Är i färd med att sätta upp glespanel i taket och skall sedan upp med gipsskivor.
Funderar på hur man får skarven mellan gipsskivorna så snygg och rak som möjligt i skarven mellan tak och snedtak men också mellan snedtak och stödbensvägg. Vill helst inte täcka med lister.
Hur gör man?
Skall jag lägga gipsskivorna kant i kant eller låta den ena överlappa den andra lite innan spackling, isf vilken?
Remsa och spackel eller bara foga?
Stålskenor?
Har ni några bra tips?
Funderar på hur man får skarven mellan gipsskivorna så snygg och rak som möjligt i skarven mellan tak och snedtak men också mellan snedtak och stödbensvägg. Vill helst inte täcka med lister.
Hur gör man?
Skall jag lägga gipsskivorna kant i kant eller låta den ena överlappa den andra lite innan spackling, isf vilken?
Remsa och spackel eller bara foga?
Stålskenor?
Har ni några bra tips?
Redigerat:
Det är hemsk svårt att få detta snyggt. Jag har taklist på sidorna av snedtaket (det tycker jag är snyggt) och i skarven mellan tak/snedtak och snedtak/vägg limmar man dit en pappremsa. Finns färdiga med ett veck i mitten på närmsta färgaffär. Bara limma dit med vävlim och spackla över. Var dock försiktig när du slipar då det är papp.
I övrigt använder jag alltid plåtlist på ytterhörn då jag tycker det är enklast för att på bra resultat. Men det var lite OT.
//Johan
I övrigt använder jag alltid plåtlist på ytterhörn då jag tycker det är enklast för att på bra resultat. Men det var lite OT.
//Johan
Jag ser en massa pill framför mig :x
Det är dessutom tak/snedtak i ett badrum vi pratar om så det är våtrumsspackel som gäller.
Kan man inte vända på en plåtlist och lägga den i skarven istället för remsa? Borde hålla bättre.
Eller finns det färdiga plåtlister för innerhörn? Är lite orolig för att det skall spricka.
Finns det inget magiskt trix för hur man låter skivorna möta varandra i skarven som kan underlätta spackelarbetet?
Det är dessutom tak/snedtak i ett badrum vi pratar om så det är våtrumsspackel som gäller.
Kan man inte vända på en plåtlist och lägga den i skarven istället för remsa? Borde hålla bättre.
Eller finns det färdiga plåtlister för innerhörn? Är lite orolig för att det skall spricka.
Finns det inget magiskt trix för hur man låter skivorna möta varandra i skarven som kan underlätta spackelarbetet?
Redigerat:
Nja, spackla och slipa kommer du nog inte ifrån. Har du kakel på väggen kanske det inte krävs pappremsa. Det bygger ju en del. Själv har jag inte gjort snedtak i badrum bara i skrubbar och i en trapp.
Att skiva snedtak kan ju vara lurigt. Bästa är att försöka sätta första skivan i lod och inte bara parallellt med väggen. Då blir det lättare att mäta in efterföljande skivor (så att åtminstone en kant är rak). Snedtak brukar kunna luta lite hur.
Att skiva snedtak kan ju vara lurigt. Bästa är att försöka sätta första skivan i lod och inte bara parallellt med väggen. Då blir det lättare att mäta in efterföljande skivor (så att åtminstone en kant är rak). Snedtak brukar kunna luta lite hur.
Vi bröt skivorna vid övergång vägg/snedtak, men utan att skära igenom. Då får man färdig kant utan spackla. Det funkar dock endast om vägg+snedvägg är mindre än längden på gipset. Sen måste man nog vara två för att sätta upp det på det viset.
Det lät smidigt.AskeHolst skrev:
Men räcker det med enbart gipsens papp? Tänker på sprickbildning ifall lite rörelse skulle uppstå med tiden.
Kanske någon form av plåtlist/remsa som håller ihop glesen under gipsen kan minimera rörelse?
Jag har en annan metod, som för mig funkat sprickfritt.
Mellan snedtak och tak, i takbrottet.
Fäst upp en plåtprofil i glespanelen, plåtprofilen är en vanlig hörnprofil fast inte 90 grader, låt plåtslagare bocka en eller knacka ut en vanlig hörnprofil till den vinkel taket har.
Gipset skär jag inte så jättenoga utan får gärna en glipa på 5 - 10 mm.
Glappet fyller jag med gipsbruk, eventuellt överskott slipar jag ned i liv med gipsskivan.
Spacklar en gång med vanligt spackel (eller våtrumsspackel).
Limmar remsa med våtrumslim.
Spacklar över.
Målar.
Resultat, väldigt stark, sprickfri skarv.
Mellan snedtak och tak, i takbrottet.
Fäst upp en plåtprofil i glespanelen, plåtprofilen är en vanlig hörnprofil fast inte 90 grader, låt plåtslagare bocka en eller knacka ut en vanlig hörnprofil till den vinkel taket har.
Gipset skär jag inte så jättenoga utan får gärna en glipa på 5 - 10 mm.
Glappet fyller jag med gipsbruk, eventuellt överskott slipar jag ned i liv med gipsskivan.
Spacklar en gång med vanligt spackel (eller våtrumsspackel).
Limmar remsa med våtrumslim.
Spacklar över.
Målar.
Resultat, väldigt stark, sprickfri skarv.
Tipsen bara ramlar in. Tack. 
En hörnprofil som denna kanske? Eller är det att ta i? Den är mittperforerad så man kan böja den till rätt vinkel.
http://www.beijerbygg.se/store/priv...profil-lpp50-50-3000mm-003955905#.U5YuvNoayK0
En hörnprofil som denna kanske? Eller är det att ta i? Den är mittperforerad så man kan böja den till rätt vinkel.
http://www.beijerbygg.se/store/priv...profil-lpp50-50-3000mm-003955905#.U5YuvNoayK0
Då var det dags. Det har verkligen dragit ut på tiden men nästa vecka börjar jag gipsa.
Vad jag funderar på nu är vilket som är lättast att börja med, tak, snedtak eller vägg?
Så, bör jag
1. Börja med taket, sedan vägg och till sist snedtaket?
Eller
2. Börja med taket, sedan snedtak, sedan vägg?
Eller
3. Börja med vägg, sedan snedtak, sedan tak?
Bör någon skiva geras och skall skivorna mötas kant i kant eller skall en av dem täcka den andra där de möts i skarven mellan tak/snedtak/vägg?
Hittade Fermacells guide på nätet men såg även denna video där snickaren valde att gera den ena skivan och läggs den kloss an.
Guide
http://www.fermacell.se/se/content/skr_v_gge__skunkrum_og_tagetager_1492.php
Video
http://m.youtube.com/watch?v=aa_ZVp4413Y
Huh, är lite vilsen här.
Vad jag funderar på nu är vilket som är lättast att börja med, tak, snedtak eller vägg?
Så, bör jag
1. Börja med taket, sedan vägg och till sist snedtaket?
Eller
2. Börja med taket, sedan snedtak, sedan vägg?
Eller
3. Börja med vägg, sedan snedtak, sedan tak?
Bör någon skiva geras och skall skivorna mötas kant i kant eller skall en av dem täcka den andra där de möts i skarven mellan tak/snedtak/vägg?
Hittade Fermacells guide på nätet men såg även denna video där snickaren valde att gera den ena skivan och läggs den kloss an.
Guide
http://www.fermacell.se/se/content/skr_v_gge__skunkrum_og_tagetager_1492.php
Video
http://m.youtube.com/watch?v=aa_ZVp4413Y
Huh, är lite vilsen här.
Redigerat:
Hoppas kunna få liv i tråden igen.
Ska i helgen gipsa tak, snedtak och vägg. Är glesat kant i kant i övergångarna. Inte säkert på att det var klokast, men nu är det så.
Så frågan är hur jag ska få starka och hyfsat raka övergångar med gipset!?
Tänkte limma remsa med våtrumslim. Men eftersom gipsskivorna är brutna i skarvarna, så kommer det saknas utrymme för remsa och spackel i övergångarna mellan tak/snedtak/vägg. De nedsänkta skarvarna hamnar ju lodrätt för att få fina övergångar i andra ledden...
Är detta ett problem, eller helt enkelt ngt man får leva med och får lösa genom att spackla bort skarven från pappremsan?
Andra tips för att få en jämn och stark övergång mellan gipsen?
Ska i helgen gipsa tak, snedtak och vägg. Är glesat kant i kant i övergångarna. Inte säkert på att det var klokast, men nu är det så.
Så frågan är hur jag ska få starka och hyfsat raka övergångar med gipset!?
Tänkte limma remsa med våtrumslim. Men eftersom gipsskivorna är brutna i skarvarna, så kommer det saknas utrymme för remsa och spackel i övergångarna mellan tak/snedtak/vägg. De nedsänkta skarvarna hamnar ju lodrätt för att få fina övergångar i andra ledden...
Är detta ett problem, eller helt enkelt ngt man får leva med och får lösa genom att spackla bort skarven från pappremsan?
Andra tips för att få en jämn och stark övergång mellan gipsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns plåtband på rulle med stansade hål som du kan vika i önskad vinkel och sätta i skarven.Sen skruvar du gipsskivan i genom både plåt o gles.Det brukar ge stabila hörn. Det finns även 3m längder som kallas LPP 50.Ser ut som en LP 50.
Redigerat:
Klicka här för att svara