Tjena!

En student här som hittade en häfftig byrå/tv-bänk som jag skulle vilja bygga och tänkte höra med er där ute om ni har några tips på i vilken ända jag ska starta?

Håller på samlar in byrå-lådor nu som jag tycker passar bra. Jag har inte tummen mitt i handen men har däremot inte hållt på med sånt här, hur ska jag tänka när jag sätter ihop det hela? vilka material ska jag använda mig av? limm och träplugg? :D

Här är en länk till byrån/tv-bänken jag tänker på!
http://imageshack.us/photo/my-images/138/modernvintagedrawerfurn.jpg/

Hoppas på bra svar! ha det bra! :)

Först bör du fundera på vilket matreal du vill ha i stommen. Spånskiva, MDF eller limträskiva är bra matreal som du kan använda dig av. Hur ska du ytbehandla det hela? Jag antar att du tänkte måla. I det fallet bör du tänka på att limma kanterna om du ska använda dig av spånskiva eller MDF annars kommer kanterna att svälla upp och det blir varken snyggt eller hållbart.

När du vet vilket matreal du ska använda dig av bör du fundera på om du vill ha synliga skruvar eller inte. Vill du ha synliga skruvar så ska du alltid förborra så det inte spricker. Ta då ett hål som är så pass stort att skruven lätt glider igenom men ej skallen i den del som du kommer att se skruvskalen på. På den del du inte ser skruven på ska du borra med en storlek som är lika grov som skruven men minus gängorna.
Vill du där i mot om du inte vill ha synliga skruvar, ja då är det vanligt trälim (vitlim) och träplugg som är lättast att använda. Tippset är att köpa en borr/plugg sats där du har 1st borr och märkstift (brukar vara 4st). Då borrar du i ena stycket så djupt tappen ska vara plus någon mm för limmet. Sätter in märkstiften i tapphålen och lägger arb.stycket på plats exakt där den ska vara och trycker till. Du har nu märken exakt vart du ska borra.

Nu till konstruktionen. Enligt bilden i din länk så skulle jag göra understa och översta skivan först och passa in sidostyckerna imellan och alla stycken som ska gå mellan över och under skivan. Sedan är det bara att passa in de stycken du ska ha mellan alla lodräta stycken. Jag tror du fatta hur jag menar.

Lycka till :D

Vill du ha stommen i svart skulle jag rekommendera Svart impregnerad Valcromat som du sedan vaxar med Osmo Hårdvax, en strykning med trasa och resultatet blir perfekt.

Kostar en slant men är lättarbetat, stadigare än MDF och blir faktiskt snyggare än snyggast.
Byggt ganska mycket i Valcromat genom åren och det är ett trevlig material att jobba med senast en platsbyggd garderob med skjutdörrar som fick infrästa speglar. Inredningen är dessutom lite över det ordinära men det lämnar jag till er fantasi.
Bilder på min sängram tror jag finns i en annan tråd som är av samma material.

Tyvärr så kostar ju skivorna en slant men planerar man bygget så torde man kunna komma undan ganska bra ändå.

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nej, vad är det här för nåt! jag vill se inredningen från garderoben, som för övrigt är kannon snygg! Har länge velat prova valcromat, men har ännu inte hittat något lämpligt projekt, nu fick jag förnyad lust.

Ursäkta en okunnig, men vad är valcromat? Finns det i fler kulörer?

/Woodchuck

En typ av kompaktare och genomfärgad MDF. Ja, det finns fler färger.

Tack för länk ByggaBo. Det var intressant. Visste inte ens att det fanns.

/Woodchuck

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.