Jag har både betsat och laserat.
Herdins interiörbets "äggskal" har vi på några hemsnickrade möbler, bl a en "tv-blom-tidnings-bänk" på hjul som gjordes för 2 år sedan. Alla kvistar har gulnat på den, och jag ångrar att jag inte "kvistpreparerade" först!
Lasyr tycker jag är svårare att få jämn, speciellt lite mörkare färger får man vara supersmidig och snabb, inte måla om på samma ställe.
Men det finns säkert olika lasyrer?! Jag föredrar bets i alla fall.
Herdins interiörbets "äggskal" har vi på några hemsnickrade möbler, bl a en "tv-blom-tidnings-bänk" på hjul som gjordes för 2 år sedan. Alla kvistar har gulnat på den, och jag ångrar att jag inte "kvistpreparerade" först!
Lasyr tycker jag är svårare att få jämn, speciellt lite mörkare färger får man vara supersmidig och snabb, inte måla om på samma ställe.
Men det finns säkert olika lasyrer?! Jag föredrar bets i alla fall.
Självklart kan man det, vi ska ha vit täckfärg på vår pärlspont med kvistlack under.
I bottenvåningen kör vi slät gips, och jag spacklar INTE själv.
Måste säga att jag är grymt imponerad av målaren, han har kört 3 varv, först fylla dikena med gips, sen remsa och spackla dessa, sist bredspackla hela taket.
Han behövde inte slipa ett enda drag mellan dessa moment, och jag trodde nästan han var färdig med slipandet innan han hade börjat, så slät var själva spacklingen.
I bottenvåningen kör vi slät gips, och jag spacklar INTE själv.
Måste säga att jag är grymt imponerad av målaren, han har kört 3 varv, först fylla dikena med gips, sen remsa och spackla dessa, sist bredspackla hela taket.
Han behövde inte slipa ett enda drag mellan dessa moment, och jag trodde nästan han var färdig med slipandet innan han hade börjat, så slät var själva spacklingen.
Det fungerar dåligt att behandla kvistar med shellack eftersom lacken i sig är rödgul och syns genom lasyren, välj så bra kvalitet som möjligt på panelen så är det inte så mycket kvistar. En skillnad mellan bets och panellack är att betsen inte ger någon skyddande hinna utan bara tränger ner i trät. Betsen behöver lackas för att bli tålig. Panellacken är även lättare att få till i exakt rätt kulör, betsen blir som den blir.
Sätter man Microlite-väv i taket så får man ett tak som inte spricker så lätt. Det är fördelen med microliten. Man måste vara lika duktig med spacklingen och se till att fylla fasningarna med spackel. Ett tips för att se om man spacklat tillräckligt är att sätta spackeln mot den spacklade och torra skarven i 90 graders vinkel mot taket och då ska man inte se någon springa under spackeln. (Undrar om någon förstod det där??? :-/
Sätter man Microlite-väv i taket så får man ett tak som inte spricker så lätt. Det är fördelen med microliten. Man måste vara lika duktig med spacklingen och se till att fylla fasningarna med spackel. Ett tips för att se om man spacklat tillräckligt är att sätta spackeln mot den spacklade och torra skarven i 90 graders vinkel mot taket och då ska man inte se någon springa under spackeln. (Undrar om någon förstod det där??? :-/
Produkter som heter kvistlack är ofta inte lika kraftiga som "riktig" shellack. Tyvärr har de inte samma effekt heller. Men väljer man en bra kvalitet på panelen med små eller inga kvistar i är det oftast inget problem. Säljer panellack vitbruten nästan varenda dag till paneler och kan som garanti nämna att ingen som köpt har kommit tillbaka...AndersG skrev:
Klicka här för att svara