3 427 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Snöslunga eller ploga med 4-hjuling
Har köpt ett nytt hus med inflyttning i september. Jag kommer få en hel del asfalt som kan behöva skottas vid eventuell vinter (Östergötland), det är en egen asfalterad väg på tomten cirka 400kvm sedan uppfart/vändplan 600kvm.
Jag funderar på 4hjuling med plogblad eller en rejäl snöslunga. Fördelar med slunga är att snön kastas iväg en bit från vägen. 4-hjulingen kommer mest trycka snön framför sig gissar jag.
Dock kanske man kan ha kul med 4hjulingen på andra sätt övriga årstider.
Prisskillnaden mellan slungan och 4huling med blad är ju dock rejäl...25 000kr vs 120 000kr.
Förra ägaren hade 4-hjuling som han dock ville behålla.
Har ni några erfarenheter själva?
Jag funderar på 4hjuling med plogblad eller en rejäl snöslunga. Fördelar med slunga är att snön kastas iväg en bit från vägen. 4-hjulingen kommer mest trycka snön framför sig gissar jag.
Dock kanske man kan ha kul med 4hjulingen på andra sätt övriga årstider.
Prisskillnaden mellan slungan och 4huling med blad är ju dock rejäl...25 000kr vs 120 000kr.
Förra ägaren hade 4-hjuling som han dock ville behålla.
Har ni några erfarenheter själva?
Har 4wd traktor och snöblad men de östgötska vintrarna kräver sällan plogning numera, det brukar räcka med att sopa av trappen.imported_Robban skrev:
Har köpt ett nytt hus med inflyttning i september. Jag kommer få en hel del asfalt som kan behöva skottas vid eventuell vinter (Östergötland), det är en egen asfalterad väg på tomten cirka 400kvm sedan uppfart/vändplan 600kvm.
Jag funderar på 4hjuling med plogblad eller en rejäl snöslunga. Fördelar med slunga är att snön kastas iväg en bit från vägen. 4-hjulingen kommer mest trycka snön framför sig gissar jag.
Dock kanske man kan ha kul med 4hjulingen på andra sätt övriga årstider.
Prisskillnaden mellan slungan och 4huling med blad är ju dock rejäl...25 000kr vs 120 000kr.
Förra ägaren hade 4-hjuling som han dock ville behålla.
Har ni några erfarenheter själva?
Är ofta bättre och billigare att lämna bort snöröjningen, gör ett avtal med någon som röjer i närheten och betala om och när det behövs riktig snöröjning.
Ta du 4-hjulingen på nöjeskontot istället, den är inte vidare effektiv att röja en plan med, kan absolut funka till en gång men saknar förmåga att flytta snön effektivt några längre sträckor.
Klicka här för att svara