Julefriden är hotad :-D
Slungan från Classes har packat ihop för gott och blivit återköpt. All heder till Clas Ohlson för hanteringen av ärendet. Jag och vår tomt var tydligen för krävande för https://www.clasohlson.com/se/Snöslunga-Cotech-tvåstegs-6,5-HP-(4,8-kW)/Pr314777000
Nu börjar jakten på ersättaren. Krav på stabilitet, kvalitet, lättkördhet, fingertoppstyrning och massor av styrka för att tugga sig igenom den mäktiga plogkanten med isklumpar från kommunens plogbil.
En kvick översikt ger:
1) https://www.husqvarna.com/se/produkter/snoslungor/st-327p/961910083/
2) https://www.toro.com/sv-se/homeowner/snow-blowers/powermax-hd-1028-oxhe-38855
3) http://www.mtd-eu.com/index.php?id=...=38252&cHash=a58d219b0e08b93ce37e396efe3740f2
Lite skillnader att fundera på, Toron blir nästan bred när jag ska runt hörnet på garaget och MTD:n är prismässigt attraktiv. Husqvarnans drivsystem är intressant.
Cub Cadet går bort då jag inte tror på ”snöborr” som dom marknadsför i sina slungor med en extra skruv i mitten. Tror den där skruven blir en slaskklump i blötsnö.
Honda är fortfarande intressant, men kan 7-serien mäta sig med ovanstående i kraft o kapacitet? 9-serien blir prismässigt orealistisk...
Är det någon som har någon avovanstående och har tid att dela med sig av erfarenheter?
Slungan från Classes har packat ihop för gott och blivit återköpt. All heder till Clas Ohlson för hanteringen av ärendet. Jag och vår tomt var tydligen för krävande för https://www.clasohlson.com/se/Snöslunga-Cotech-tvåstegs-6,5-HP-(4,8-kW)/Pr314777000
Nu börjar jakten på ersättaren. Krav på stabilitet, kvalitet, lättkördhet, fingertoppstyrning och massor av styrka för att tugga sig igenom den mäktiga plogkanten med isklumpar från kommunens plogbil.
En kvick översikt ger:
1) https://www.husqvarna.com/se/produkter/snoslungor/st-327p/961910083/
2) https://www.toro.com/sv-se/homeowner/snow-blowers/powermax-hd-1028-oxhe-38855
3) http://www.mtd-eu.com/index.php?id=...=38252&cHash=a58d219b0e08b93ce37e396efe3740f2
Lite skillnader att fundera på, Toron blir nästan bred när jag ska runt hörnet på garaget och MTD:n är prismässigt attraktiv. Husqvarnans drivsystem är intressant.
Cub Cadet går bort då jag inte tror på ”snöborr” som dom marknadsför i sina slungor med en extra skruv i mitten. Tror den där skruven blir en slaskklump i blötsnö.
Honda är fortfarande intressant, men kan 7-serien mäta sig med ovanstående i kraft o kapacitet? 9-serien blir prismässigt orealistisk...
Är det någon som har någon avovanstående och har tid att dela med sig av erfarenheter?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har ingen erfarenhet av de andra, men har Toron och är mycket nöjd. Ariens och Club Cadet har också fina maskiner.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det borde inte vara några problem. Man behöver inte ta något alls för att manövrera den mer än att dra i spakar. Den kan även låsa drivningen (har för mig att det är drivning) så man kan manövrera utkastet samtidigt som den går framåt och slungar. Den har även elstart som går på 230V så det har aldrig varit några problem att starta den.BigR skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Dessa medar är det jag bytt till.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/tillbehor/glidskidor-721425/
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/tillbehor/glidskidor-721425/
Husqvarnas P serie har utgått så den blir nog svår att få tag i.
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Banddrivna är härliga att köra, de matar på mycket bättre än hjuldrivnaBigR skrev:
Skulle jag köpa slunga blev det banddrivet
Men jag har större behov av en åkgräsklippare
Ja tamejtusan har dom inte slopat ”p”. Jag har inte hunnit kolla vad som skiljer den nya p-lösa modellen. Är hydrostatdriften borta?M Mats skrev:Husqvarnas P serie har utgått så den blir nog svår att få tag i.
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
Ja, jag har inte provat en banddriven. Antar att en såfan trycker på bättre, men gillar hanterbarheten med hjul.hsd skrev:
Edit: ”såfan” skulle vara sådan
Vikt är plus förutsatt att kapaciteten hänger med. Förra slungan vägde väl 90 men klev upp för lätt.M Mats skrev:Husqvarnas P serie har utgått så den blir nog svår att få tag i.
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
Ariens är lite lurigare att få tag på lokalt. Har hört gott om dom slungorna så ska se om ngn säljer dom.