24 852 läst ·
74 svar
25k läst
74 svar
Snö - Skafttomt - Skräpstaket
Med band så klart! Det finns ju en anledning till att pistmaskiner inte har hjul...
Men jag tror att ett mindre Claas med frontmonterad snöslunga skulle lösa TS problem både bättre och med mer finess.
Men jag tror att ett mindre Claas med frontmonterad snöslunga skulle lösa TS problem både bättre och med mer finess.
Redigerat:
En riktig ATB med plog är självklart lösningen. Inte kinamaskin, utan en riktig. Sedan vi skaffade en för snöröjning på hemmanet, där föräldrarna bor, har snöröjningen blivit något som inte längre är ett problem. Min pappa (78) brukar passa på att ploga vägen ned till båthuset också när han ändå håller på. Det är 2,5 km ned, och lika mycket tillbaka. En baggis.
hur stor är en som går att ploga med? exempel på modell?mattiasp skrev:En riktig ATB med plog är självklart lösningen. Inte kinamaskin, utan en riktig. Sedan vi skaffade en för snöröjning på hemmanet, där föräldrarna bor, har snöröjningen blivit något som inte längre är ett problem. Min pappa (78) brukar passa på att ploga vägen ned till båthuset också när han ändå håller på. Det är 2,5 km ned, och lika mycket tillbaka. En baggis.
Medlem
· Stockholm
· 12 inlägg
En reflektion: ATV med plog trycker snön år sidan och bygger vall. På en trång skaftväg är det jättedumt. Du måste isådana fall skaffa någonting du kan flytta snön med. Kanske en liten traktor med lastare..
Den ATV jag pratade om är i vårt fall en Can-Am på 800 cc. Kör man relativt snabbt kan man kasta snön en hel del åt sidan. Med 4 meter skaftväg kan man lägga 1,5 m meter vall åt ena sidan. Sen får man väl ringa efter en lastmaskin när det blir för mycket. Kan man ha en tomt där det verkligen inte finns någonstans att göra av snön får man väl ta in någon snöröjare på kontrakt.
Jag tänker på det där staketet som du planerar sätta upp.
Din granne satte sitt staket ca 20 cm in på sin tomt. Detta är rätt tänkt för hon vill väl kunna "underhålla" staketet även från utsidan utan att gå på din tomt. Sen är väl 20cm iofs i minsta laget. En halvmeter hade väl varit mer relevant.
Du bör tänka lika med "ditt" staket. Om du sätter det en halv meter innanför din tomtgräns kan du underhålla det från båda sidor. ....... men då blir din skaftväg helt plötsligt bara 3,5 m bred :x ....nej, om det varit jag så hade jag nog övergivit den där staketplanen. Vägen blir smal hela året och snö blir det bara några vintrar till innan klimatförändringen nått upp till Stockholm
Din granne satte sitt staket ca 20 cm in på sin tomt. Detta är rätt tänkt för hon vill väl kunna "underhålla" staketet även från utsidan utan att gå på din tomt. Sen är väl 20cm iofs i minsta laget. En halvmeter hade väl varit mer relevant.
Du bör tänka lika med "ditt" staket. Om du sätter det en halv meter innanför din tomtgräns kan du underhålla det från båda sidor. ....... men då blir din skaftväg helt plötsligt bara 3,5 m bred :x ....nej, om det varit jag så hade jag nog övergivit den där staketplanen. Vägen blir smal hela året och snö blir det bara några vintrar till innan klimatförändringen nått upp till Stockholm
Ge fasen i att lägga snön på grannens tomt, ta hand om din egen snö, punkt slut! 
Hade också en granne som fick för sig att min tomt var hans snöuppläggningsplats, så han drog all sin snö över gatan och upp min tomt med nyplanterad häck och nylagd gräsmatta.
Eftersom det inte gick att snacka med honom så gick jag ut efter ett riktigt snöfall och röjde av hela vår skaftväg och drog upp det in i hans häck. Han undrade vad jag höll på med så jag svarade att jag bara följde hans exempel och att jag i fortsättningen skulle byta snö med honom.
Efter den händelsen var det slut med hans idioti att använda min tomt som snöupplag. Han insåg att jag hade mycket mera snö, så han hade inget att vinna på det bytet
Så det är ett tips till er som drabbats av grannar som inte inser vart tomtgränserna går.
Hade också en granne som fick för sig att min tomt var hans snöuppläggningsplats, så han drog all sin snö över gatan och upp min tomt med nyplanterad häck och nylagd gräsmatta.
Eftersom det inte gick att snacka med honom så gick jag ut efter ett riktigt snöfall och röjde av hela vår skaftväg och drog upp det in i hans häck. Han undrade vad jag höll på med så jag svarade att jag bara följde hans exempel och att jag i fortsättningen skulle byta snö med honom.
Efter den händelsen var det slut med hans idioti att använda min tomt som snöupplag. Han insåg att jag hade mycket mera snö, så han hade inget att vinna på det bytet
Så det är ett tips till er som drabbats av grannar som inte inser vart tomtgränserna går.
Som sagt, jag har ju fått lägga snön där innan, hade hon sagt för 5år sedan att det inte gick bra så hade det ju varit så. Men att komma i december och söka att det inte längre går bra kanske är lite fel tidpunkt också.
Medlem
· Stockholm
· 12 inlägg
Klart det inte går om du har sönder hennes staket..!
Självklart inte om staketet går sönder, grundfrågan var ju faktiskt vad man hade för skyldighet när man bygger i "tomtgräns".Linus Salava-Lindvall skrev:
Jag har tidigare velat göra något gemensamt i tomtgränsen.
Som jag påtalat tidigare i tråden, jag vet att snön är mitt ansvar och jag är väl medveten om att man inte får förstöra snabba egendom, jag är inte dum på riktigt...