Nu söker jag kloka råd för vad som blir bäst snyggast att göra här!
Jag har ett mycket stort rum i källaren, där jag nu tagit en del av ytan för att bygga ett hemmakontor.
Det finns i dagsläget ingen belysning i den del som ska användas, däremot finns ett infällt uttag där det sedan tidigare tagits ut en kabel som matat fläkten i ett konvektorelement. Konvektorn ska jag inte ha längre, men jag tänkte använda kabeln för att dra fram tåtar för belysning och kanske något ytterligare uttag i de nya väggarna.
Men, hur löser man bäst en snygg övergång från utanpåliggande till dolt?
Min tanke är att sätta en utanpåliggande dosa på den nya väggen, med ett hål in i väggen dit jag drar slang som går vidare inuti väggen så mycket som behövs. Simpelt.
Men, det kanske finns ett snyggare sätt att ta sig in i väggen? En utanpåliggande dosa är ju sällan så vacker…
Vad skulle ni gjort? Tacksam för tips, synpunkter och råd!
Jag har ett mycket stort rum i källaren, där jag nu tagit en del av ytan för att bygga ett hemmakontor.
Det finns i dagsläget ingen belysning i den del som ska användas, däremot finns ett infällt uttag där det sedan tidigare tagits ut en kabel som matat fläkten i ett konvektorelement. Konvektorn ska jag inte ha längre, men jag tänkte använda kabeln för att dra fram tåtar för belysning och kanske något ytterligare uttag i de nya väggarna.
Men, hur löser man bäst en snygg övergång från utanpåliggande till dolt?
Min tanke är att sätta en utanpåliggande dosa på den nya väggen, med ett hål in i väggen dit jag drar slang som går vidare inuti väggen så mycket som behövs. Simpelt.
Men, det kanske finns ett snyggare sätt att ta sig in i väggen? En utanpåliggande dosa är ju sällan så vacker…
Vad skulle ni gjort? Tacksam för tips, synpunkter och råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl gå att dra längs med/bakom golvlisten och in i en infälld dosa?
Det skullle ju bli betydligt mer diskret att göra så, bara låta kabeln gå på golvlisten och vidare rakt in i väggen, men det känns samtidigt som att det skulle se lite fel ut med en utanpåliggande kabel som plötsligt blir dold utan att passera en dosa på utsidan… eller? Kanske. Skulle en elektriker vara ok med att göra så?Totte_S skrev:
Du lär väl få lika många åsikter som svar här, men vem vill ha en extra dosa om det inte behövs?
Jag hade kunnat göra så. (Och jag är elektriker om än med bara ett par år i yrket.)
Fast jag hade tagit bort 4-vägsuttaget och dragit in matningen i ovankant på nya väggen och satt ett nytt infällt i den nya väggen. 4-vägs utanpåliggande är inte direkt diskreta.
Jag hade kunnat göra så. (Och jag är elektriker om än med bara ett par år i yrket.)
Fast jag hade tagit bort 4-vägsuttaget och dragit in matningen i ovankant på nya väggen och satt ett nytt infällt i den nya väggen. 4-vägs utanpåliggande är inte direkt diskreta.
Svårt att fixa en skiss nu på telefonen, men det är inte så knepigt som det kanske verkar.Mikael_L skrev:
Bortse helt från radiatorn till vänster, så är det bara
- ett fyrvägsuttag där inkommande trådar kommer ur en dosa bakom uttaget.
- en kabelkanal uppåt som går genom ytterväggen och matar ett uttag på fasaden.
- en utgående kabel som tidigare matat en konvektor men nu ska få mata rummet, det är denna jag vill gå in i den nya innerväggen med, så snyggt som möjligt.
Hoppas det skingrade dimmorna!
Nej, tanken är att dra el i väggen men rummet som ska försörjas är det jag står i då bilden tas. Det ska på OSB och gips på reglarna, men först ska jag dra slang och sätta dosor och det är det jag funderar på, hur jag ska ta mig från den utanpåliggande kabeln som sticker upp mot väggen på bilden, till den infällda/dolda delen av installationen.Mikael_L skrev:
Jag gjorde något liknande typ förra året.
En ny mellanvägg i ett rum, som skulle få infälld el.
jag satt en dosa för ett vägguttag i den nya väggen, nära befintlig vägg.
Jag drog en flexslang från dosan så den mynnade ut i hörnet precis ovanför golvlisterna.
Sen klamrade jag en kabel ovanpå golvlist från närmsta uttag och kabeln vidare in i flexslangen och dosan.
Jag valde EXLQ för att en EKRK (kulo) är väl egentligen inte godkänd så, att dras i rör i vägg.
Sen från den dosan vidare till fler uttag i väggen.
Jag drog en flexslang från dosan så den mynnade ut i hörnet precis ovanför golvlisterna.
Sen klamrade jag en kabel ovanpå golvlist från närmsta uttag och kabeln vidare in i flexslangen och dosan.
Jag valde EXLQ för att en EKRK (kulo) är väl egentligen inte godkänd så, att dras i rör i vägg.
Aha, om jag förstår dig rätt så livar änden på slangen med väggens yta, så det enda som syns där kabeln går in i väggen är ett hål (som är änden på flexslangen)? Hur fäste du slangen så den stannar i rätt position där?Mikael_L skrev:
Jag gjorde något liknande typ förra året.
Ja det är ju viktigt, så den inte ramlar in i väggen när man sen håller på, och förstör allt.HerrPeter skrev:
Ja den får ju fästas så gott det går, med klammer, lim, någon liten kloss bakom, etc.
Tänk också på att göra lata böjar så det sen går att få in en kabel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Få bort lim från vägg
Hemma hos -
Källarväggar från 1935
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad göra med golv som släppt/sjunkit från väggfot?
Golv -
Flytta dörr på innervägg, lägenhet i hus från 1887
Byggmaterial & Byggteknik -
Bästa/snyggaste sätt att få in kabel utifrån in till ett uttag i/på väggen?
Byggmaterial & Byggteknik