Hej!

Jag skulle behöva lite tips på bra snickare som kan hjälpa mig att byta fönster på ett Mockfjärd elementhus från 1967 i Boxholm. Det handlar i nuläget bara om ett dubbelfönster men med tiden troligen flera.

Som så många andra köpte jag huset utan att ha en aning om att dessa hus har en lite speciell konstruktion där fönsterkarmar och fönstersmygar är bärande. Min plan var att ringa en fönsterfirma för att få ett rötskadat fönster utbytt men utifrån andras erfarenheter har jag förstått att detta kanske är en dålig ide.

En fönsterfirma skulle kunna montera ett nytt fönster karm i karm men eftersom karmen är i tveksamt skick så tror jag ändå att en snickare behovs. Alternativa lösningar där man ersätter karmens bärande funktion genom att fälla in trä vid sidan av fönstret skulle vara att föredra men en lösning där man behåller de bärande delarna av karmen kan också fungera.

Detta är inget projekt jag själv vill ta som mitt första större projekt på huset utan jag behöver hjälp.

Tips mottages tacksamt.

M.v.h Jonas

Öppet dubbelfönster med gardiner i ett äldre hus, synlig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träfönster från en äldre byggnad som visar tecken på rötskador och behov av reparation.
Skapa konto
Ett gammalt dubbelfönster på ett gult trähus med tecken på rötskador och sliten färg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.