panel (av den mer "giftiga" sorten som fanns i mitten av 70-talet) och jag minns att byggmästaren som byggde huset sa att huset aldrig någonsin behövde målas. Så jag målar väl mest för att huset ska stå min livstid ut. Både grundolja och lasyrfärg är ju en försvinnande liten kostnad mot att byta hela fasadpanelen. Huset är för övrigt byggt 1975 och ser lika snyggt ut idag som för 42 år sedan.

6. elektronikfreak

elektronikfreak

Husägare
    Ett mycket bra förslag! Men då vill det till att jag kan få besked från tillverkarna av befintlig grundolja hur procenthalten kokt linolja resp lacknafta är. Men det tycks vara en hemlighet som inte tillverkarna av grundolja vill släppa på.

Det står på grundoljeburkarna - modifierad linolja. Är det kokt linolja? Vet bara att vanlig träolja som man stryker ex utemöbler med lägger sig som en hinna på trät. Och det är ju inte meningen utan det ska ju sugas in i trät. Och det är väl just detta som är skillnaden mellan grundolja och träolja.

Vet du om det är kokt eller rå linolja i grundoljan?

För övrigt vet jag inte om det blir så stor skillnad att blanda själv mot att köpa färdigblandad enl ditt räkneexempel på 95 kronor/liter. JULA har tagit 270 kronor för 2,7 liter grundolja. Frågan är väl bara om verkligen deras grundolja innehåller 50% linolja... troligen mindre (ren gissning).

Vad beträffar rå linolja minns jag att jag rostskyddade en gammal bil för många år sedan just med rå linolja med mycket gott resultat. Men det tog säkert ett halvår innan underredet torkade till.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att blanda ut oljan , är ett måste , den ska vara tunn annars sugs den inte in ,utan blir som du säger en hinna som nästan aldrig torkar , jag blandade 40 olja 60 terpentin i första svängen . Sög häftigt och blev torrt , innan täckmålning med oljefärg

8. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 059 inlägg

MultiMan

Realist
  9. elektronikfreak

elektronikfreak

Husägare
    Att linoljan ska blandas med lacknafta alt balsamterpentin förstår jag självklart. Men två frågor...

1. kokt linolja eller rå linolja?

2. lacknafta eller balsamterpentin?

En följdfråga... är det någon skillnad på billig Biltemalinolja (de har bara kokt) mot om man går in en riktig färgbutik? Vill även minnas att butiker typ skeppsfournering och marina butiker säljer linolja i storpack (5 eller 10 liter om jag inte minns fel). .

10. elektronikfreak

elektronikfreak

Husägare
  11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Linolja i sig själv är självantände vid anhopning men i utspätt format är det ingen risk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.