9 271 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Snett med en nyköpt Festool 5 m styrskena?!
Tack för svaren!
Planken är 4 - 5 cm tjocka och mellan 2 och 6 dm breda; ofta rot- till toppsågade. Vi ska kantsåga, torka, lägga på plats, plugga och slipa är tanken. Vi har köpt ett ohylat "golv" och ska testa om man kan slippa det jämnt.
Planken är 4 - 5 cm tjocka och mellan 2 och 6 dm breda; ofta rot- till toppsågade. Vi ska kantsåga, torka, lägga på plats, plugga och slipa är tanken. Vi har köpt ett ohylat "golv" och ska testa om man kan slippa det jämnt.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
4-5 cm låter som mer än TS 55 med standardklingan skulle tycka om men inga som helst problem för en TS 75 med klyvklinga. Vad kör ni med?
För att avfärda spänningar i träet som förklaring kan ni testa att kanta en gång och sedan kanta en gång till och då bara precis så mycket att det blir rakt. Om resultatet blir rakt var spänningar i träet förmodligen boven i dramat. Annars inte.
Men om ni märker att skenan flexar vi belastning är det väl egentligen bara en tving på mitten som kommer att hjälpa helt. Jag vill minnas att halverat spann borde ge en åttondel så mycket flex.
För att avfärda spänningar i träet som förklaring kan ni testa att kanta en gång och sedan kanta en gång till och då bara precis så mycket att det blir rakt. Om resultatet blir rakt var spänningar i träet förmodligen boven i dramat. Annars inte.
Men om ni märker att skenan flexar vi belastning är det väl egentligen bara en tving på mitten som kommer att hjälpa helt. Jag vill minnas att halverat spann borde ge en åttondel så mycket flex.
Fiskar upp en 1 år gammal tråd här, med undran om hur det gick. Jag är själv i färd med att kanta golv och har snörslagit och använt 2x1,40 festool skenor. Det visade sig att skenorna var krokiga och fick bytas, men även efter detta blir inte snittet 100% rakt vilket faktiskt verkar bero på att skenan inte är hundra denna gång heller. Jag är faktiskt mycket besviken på skenan. Hade kanske kunnat kapa genom två samtidigt om jag haft 75:an och då hade de passat ihop oavsett... Min fråga är i alla fall, hur gick det @aniska ? och med vilken metod?
Det är inte skarven som gör att du inte får det 100%igt?stadsbon skrev:Fiskar upp en 1 år gammal tråd här, med undran om hur det gick. Jag är själv i färd med att kanta golv och har snörslagit och använt 2x1,40 festool skenor. Det visade sig att skenorna var krokiga och fick bytas, men även efter detta blir inte snittet 100% rakt vilket faktiskt verkar bero på att skenan inte är hundra denna gång heller. Jag är faktiskt mycket besviken på skenan. Hade kanske kunnat kapa genom två samtidigt om jag haft 75:an och då hade de passat ihop oavsett... Min fråga är i alla fall, hur gick det @aniska ? och med vilken metod?
Jag har aldrig problem med detta så jag förstår inte hur ni gör för att det ska bli tokigt. Maskinen måste få såga i sin takt så man inte tvingar den framåt. Om man trycker maskinen åt något håll så är det lätt att den börjar dra snett. Sedan så finns justerskruvar på två klackar på sågplattan som löper i skenan. Om dom två skruvarna är feljusterade så vill hela sågen gå snett vilket medför att den börjar dra åt ena eller andra hållet. Man måste således justera dessa så att sågklingan ligger exakt i linje med det tänkta snittet annars är risken stor att den drar snett
Jag har nu stått och tittat på flera skenor och satt ihop dessa på en affär. Det verkar dystert nog så att man måste ha tur för att få två schyssta exemplar. Vissa var likt bananer. Dubbelt dystert; detta trodde inte affären riktigt på innan de kollade med långpasset. Inte så bra reklam för företaget med hög svansföring? Notera, jag har några gröna maskiner och gillar dessa, men skenorna verkar inte bra (iallafall numera). Smartast hade varit att kapa genom två plank med samma snitt så spelar det ingen roll om det blir lite krokigt. Det räcker som sagt inte 55:an till. Sticksåg kanske men det lär ju bli ett jävla risigt snitt...
Har 4 skenor i varierande längder och ingen av dem är skeva på något sätt.
Kopplar nästan aldrig ihop dem men de få gånger som jag ändå gör det så är rätskiva ett krav för att få det bli rakt... Tänk på att änderna på skenorna inte alltid är helt 90 grader gentemot resten av skenan så när man kopplar ihop skenor kan det bli någon glipa i skarven. Det är sällan skenorna verkligen ligger an mot varandra helt längs hela skarven.
Kopplar nästan aldrig ihop dem men de få gånger som jag ändå gör det så är rätskiva ett krav för att få det bli rakt... Tänk på att änderna på skenorna inte alltid är helt 90 grader gentemot resten av skenan så när man kopplar ihop skenor kan det bli någon glipa i skarven. Det är sällan skenorna verkligen ligger an mot varandra helt längs hela skarven.
Låter som jag ska kolla rakheten på mina skenor när jag kommer hem.
När jag sågade mina golvplank gjorde jag en fixtur som de fästes i. Denna tillsammans med golvplankan löpte sedan i t-spåret på justersågen. Blev superbra. Men förutsätter så klart att man har en justersåg. Hjälper dock inte mot spänningar i träet.
När jag sågade mina golvplank gjorde jag en fixtur som de fästes i. Denna tillsammans med golvplankan löpte sedan i t-spåret på justersågen. Blev superbra. Men förutsätter så klart att man har en justersåg. Hjälper dock inte mot spänningar i träet.
@Thomasx, hade jag haft en bordssåg hade jag nog hellre använt den
I teorin var skena och sänksåg ett smidigt alternativ. Men nu börjar jag tänka att en riktigt rak mdf eller masonit el dylikt borde funka nog så bra som skena...
Jag kan inte förstå hur skenan skall kunna bli böjd på den ledden. Det är ju ca 200 mm aluminiumprofil som har kraftig böjstyvhet. Liggandes kan den ju bli hängande och böjd men det är ju av helt annan betydelse för funktionen.
@Jerk, jag har funderat på det också men det verkar vara dåligt fabricerade. De är bara profilerade inte frästa i efterhand på ngt sätt... Den värsta skenan jag hade var typ 3 mm skev. när jag kapade två sidor och lade mot varandra blev det då en halv cm vilket är utom felmarginal