Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Snowracern från 40talet

1. I
    Medlem · Västra Götaland · 2 019 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Då halva släkten är från Norr om Luleå så har vi ett gäng gamla sparkar och grejer som nog mer passade sig på den tiden då det var snö på vintrarna. Den här gissar jag är från 40-50 tal, när kom maskingängan egentligen för det har vissa bultar. Bedrövligt skick, rostigt är stålet men det är starkt )
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

2.jpg

Gamla lister från garaget et voila.
    3.jpg

Böjde till lite 15mm pexslang och lindade med fuskläder klippt i strips.
    4.jpg

En kvast fick bli lite kortare så grabben kan ha ett bromshandtag.
    5.jpg

Blir inte en 5 åring glad av detta så ger jag upp. När jag fick en snowracer så var jag tusan i det glad i 6 månader )

2. M
    Medlem · frankrike · 2 184 inlägg

maria01

Medlem
  3. D
    Allvetare · E · 22 326 inlägg
    1760 kom de första masstillverkade skruvarna. Mitten av 1800 talet blev det standardiserade gängor. Så det var definitivt etablerad teknik på 1940talet

• Laddar…
  4. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 998 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Skall den där fungera bra så behövs det is eller väldigt hårt packad snö. Annars blir det "tvärstopp" i backen. Hade en likvärdig när jag var barn och vi borstade vägen där det var en backe för att bli av med gruset som bromsade. Vilket föräldrar och grannar inte var så glada åt eftersom det blev halt....

5. I

InsidersUnited

Medlem
    Coolt, där är ju en nästan likadan! Tack. Ja ratten var av trä, fanns några smulor kvar ))

Får man 2400 EURO för en sådan här så struntar jag att det är familjegrej, då slänger jag in den på Sothebys Decemberauktion direkt haha

Redigerat 2 sep 14:53
  6. I

InsidersUnited

Medlem
    Japp, riktig is, samma som man behöver för att åka spark. Vete tusan om sådan vintrar kommer tillbaka..

7. I

InsidersUnited

Medlem
    Tack då kan jag sova lugnt.) Tror att min Morbror hade denna när han var liten, ska kolla årtal med honom.

8. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 250 inlägg

Fasting65

Medlem
    Har själv växt upp med en sådan modell. Tror dock att ratten var i bakelit/hårdplast. Röd vill jag minnas. Nåväl, det finns nog olika varianter beroende på tillverkningsår och tillverkare. Förresten så finns den fortfarande att köpa ny på Bauhaus. Men Espegard verkar inte ha den i sortimentet, så det är kanske de sista som finns på Bauhaus:
    https://www.bauhaus.se/kalke-espegard-klassisk

Edit: Ja, såhär såg "min" kälke ut:
    https://auctionet.com/sv/1149231-kalke-med-ratt-metall-tra-1900-talets-mitt/images

• Laddar…
  9. I

InsidersUnited

Medlem
    Vad roligt, jag spekulerar i att tillverkaren bytte ut träratten mot en plast/bakelit när det materialet blev tillgängligt.(?) Att snida till en träratt är ju en svårare process, även om det görs en masse.

Bahaus släden var fin, förutom att den är helt ny då...)

10. M
    Medlem · 1 980 inlägg
    Växte också upp med en sådan men när Snow Racern kom så tror jag de flesta medjekälkar glömdes bort. För övrigt kallade vi Snow Racer för "bob". Snow Racer var ett begrepp som kusinerna från Stockholm använde och som vi tyckte lät töntigt. :D

11. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 245 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Bob heter det. Visserligen också från engelskans bobsleigh. Men någon snowracer är det inte då det inte går att åka på snö annat än på hård skare om våren. I föräldrahemmet finns en också i körbart skick. Den röda träratten är utbytt mot en nytillverkad i trä. Jag undrar om den inte t.o.m är från 30-talet då min pappa var liten.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · frankrike · 2 184 inlägg

maria01

Medlem
    Jag skulle säga 20 talet

13. I

InsidersUnited

Medlem
    Vad är då en Rodel ? Vi åkte sådana i Österrike när jag var liten, dragna av häst i ett lång ihophakat pärlband upp. Fri åkning ner.

Gällde att hitta den tjockaste/tyngsta gubben att åka med för då visste man att vinsten var säkrad Hehe

• Laddar…
  14. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 245 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Rodel är väl en liten kälke utan ratt. Jag har också åkt sådan i Österrike. I mörker och efter en del stämningshöjande förfriskningar. :)

15. B
    Allvetare · Stockholm · 9 712 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Om de bytte ut kälkarna i rodel-grenen på OS mot såna här 40-talskälkar skulle det bli mycket roligare att titta på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.