Det är likadant varje år.
Snön kommer alltid som en överraskning i Stockholm (med omnejd) och det blir kaos i trafiken.
I år är det extra mycket kaos p.g.a den ovanligt stora mängden snö så tidigt på vintern.
Och lika säkert som att kaoset infinner sig så börjar bilderna i sociala medier cirkulera som går ut på att "Norrlänningar" gör sig roliga över "Stockholmare" inte kan hantera snön.
Nu är det dessutom någon lustig typ som skrivit en krönika i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab
Som Uppsalabo står jag lite utanför men tycker det är roligt att bevaka.
Vad har ni för reflektioner i ämnet?
Snön kommer alltid som en överraskning i Stockholm (med omnejd) och det blir kaos i trafiken.
I år är det extra mycket kaos p.g.a den ovanligt stora mängden snö så tidigt på vintern.
Och lika säkert som att kaoset infinner sig så börjar bilderna i sociala medier cirkulera som går ut på att "Norrlänningar" gör sig roliga över "Stockholmare" inte kan hantera snön.
Nu är det dessutom någon lustig typ som skrivit en krönika i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab
Som Uppsalabo står jag lite utanför men tycker det är roligt att bevaka.
Vad har ni för reflektioner i ämnet?
Mina reflektioner är att det dels är ett jäkla gnäll på hur dåligt snöröjningen sköts och dels är väldigt konstigt att norrlänningar som har gott om plats och snö uppemot halva året inte fattar att det är en jäkla skillnad när man klämmer in 2.2 miljoner människor på samma lilla yta, som dessutom är en skärgård med alla dess broar och grejer.
Stockholm har alltså uppemot 30 gånger fler människor med tillhörande fordon och vägar än vad Luleå har, plus all genomfartstrafik. Ska de verkligen ha mer 30 gånger fler snöröjningsfordon med tillhörande personal i beredskap som ett normalår nyttjas 2-3 veckor? Är det ekonomiskt försvarbart?
Stockholm har alltså uppemot 30 gånger fler människor med tillhörande fordon och vägar än vad Luleå har, plus all genomfartstrafik. Ska de verkligen ha mer 30 gånger fler snöröjningsfordon med tillhörande personal i beredskap som ett normalår nyttjas 2-3 veckor? Är det ekonomiskt försvarbart?
I Stockholm är väl ett stort problemet att forsla BORT snön. Man kan inte bara köra en plogbil och lägga upp en plogvall för att få bort snön från vägarna, vilket går utmärkt i norrland där man har breda diken och stora fastigheter.
Och inte finns det några större snöupplag centralt i staden, utan all snön måste fraktas på lastbilar långt ut i förorterna (utom i de fall man får dispens att tippa den i Riddarfjärden).
Men sen tycker jag, som är uppvuxen i norrland men bor i Stockholmstrakten sedan ca 25 år, att den genomsnittlige stockholmaren inte har särskilt bra snövett. Man vet inte hur man kör bil i snö, och man har orimliga förväntningar på att kollektivtrafik och snöröjning ska funka problemfritt. Läste t.ex. om en kvinna som skulle stämma kommunen på 10 000 kr för utebliven inkomst, för att hon inte tog sig till sitt jobb som inhyrd föreläsare...
Och inte finns det några större snöupplag centralt i staden, utan all snön måste fraktas på lastbilar långt ut i förorterna (utom i de fall man får dispens att tippa den i Riddarfjärden).
Men sen tycker jag, som är uppvuxen i norrland men bor i Stockholmstrakten sedan ca 25 år, att den genomsnittlige stockholmaren inte har särskilt bra snövett. Man vet inte hur man kör bil i snö, och man har orimliga förväntningar på att kollektivtrafik och snöröjning ska funka problemfritt. Läste t.ex. om en kvinna som skulle stämma kommunen på 10 000 kr för utebliven inkomst, för att hon inte tog sig till sitt jobb som inhyrd föreläsare...
Redigerat:
Snön är väl egentligen inget större problem att ta hand om. Problemet är alla idioter som åker runt med sommardäck när det är 40cm snö ute, samt alla utlandsreggade lastbilar som kommer med i princip helt utslitna däck och är fullastade. Körde själv omkring lite igår och det var inga som helst problem, men då har jag dubbdäck och framhjulsdrift 
Bifogar en liten fin bild på väg 73 som är en infartsled till Stochkolm från gårdagskvällen.
Bifogar en liten fin bild på väg 73 som är en infartsled till Stochkolm från gårdagskvällen.
Samt att sthlms-trafikleder är bland de sämst planerade och utbyggda i europa eller världen. Blir det stopp på tex essingeleden som det blev igår är det kört oavsett snö eller katastrofväder. Det konstiga igår var att ingen var det minsta förberedd med pligbilar, jag såg inte en enda stor plogbil de 8 timmar jag satt å myste i bilköer in å ut från helvetesstaden 
Som ett förtydligande, så får man tippa snön i vattnet (eller på isen) i de fall smältvattnet ändå skulle hamna där om snön inte plogades bort.b8q skrev:
Så jo, i motsats till vad b8q säger så ÄR bortforsling av snön en del av problemet. Givetvis är folk med sommardäck, och utländska lastbilar ett lika stort problem. Liksom reglerna om personalens dygnsvila och veckovila om det snöar flera dagar i rad.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Jonatan79 skrev:Samt att sthlms-trafikleder är bland de sämst planerade och utbyggda i europa eller världen. Blir det stopp på tex essingeleden som det blev igår är det kört oavsett snö eller katastrofväder. Det konstiga igår var att ingen var det minsta förberedd med pligbilar, jag såg inte en enda stor plogbil de 8 timmar jag satt å myste i bilköer in å ut från helvetesstaden![]()
Det står väl i avtalen att de ska börja plåga inom x antal timmar efter att snöandet upphör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det plogades hos oss innanför tullarna natten till igår, dvs innan morgonens rusningstrafik, för att inte i onödan hindra bilarna. Ett problem var ju att det samtidigt blåste så mycket att snö som plogats åt sidan blåste tillbaks på körbanan.
Det där kan jag hålla med om. Stockholms län har en folkökning på drygt 30 000 invånare om året, vilket motsvarar ungefär ett nytt Göteborg på 15 år. Men det har inte precis byggts vägar och kollektivtrafik motsvarande ett helt Göteborg på 15 år...Jonatan79 skrev:
När jag plogade snö, för ca 20 år sedan, var vi förare undantagna från körtidsreglerna och det verkar gälla fortfarande. Se sid 12 iAnna_H skrev:Som ett förtydligande, så får man tippa snön i vattnet (eller på isen) i de fall smältvattnet ändå skulle hamna där om snön inte plogades bort.
Så jo, i motsats till vad b8q säger så ÄR bortforsling av snön en del av problemet. Givetvis är folk med sommardäck, och utländska lastbilar ett lika stort problem. Liksom reglerna om personalens dygnsvila och veckovila om det snöar flera dagar i rad.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf
Det stämmer bra med vad mina bekanta säger som fortfarande plogar snö. De kör dygnet runt om det behövs. Sen finns det ingen seriös åkeriägare som låter någon förare göra det.
Frågan är om man öht ska bli speciellt förvånad att det blir som det blir.
Om EN lastbil får stopp på essingeleden så blir det i praktiken tvärnit på hela leden och med 160000 bilar per dygn så bli kön, snällt räknat, en mil lång på en timme. Det borde ge lite perspektiv åt den som tycker att "i norrland får vi minsann inga problem".
Det är också väldigt enkelt att säga att man har beredskap och plogar när snön kommer om man bara har tio vägar i centrala Luleå att ploga......
Därmed inte sagt att beredskap osv kan vara bättre i 08-land, allt går att förbättra.
Om EN lastbil får stopp på essingeleden så blir det i praktiken tvärnit på hela leden och med 160000 bilar per dygn så bli kön, snällt räknat, en mil lång på en timme. Det borde ge lite perspektiv åt den som tycker att "i norrland får vi minsann inga problem".
Det är också väldigt enkelt att säga att man har beredskap och plogar när snön kommer om man bara har tio vägar i centrala Luleå att ploga......
Därmed inte sagt att beredskap osv kan vara bättre i 08-land, allt går att förbättra.
Precis. Nu har man valt att ha minimal beredskap, bemanning och utrustning, då är det väl bara att inse det och gilla läget.MathiasS skrev:
Varför går inte myndigheter ut och förklarar att "nu har vi valt att ha det på det här sättet och då får vi acceptera det nån gång per år"
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Det är lika med tågen. Antingen är det för varmt, eller snö, eller löv på rälsen (så att man kan halka av) eller motvind.
Känner ni tågtrafiken fem värsta fiender?
- höst
- vinter
- vår
- sommar
- passagerare.
Känner ni tågtrafiken fem värsta fiender?
- höst
- vinter
- vår
- sommar
- passagerare.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle