22 881 läst ·
103 svar
23k läst
103 svar
Snyft mitt nyrenoverade hus is no more...
Vet inte riktigt vad jag skall säga annat än att jag tycker det är oehört tråkigt och hoppas att allt löser sig för dig till det bästa så småning om. Tack också för att du skrev om händelsen, det har fått mig att kolla igenom mitt eget hus efter potentiella källor till brand. Man invaggas lätt i trygghet, men eld är inget jag riktigt förstår och fattar vilken oehörd kraft det är.
Jag menar att det knappast är ett angeläget allmänt intresse att en familj inte skall kunna återuppbygga sin bostad som brunnit, även om den råkar ligga nära en järnväg.jaso skrev:
Nyplanering av byggnation är en sak, men här är det en existerande byggnad.
Ja så anser såklart vi med men enligt PBL så klassas det som nybyggnation iom att det blev ansökt om rivningslov och det var vi tvugna att söka för att få rensa upp i ruinerna och förebygga skaderisk för inkräktare... Suck
mycke_nu skrev:
Så om ni inte sökt om rivningslov hade det varit en annan femma? Du straffas för att du följer lagen och begär rivningslov för att rota runt i askan? Det verkar inte rimligt faktiskt, du kan ju alltid begära att få komma till byggnadsnämndens möte för att själv föredra ditt ärende. Så får du en ärlig chans att parera paragrafrytteri från tjänstemän.Tossegubbe skrev:
Gå till media! Gå till media! Gå till lokala media!! Vill du inte tala i egen sak ska jag gärna vara den som tipsar relevant lokalmedia om saken, om du berättar för mig vem du är och var du bor. (Du kan skicka meddelande till mig privat här på forumet tror jag). Jag är själv journalist och hade gladeligen skrivit om ditt fall om det inte vore för att jag numera jobbar inom fackpressen och skriver om andra saker. Du skulle bara veta hur känsliga politiker och byråkrater är när det gäller negativ publicitet. Det är om inte annat värt ett försök.
Jodå men det är inte eg byggnadsnämden som fattar beslutet i detta fallet utan Trafikverket (som är en samordnande infrastrukturmyndighet) som gjort upp riktlinjer/regler som lokala byggnadsnämder inte kan sätta upp sig emot. Faktum är att den kontakt jag haft med lokala byggnadsnämden har varit väldigt tillmötesgående och förstående såhär långt så ingen skugga över dom.
Sedan kan man tycka vad man vill om Svensk byrokrati (och det är i vårt fall väldigt mycket:@) men har full föståelse att ingen vill eller kan gå emot skrivna regler.
Sedan kan man tycka vad man vill om Svensk byrokrati (och det är i vårt fall väldigt mycket:@) men har full föståelse att ingen vill eller kan gå emot skrivna regler.
mexitegel skrev:Så om ni inte sökt om rivningslov hade det varit en annan femma? Du straffas för att du följer lagen och begär rivningslov för att rota runt i askan? Det verkar inte rimligt faktiskt, du kan ju alltid begära att få komma till byggnadsnämndens möte för att själv föredra ditt ärende. Så får du en ärlig chans att parera paragrafrytteri från tjänstemän.
för det första vill jag naturligtvis beklaga det inträffade, kan säga att det inte kändes så bra att nyss ha laddat spisen med ved.
Ditt kassaskåp har en chans att klara sig beroende på modell. Vissa är rejält värmetröga så även om ytan är het så kan det vara betydligt svalare invändigt och la brandkåren på bra med vatten så finns det en chans i alla fall
Trafikverket kan inte säga nej till ett bygglov. det är det enbart kommunen som kan och ett kommunalt beslut kan alltid överklagas.
Likaså finns det skrivningar i svensk rättspraxis som säger att medborgre ska hållas skadelösa för myndighetsutövning.
Dock kan jag inte tillräckligt mycket för att bedömma hur tilllämpligt det är i detta fall och därmed kan jag bara råda till att ni tar kontakt med en kunnig jurist.
Möjligen kan ditt försäkringsbolag vara behjälpligt med bra kontakter där.
Ditt kassaskåp har en chans att klara sig beroende på modell. Vissa är rejält värmetröga så även om ytan är het så kan det vara betydligt svalare invändigt och la brandkåren på bra med vatten så finns det en chans i alla fall
Trafikverket kan inte säga nej till ett bygglov. det är det enbart kommunen som kan och ett kommunalt beslut kan alltid överklagas.
Likaså finns det skrivningar i svensk rättspraxis som säger att medborgre ska hållas skadelösa för myndighetsutövning.
Dock kan jag inte tillräckligt mycket för att bedömma hur tilllämpligt det är i detta fall och därmed kan jag bara råda till att ni tar kontakt med en kunnig jurist.
Möjligen kan ditt försäkringsbolag vara behjälpligt med bra kontakter där.
Dessa kassaskåpen tillhörde tyvärr tydligen inte dom oerhört värmetröga modellen för allt i dom var förkolnad sörja numera eftersom det tydligen inte bara blivit varmt utan även hade blivit springor så att alla 10-tals m3 vatten dom blev sprayade med hade trängt in 
Nåja vi är nu stolta ägare till en synnerligen unik guldklump innesluten i sotfärgad isblock...
Har gett upp medatt vara ledsen och försöker numera se det komiska i saker och ting
Nåja vi är nu stolta ägare till en synnerligen unik guldklump innesluten i sotfärgad isblock...
Har gett upp medatt vara ledsen och försöker numera se det komiska i saker och ting
Lider verkligen med dig. Det är sånt här man bävar för som husägare. Har du fått nått svar på hur och var branden startade?
Hoppas att du snart kommer fram till något vettigt med FB och kommunen, så att du kan börja den långa vägen tillbaka.
Det som inte dödar, härdar...
Lycka till
Det som inte dödar, härdar...
Lycka till
Nu har jag iaf fått skriftligt på att jag inte får återuppbygga ngt på min tomt med hänvisning till en bunt paragrafer avseende säkerhet mm.
Inget nytt från FB än om vad som gäller men nu vet man iaf att det är en annan tomt som gäller för att bygga nytt.
Vi satt och funderade och skissade lite under helgerna om vad vi vill ha och behöver så det går framåt på den fronten men svårt att komma någonstans innan man vet förutsättningarna...
Inget nytt från FB än om vad som gäller men nu vet man iaf att det är en annan tomt som gäller för att bygga nytt.
Vi satt och funderade och skissade lite under helgerna om vad vi vill ha och behöver så det går framåt på den fronten men svårt att komma någonstans innan man vet förutsättningarna...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Bra, då överklagar du beslutet vilket normalt ska göras inom 3 veckor från din delgivning av beslutet. Låt inte ett sådan avgörande beslut gå oprövat. Det kostar dig inget (om du inte vill att en advokat formulerar ditt överklagande men det ska inte behövas). Skriv en förkarande text med rubriken överklagan och hänvisa till diarienumret på det beslut du fått. Var tydlig med den del av beslutet som du önskar ändrat, dvs avslaget på bygglov.Tossegubbe skrev:
Edit tillägg:
Det som jag tycker du ska trycka på, utifrån min begränsade kunskap om PBL, är att anledningen till att en uppbyggnad ska klassas som nybyggnation är att de tekniska egenskapskraven på en byggnad ska gälla, t.ex. energikrav, ljudisolering, handikappanpassad WC osv...Själva syftet är alltså inte att hindra nyuppbyggnad utan att följa de moderna reglerna.
Redigerat: