D danjac skrev:
Då har du inte sett och lärt dig allt. Sett med egna ögon hur hojbyggare formar skärmar i rostfritt.

Skillnad att forma en skärm/tank el dyl mot en 20cm kvadratisk fördjupning i form av diskho. Jag vet oxå hur Engelskt hjul fungerar och du kan inte rulla en diskho i det. Möjligen att man kan rulla ut lite bulor men inte den 90° vinkeln sidorna utgör mot botten. Och det är Rostfritt vi talar om

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Tacka vet jag att bygga själv, då slipper man alla dessa problem! :D
... Fast och andra sidan har man då ingen annan att skylla på när saker inte blir som man tänkt sig ;)

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du missuppfattade tydligen helt vad jag skrev.
Skulle du bytt motor om du repat blocket?

TS ska naturligtvis ha en fullt funktionell diskbänk, liksom din kund skulle ha en full funktionell bil. Men om det blir en mindre skada på bilen är det kanske rimmligare att du ersätter skadan än att byta ut bilen.

Vad jag menar är att skadans konsekvenser måste vara större än varans värde innan det är rimligt att kräva byte.
Nej jag förstod vad du menade. Men som många tidigare skrivit så är det inte helt lätt att fixa det. Kräver ett proffs för att fixa så det det inte syns.

Kostar det orimligt mycket, skadan syns eller inte går att får det 100% så är det bara att byta ut den. Och kostnaden bör den som åstadkomma den står för.

Och repa ett block är en dålig jämförelse. Enkelt att blästra blocket och lacka om det så repan försvinner. Metall kräver lite mer jobb ;)

Silver78 Silver78 skrev:
Som andra säger. Ta en diskussion med snickaren. Sen är det upp till dig om du kan leva med ett prisavdrag eller om du vill ha det utan skavanker. Rostfri plåt är svårt att få bra igen. Speciellt när det inte handlar om mjuka skador.
Förstår det som TS har en bra kommunikation med snickaren. Har du inte läst tråden ?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Brevduva skrev:
Skillnad att forma en skärm/tank el dyl mot en 20cm kvadratisk fördjupning i form av diskho. Jag vet oxå hur Engelskt hjul fungerar och du kan inte rulla en diskho i det. Möjligen att man kan rulla ut lite bulor men inte den 90° vinkeln sidorna utgör mot botten. Och det är Rostfritt vi talar om

Nu är det möjligt att jag ser fel då jag tittar på bilderna genom telefonen. Men för mig ser det ut som det är kanten. Är det i hon så är det värre

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
D danjac skrev:
Nu är det möjligt att jag ser fel då jag tittar på bilderna genom telefonen. Men för mig ser det ut som det är kanten. Är det i hon så är det värre

Det är 2 skador, ena verkar vara upptill och relativt lättåtkomlig, men den andra ser ut att vara nere i hon, nästan precis i hörnet där det svänger som mest.

L Lucif3r skrev:
...den andra ser ut att vara nere i hon, nästan precis i hörnet där det svänger som mest.
Jag tror du luras av bilden. Kolla blänket till höger i bild, det är helt rakt så skadan sitter ungefär på samma sätt som på första bilden. Det är själva skadan som gör att det ser ut som att det är hon, men ytan är helt slät (bortsett från skadan givetvis).

P Paxman skrev:
Jag tror du luras av bilden. Kolla blänket till höger i bild, det är helt rakt så skadan sitter ungefär på samma sätt som på första bilden. Det är själva skadan som gör att det ser ut som att det är hon, men ytan är helt slät (bortsett från skadan givetvis).
Observant! Tror vi alla sett samma synvilla, men när du påpekar det är det ganska uppenbart! Roligt att man kan se så fel

• Haha
Paxman
  • Laddar…
Synvillor är kul. För mig har det hela tiden varit så som jag beskrev...men jag kan också se tydligt hur andra kan ha sett ho-varianten. Jag sitter vid en rätt bra datorskärm, och det kan ju skilja rejält mot om man t ex sitter med telefonen.

P Paxman skrev:
Synvillor är kul. För mig har det hela tiden varit så som jag beskrev...men jag kan också se tydligt hur andra kan ha sett ho-varianten. Jag sitter vid en rätt bra datorskärm, och det kan ju skilja rejält mot om man t ex sitter med telefonen.
Många här inne (inklusive undertecknad) blev nu väldigt glada över att vår inkompetens kan lösas med lite dyra inköp av teknik! Lägger omedelbart beställning på ny Mac Pro inkl skärm

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Nej jag förstod vad du menade. Men som många tidigare skrivit så är det inte helt lätt att fixa det. Kräver ett proffs för att fixa så det det inte syns.

Kostar det orimligt mycket, skadan syns eller inte går att får det 100% så är det bara att byta ut den. Och kostnaden bör den som åstadkomma den står för.

Och repa ett block är en dålig jämförelse. Enkelt att blästra blocket och lacka om det så repan försvinner. Metall kräver lite mer jobb ;)
Frågan är ju vad ”orimligt mycket” är. Vad jag försökte säga är att man inte har rätt till utbyte för att få ett perfekt resultat i alla fall. Om det gäller i det här fallet vet jag inte. Men vissa tycks vara av åsikten att det aldrig får finnas fel.

R RoBo skrev:
Förstår det som TS har en bra kommunikation med snickaren. Har du inte läst tråden ?
Missade de. Sorry

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Frågan är ju vad ”orimligt mycket” är. Vad jag försökte säga är att man inte har rätt till utbyte för att få ett perfekt resultat i alla fall. Om det gäller i det här fallet vet jag inte. Men vissa tycks vara av åsikten att det aldrig får finnas fel.
Så tänker jag. Vi bor i nybyggt och visst är inte allt perfekt. Lite språng i parketten på sina ställen osv. Vissa saker inom toleranserna, andra inte. Man ska få vad man betalar för, men man mår också bra av att acceptera att allt inte blir perfekt alltid utan "lite snett är också rakt", typ :rofl:

Cheesen
Nu har ju ts fått erbjudandet av snickaren att det skulle kompenseras ekonomiskt eller bytas... Modig snickare må jag säga. På firman så hade det aldrig vart någon diskussion, vi hade bytt plåten direkt, så fort som möjligt.
Vi var rädda för att kundens granne skulle komma in och kolla nyfiket. Den grannen är våran nästa kund. Om köket inte ser bra ut så säljer vi inte nästa kök.
Det hände rätt ofta att vi gjorde ett kök i ett kvarter och sedan nästa och sedan nästa.. tills kanske en tredjedel av husen i kvarteret hade bytt kök.
En nöjd kund säljer bättre än den bästa säljaren.

• Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
L Lucif3r skrev:
... Fast och andra sidan har man då ingen annan att skylla på när saker inte blir som man tänkt sig ;)
Jodå, man får skylla på tillverkaren :rofl:

• Haha
danjac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.