5 371 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Snygg lösning för tomtgräns i slänt
Hej,
Vi bor i en sluttning. Tomtgränsen mot grannen är ca 20 meter med en nivåskillnad på ca 2,5 m. nivåskillnaden är inte mot grannen så jag behöver ingen stödmur utan en mur länsmed slänten. Vi letar etter en snygg lösning kanske en låg mur eller annat. Vi behöver inte något direkt insynsskydd utan en snygg gräns dom vi kan plantera några små prydnadsträd längs. Lättskött och enkelt. Någon som har hittat rn bra lösning?
Sökt på nätet men hittar mest stödmurar vilket jag allså inte behöver.
Vi bor i en sluttning. Tomtgränsen mot grannen är ca 20 meter med en nivåskillnad på ca 2,5 m. nivåskillnaden är inte mot grannen så jag behöver ingen stödmur utan en mur länsmed slänten. Vi letar etter en snygg lösning kanske en låg mur eller annat. Vi behöver inte något direkt insynsskydd utan en snygg gräns dom vi kan plantera några små prydnadsträd längs. Lättskött och enkelt. Någon som har hittat rn bra lösning?
Sökt på nätet men hittar mest stödmurar vilket jag allså inte behöver.
Din beskrivning är något otydlig, jag klarar i vart fall inte att förstå den. Ni bor i en sluttning, men är tomtgränssidan du avser sluttande eller rak? Ligger grannen högre eller lägre än ni? Är det 2,5 m rätt upp som en vägg/stup 90 grader eller kanske 15 grader på en 15 lång sluttning? Foto/skiss hade underlättat.
OK, nu förstår jag. Har ni behov av att den skall vara tät, dvs kunna hindra nutida / framtida små barn och hundar att fritt springa mellan eller är det mera en markeringsdetalj? Är det ett nybyggt område där det är kalt och helt rensat på äldre växtlighet eller sekelskifteslummigt? Ligger det mitt i storstaden eller lantligt? Hur är stilen på ert och grannens hus, från vilken epok?
Gärdsgård är riktigt snyggt, men kräver en del underhåll, gräs har en tendens att komma upp mellan alla stenar. Så ett bra grundarbete med skydd mot växtlighet mellan stenarna är att föredra i så fall. Man kan också, beroende på storlek) lägga svart markduk en stenrad upp i gärdsgården, då kväver man ljuset för växterna och hindrar att eventuell växtlighet sätter sig på den nivån. Har detta i mina naturstensterrasser och jag slipper växtlighet mellan stenarna där...Anna_H skrev:
En gärsgård har väl inga stenar? Kräver inte mer underhåll än andra trästaket?pacman42 skrev:
Gärdsgård är riktigt snyggt, men kräver en del underhåll, gräs har en tendens att komma upp mellan alla stenar. Så ett bra grundarbete med skydd mot växtlighet mellan stenarna är att föredra i så fall. Man kan också, beroende på storlek) lägga svart markduk en stenrad upp i gärdsgården, då kväver man ljuset för växterna och hindrar att eventuell växtlighet sätter sig på den nivån. Har detta i mina naturstensterrasser och jag slipper växtlighet mellan stenarna där...
Tänker du på en stenmur?
Bild på gärsgård i skogsbacke:

En gärdsgård kan vara gjord i olika material, där jag bor är alla gjorda i sten, ett exempel på hur de ofta ser ut:Anna_H skrev:
- https://www.google.se/search?q=sten...AUICigB&biw=1250&bih=647#imgrc=nvjMYRf9dD4wWM:
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Jaha där ser man. Då lärde man sig nått nytt. Där jag kommer ifrån är gärsgårn alltid i tidigare visad design av små stockar. Avgränsningar i sten är alltid mur. Men det är tur man är olika 
Syftet med gärdsgården kan vara lite olika, men vanliga syften är:
1) att visa på vart gränsen för markerna går
2) att förhindra djur från att lämna markerna (gärdsgården i sten är väldigt effektiv här, den fungerar som en färist för djuren och livslängden på denna är väldigt lång)
3) avyttring av material man inte behöver på ett sätt att det gör nytta (exempelvis grantoppar från skogsbruket eller stenar från åkern)
För TS så är troligen 1 & 2 av intresse, när jag byggde naturstensmurar på mina terrasseringar så var det i huvudsak #3 som var av intresse.
1) att visa på vart gränsen för markerna går
2) att förhindra djur från att lämna markerna (gärdsgården i sten är väldigt effektiv här, den fungerar som en färist för djuren och livslängden på denna är väldigt lång)
3) avyttring av material man inte behöver på ett sätt att det gör nytta (exempelvis grantoppar från skogsbruket eller stenar från åkern)
För TS så är troligen 1 & 2 av intresse, när jag byggde naturstensmurar på mina terrasseringar så var det i huvudsak #3 som var av intresse.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på snygg lösning för duschdraperi med snedtak?
Badrum -
Brainstorm: snygg lösning för igentäppt ventildon i badrum?
Badrum -
Tips på snyggare lösning ovanför köksfläkt
Kök -
Har ni några tips på snygga lösningar på betongbalkar att lägga första våningen av limträbalkar på?
Grund & Markarbeten -
Hur göra en snygg lösning till röret på en förbränningstoalett?
Fritidshus