8 000 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Snickeriplanerna skulle bli verklighet...... men det blev problem
Jag håller nog inte riktigt med att de två situationerna är lika, om du inte nämner att du är finlandssvensk så på sin höjd undrar väl nån om din dialekt. Och så slipper man ju allt det andra baggaget med svenska i Finland, ingen kommer eventuellt bli aggressiv eller skrika glåpord för att dom hör att du talar svenska med någon annan t.ex.
Hälften av min släkt på mammas sida och en stor del på pappas sida också, bor runt stockholmsområdet sen 60 och 70 talet och de flesta av den generation som flyttade dit talar svenska med stockholmsk accent nuförtiden och kan passera som 100% nollåttor.
Jag skulle personligen aldrig flytta till helsingfors, det skulle bli Sverige först.
Hälften av min släkt på mammas sida och en stor del på pappas sida också, bor runt stockholmsområdet sen 60 och 70 talet och de flesta av den generation som flyttade dit talar svenska med stockholmsk accent nuförtiden och kan passera som 100% nollåttor.
Jag skulle personligen aldrig flytta till helsingfors, det skulle bli Sverige först.
För mig som österbottning så är resten av Finland definitivt utland. En annan kultur och ett annat språk. Totalt främmande.
Landsbygden i Norrland är det enda stället utanför Österbotten där jag skulle kunna känna mig någotsånär hemma........ någonstans söder om Hudiksvall börjar det kännas främmande och exotiskt.
Landsbygden i Norrland är det enda stället utanför Österbotten där jag skulle kunna känna mig någotsånär hemma........ någonstans söder om Hudiksvall börjar det kännas främmande och exotiskt.
Det skulle bli minst dubbelt dyrare att bygge eller renovera ett hus på en ort där jag inte har kontakter och därför inte kan ordna saker billigt.
Det är också mycket dyrare att leva på en ort där man inte har kontakter.
Därför kan jag skaffa mig en dräglig levnadsstandard här med betydligt mindre pengar än på annat håll.
Det är också mycket dyrare att leva på en ort där man inte har kontakter.
Därför kan jag skaffa mig en dräglig levnadsstandard här med betydligt mindre pengar än på annat håll.
Klicka här för att svara