Hej,

Bakom vår kamin (som i sig själv är väldigt fulsnygg) sitter det ett ganska risigt kakel som är väldigt ojämnt och fogen är missfärgadvoch svår att rengöra. Ovanför denna sitter plåtar som inte är så roliga.
En kamin med mönstrat yttre framför ojämnt, delvis missfärgat kakel och rör med plåtkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta skulle jag vilja snygga till men vet inte riktigt hur. Funderar på att plåtslagen får göra en rundad plåt över röret istället, och byta eller måla om den bakre plåten.

När det kommer till kaklet däremot så vet jag inte vad som blir bäst. Jag hade tyckt det hade varit snyggt med en putsad yta bakom men det kommer ligga ganska nära röret, ca ,5 cm som närmast.
Finns det något typ av puts eller dekorspackel som (helst) går att lägga utanpå kaklet, och dessutom kan hantera värmen tror ni? Eller ska vi riva ner kaklet och sätta plåt hela vägen?

Jag funderar på antracitgrå microcement, men vet inte om det kommer påverkas av värmen och kan inte hitta någon information om detta.
Någon som har erfarenhet?

Microcement verkar vara ute ur bilden då iallafall en tillverkare menar det kan bli dåligt om värmen överstiger 50 grader , vilket jag tror det kommer göra

Hej! Hur gjorde du tillslut? Skulle också vilja putsa mitt kakel bakom kaminen 😊

Det blev helt annat: kakelugn
Muraren satte upp en lättbetongvägg till höger av brandskyddsskäl, sen ska vi peta ner en rad av kaklet och putsa resten bakom med något kalkbruk.
Vit kakelugn i renoverande rum, plastsheet, målartejp, träpall, bild på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.