Jag ser två nyttor med facebook.
1) Koordinera saker i grupper och nätverk. T.ex. vänskapskretsar, klubbar mm. Det funkar jättebra för icke-komplexa projekt.
2) Som en plattform för att sprida humor. vardagskonst och allmänna dumheter som är lämpade för vänskapskretsen men inte för alla.
Jag försöker att inte lägga upp något som jag inte själv skulle uppskatta om någon annan lagt upp det.
1) Koordinera saker i grupper och nätverk. T.ex. vänskapskretsar, klubbar mm. Det funkar jättebra för icke-komplexa projekt.
2) Som en plattform för att sprida humor. vardagskonst och allmänna dumheter som är lämpade för vänskapskretsen men inte för alla.
Jag försöker att inte lägga upp något som jag inte själv skulle uppskatta om någon annan lagt upp det.
Jag har fotat mycket mat i mina dagar, både min egen, på restaurang samt middagar, och ångrar att jag glömt göra det så många gånger.
Men jag har aldrig lagt upp någon av dessa bilder för allmän beskådan på facebook eller liknande.
Skälet är egentligen bara att bilden är både "kom ihåg" och inspiration för egna framtida middagar.
"Hmmm, vad var det nu det var som var så vi blev serverade där på Olles 50-årsfest förrförra året...?"
Men jag har aldrig lagt upp någon av dessa bilder för allmän beskådan på facebook eller liknande.
Skälet är egentligen bara att bilden är både "kom ihåg" och inspiration för egna framtida middagar.
"Hmmm, vad var det nu det var som var så vi blev serverade där på Olles 50-årsfest förrförra året...?"
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Inte heller jag finns på FB (sorry, jag finns visst, som "skuggkonto", men har inte själv "claimed my name") och jag håller samtidigt med -RB- till 100%, det som sker dagligen här på BH med självbekräftande hemmafix eller verktygsinköp (ja, jag är också skyldig) är precis samma sak som matbilder...Nimajneb skrev:
Det handlar bara om att när man är mitt uppe i det fattar man inte hur löjligt det ser ut från utsidan...
/U - löjlig och stolt över det!
Detta bygger ju på att alla använder samma forum för att få info....det faller ju som en sten om en person inte är med....Korvgubbe skrev:Genom facebook är jag mycket mer uppdaterad i vad som händer med mina kusiners barn än vad jag hade varit annars till exempel.
Dessutom är jag aktiv i en idrottsförening och ansvarig för klubbens facebooksida och det är ett oerhört smidigt verktyg att nå ut med information om vad som händer på träningar, tävlingar och turneringar samt övrigt i klubben till de berörda. Nu kan allas farmor gå in och kolla resultatuppdateringar och bilder innan laget ens har hunnit hem från den senaste matchen, helt klart en förbättring!
Kort sagt, det är ett väldigt användbart verktyg för väldigt många personer och jag har aldrig förstått varför vissa väljer att klaga på de som använder det eller är stolta över att de själva inte är medlemmar där.
Jag klagar inte på dom som använder det men undrar bara över nyttan med viss info...tex detta med maten....
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog något speciellt för "The Face Down Generation".Drömhus2012 skrev:
Finns det inte på Fejan eller Insta så har det inte hänt.
Du vet, "Pics or it didn't happen"
PS
Här en spik som jag slog i häromdan.
Tycker ni jag skall slå i den längre, eller skall jag nöja mig med detta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Oj vad det klirrar i glashuset just nu... Hur många gånger har du använt denna formulering i "vad har du gjort med ditt hus idag"-tråden KoW? Måste ju hänt mer än en gång? (Och anledningen att jag tror mig veta detta är att du brukar vara snabbare än jag är på att svara...KnockOnWood skrev:
Visst måste man vara med för att ta del. Väljer man att stå utanför de plattformar som används så får man skylla sig själv.Enk Projektet skrev:
I min klubb så går all viktig information ut via mejl, och brådskande information via sms. Väljer man att inte ha en e-postadress eller mobiltelefon så får man finna sig i att man inte får ta del av informationen. Någonstans måste man dra gränsen och för saker som resultat och bilder har vi dragit den vid facebook. Acceptera eller lämna, det är trots allt en ideell förening och vi som är engagerade gör detta på vår egen begränsade fritid utan någon form av ersättning alls. Eller engagera dig själv och gör jobbet åt oss.
Vad det gäller nyttan med att lägga ut bilder på mat så är väl den ungefär lika stor eller liten som nyttan med att lägga ut bilder på flytspackel som brinner eller panel som spikas upp. Människor är olika och har olika intressen helt enkelt, det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, det borde inte vara så svårt att ta reda på med hjälp av "Avancerad sök"ullberg skrev:
Men jag har hämtat det från Flashback, inte Fejan.
Och på Flashback lägger man, vad jag vet, inte ut bilder på dagens korv stroganoff.
Det brukar vara annat som är av intresse där, eller hur
Men tack för komplimangen!
Tillägg:
Du har helt rätt! Jag leder nog med ungefär 5-1 över dig.
Du kanske har glömt den här:
http://www.byggahus.se/forum/ovrigt...i-gjort-med-era-hus-idag-171.html#post1789889
Men jag tycker det är ett trevligt uttryck, som passar in i många sammanhang.
Enkelt och rakt på sak.
Och återigen blir jag imponerad av ditt minne! Fotografiskt minne eller?
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Absolut, jag hade gjort det om jag inte satt fast med en iPad, det tror jag du vet...KnockOnWood skrev:
Som jag sagt ovan menar jag inte att kritisera dig (om inte annat kastar jag då själv stora prefab-betongblock i pelkingtons fabrik), utan snarare att belysa att skillnaden mellan korv stroganoff och ett paneltak är hårfin i en mer objektiv betraktelse...
Var det inte ganska nyligen du visade en in-zoomad bild på några plankor du spikat upp i taket? Jag var tvungen att leta efter uppsättningsmetoden - clips - för att hitta något intressant att replikera på detta inlägg (och självgranskande, vem i helvete var intresserad av att se min mediaomvandlare när jag fick fiber installerat för någon vecka sedan? Men att indirekt indikera att här har vi minsann råd med bra uppkoppling - ja det fick jag in...)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
À propos Pilkington...ullberg skrev:
En liten kvällshistoria för att gjuta olja på vågorna
De flesta vet väl att Sveriges enda planglastillverkare, Pilkington Floatglass i halmstad, slog igen vid förra årsskiftet.
De svenska fönstertillverkarna köpte för lite glas, och konkurrensen från framför allt Polen blev för svår.
Så man slog av värmen (naturgas) och tappade upp det flytande tennet i tackor för vidare användning någon annan stans.
För utom tenn hade man en hel del silver, som används till ytbeläggning av fönsterglas för att minska värmeförluster.
En dag i februari körde en lastbil in på området, och hämtade allt silvret, 1,2 ton, värt många miljoner.
Personalen var narturligtvis hyggliga och hjälpte till.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fyra-haktade-for-stor-silverstold_8325370.svd
Denna kupp är misstänkt lik den klassiska kuppen i Köpenick, som gett upphov till begreppet Köpenickiad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Köpenickiad
En arbetslös skomakare satte på sig en kaptensuniform, tog några meniga till hjälp och gick in och hämtade hela Köpenicks stadskassa.
http://petterssonsblogg.se/2013/10/30/kapten-kopenick/
Så se upp där ute för folk i uniform! Och glöm inte kameran
Eftersom att jag inte har FB så vet jag inte hur förekommande det är med bilder på flytspackel eller panel på FB men det är så klart lika intressant som matbilder....Korvgubbe skrev:Vad det gäller nyttan med att lägga ut bilder på mat så är väl den ungefär lika stor eller liten som nyttan med att lägga ut bilder på flytspackel som brinner eller panel som spikas upp. Människor är olika och har olika intressen helt enkelt, det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra.
I rätt forum hör väl rätt bilder till....
Husforum tex bilder på husbyggen
Bilforum tex bilder på bilar
Djurforum tex bilder på djur
Matforum tex bilder på mat
Facebook tex bilder på ??? ansikten?