BigR
Julefriden är hotad :-D

Slungan från Classes har packat ihop för gott och blivit återköpt. All heder till Clas Ohlson för hanteringen av ärendet. Jag och vår tomt var tydligen för krävande för https://www.clasohlson.com/se/Snöslunga-Cotech-tvåstegs-6,5-HP-(4,8-kW)/Pr314777000

Nu börjar jakten på ersättaren. Krav på stabilitet, kvalitet, lättkördhet, fingertoppstyrning och massor av styrka för att tugga sig igenom den mäktiga plogkanten med isklumpar från kommunens plogbil.

En kvick översikt ger:
1) https://www.husqvarna.com/se/produkter/snoslungor/st-327p/961910083/
2) https://www.toro.com/sv-se/homeowner/snow-blowers/powermax-hd-1028-oxhe-38855
3) http://www.mtd-eu.com/index.php?id=...=38252&cHash=a58d219b0e08b93ce37e396efe3740f2

Lite skillnader att fundera på, Toron blir nästan bred när jag ska runt hörnet på garaget och MTD:n är prismässigt attraktiv. Husqvarnans drivsystem är intressant.

Cub Cadet går bort då jag inte tror på ”snöborr” som dom marknadsför i sina slungor med en extra skruv i mitten. Tror den där skruven blir en slaskklump i blötsnö.

Honda är fortfarande intressant, men kan 7-serien mäta sig med ovanstående i kraft o kapacitet? 9-serien blir prismässigt orealistisk...

Är det någon som har någon avovanstående och har tid att dela med sig av erfarenheter?
 
Har ingen erfarenhet av de andra, men har Toron och är mycket nöjd. Ariens och Club Cadet har också fina maskiner.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
R Robert-san01 skrev:
Har ingen erfarenhet av de andra, men har Toron och är mycket nöjd. Ariens och Club Cadet har också fina maskiner.
Hur tycker du ”fingertoppstyrningen” fungerar på Toron?
 
BigR
P Peter_Ker skrev:
Jag köpte en begagnad Yamaha, med hjuldrift, och den är helt otrolig på att tugga i sig frusna snövallar.
[länk]
Ja, jag såg att Yamaha är tillbaks. Har förtroende för det märket. Men dom verkar bara ha banddrivna? Kanske lite i överkant på budget också.
 
BigR BigR skrev:
Hur tycker du ”fingertoppstyrningen” fungerar på Toron?
Mycket bra!

Enda jag gjort om på den är att byta till "medar" i teflon som är lite större. Köpte på Jula och den går myket lättare nu och funkar även bra på grus.
 
BigR
R Robert-san01 skrev:
Mycket bra!

Enda jag gjort om på den är att byta till "medar" i teflon som är lite större. Köpte på Jula och den går myket lättare nu och funkar även bra på grus.
Hur tror du en person på 60 kilo och 160cm klarar att manövrera den?
 
BigR BigR skrev:
Hur tror du en person på 60 kilo och 160cm klarar att manövrera den?
Det borde inte vara några problem. Man behöver inte ta något alls för att manövrera den mer än att dra i spakar. Den kan även låsa drivningen (har för mig att det är drivning) så man kan manövrera utkastet samtidigt som den går framåt och slungar. Den har även elstart som går på 230V så det har aldrig varit några problem att starta den.
 
Tveklöst Toro. Har själv en gammal 1132 från 1981 och den levererar med bravur oavsett hur mycket snö det är eller hur blöt den är.
 
Husqvarnas P serie har utgått så den blir nog svår att få tag i.
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
 
hsd
BigR BigR skrev:
Ja, jag såg att Yamaha är tillbaks. Har förtroende för det märket. Men dom verkar bara ha banddrivna? Kanske lite i överkant på budget också.
Banddrivna är härliga att köra, de matar på mycket bättre än hjuldrivna
Skulle jag köpa slunga blev det banddrivet
Men jag har större behov av en åkgräsklippare :cool:
 
BigR
M Mats skrev:
Husqvarnas P serie har utgått så den blir nog svår att få tag i.
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
Ja tamejtusan har dom inte slopat ”p”. Jag har inte hunnit kolla vad som skiljer den nya p-lösa modellen. Är hydrostatdriften borta?
 
BigR
hsd hsd skrev:
Banddrivna är härliga att köra, de matar på mycket bättre än hjuldrivna
Skulle jag köpa slunga blev det banddrivet
Men jag har större behov av en åkgräsklippare :cool:
Ja, jag har inte provat en banddriven. Antar att en såfan trycker på bättre, men gillar hanterbarheten med hjul.

Edit: ”såfan” skulle vara sådan :D
 
BigR
M Mats skrev:
Husqvarnas P serie har utgått så den blir nog svår att få tag i.
Är du villig att spendera den typen av summa så ta gärna en titt på Ariens.
Själv har jag en stiga och jämför jag den mot Ariens så är det närmare 40 kg i viktskillnad. Jag tror det är 40 kg mer hållbarhet ty stigan har jag fått lappa med svetsen
Vikt är plus förutsatt att kapaciteten hänger med. Förra slungan vägde väl 90 men klev upp för lätt.

Ariens är lite lurigare att få tag på lokalt. Har hört gott om dom slungorna så ska se om ngn säljer dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.