Hej! Jag sätter in ett Ikea kök i min lägenhet. Hittills har det flytit på bra men nu mot slutet har jag stött på problem.

Jag ska sätta upp högskåpet för ugn osv härnäst men det strular lite. Bänkskåpen är (så gott som) raka, men för att få högskåpet rakt gentemot bänkskåpen har jag behövt snedställa det. Hur kan detta komma sig?

Har mätt med långpass också, men det visar samma sak. Alltså att bänkskåpen är raka men att högskåpet måste vara snett för att passa med dem.

Skåpen i fråga:
Installation av Ikea köksskåp - bänkskåp står rakt, högskåp snett för att matcha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är de raka gentemot varandra.

Bänkskåpet:
Nivåinstrument placerat på köksskåp visar en jämn och rak installation.
Skapa konto

Högskåpet:
Vattenpass i närbild som visar en nivellerad yta under installation av köksinredning.
Skapa konto

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag tänker själv att eftersom att högskåpet blir det sista skåpet på den väggen, förutom ett överskåp till kylen, så är det ingen katastrof om det lutar lite.

Tacksam för synpunkter, lösningar och erfarenherer!

”Så gott som” gör stor skillnad på högskåpet som kräver mer än ”så gott som”. ;)

Du kanske ska montera högskåpet först och anpassa allt efter det.

Sen kan det nog visa lite fel nu när du inte har några hyllplan i högskåpet, är det i våg på bottenplanet?

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
”Så gott som” gör stor skillnad på högskåpet som kräver mer än ”så gott som”. ;)

Du kanske ska montera högskåpet först och anpassa allt efter det.

Sen kan det nog visa lite fel nu när du inte har några hyllplan i högskåpet, är det i våg på bottenplanet?
Grymt tråkigt isåfall, då jag monterat hela resterande köket. Nej, i bottenplan är det inte i våg heller.

Dom millimetrarna är inget att bry sig på.

Redigerade mitt förra inlägg, men det är också viktigt att man är extremt noga med vinkelhaken när man spikar fast bakstyckena på stommarna, blir det fel där så fortsätter det va fel sen. Kolla så du har rätt vinklar på högskåpet så det inte blivit snett (rombform).

Kan det inte vara så att högskåpet bågnar lite åt något håll när det inte sitter några hyllplan monterade? Prova sätt in ett hyllplan mitt i högskåpet och mät igen.

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Dom millimetrarna är inget att bry sig på.
Haha, precis ett sånt svar jag egentligen letade efter. För att övertyga mig själv.

Diffen mellan högskåp och tak är alltså ca 3-4mm mellan vänstra respektive högra överkanten av skåpet.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Redigerade mitt förra inlägg, men det är också viktigt att man är extremt noga med vinkelhaken när man spikar fast bakstyckena på stommarna, blir det fel där så fortsätter det va fel sen. Kolla så du har rätt vinklar på högskåpet så det inte blivit snett (rombform).
Att man skulle ha vinkelhake till det hade jag ingen aning om, dåligt av Ikea att det inte står i manualen.

Centano Centano skrev:
Kan det inte vara så att högskåpet bågnar lite åt något håll när det inte sitter några hyllplan monterade? Prova sätt in ett hyllplan mitt i högskåpet och mät igen.
Hmm, jo kan pröva det. Men botten är heller inte i våg. Så det känns som att det är snett "på riktigt ".

Har du kryssmätt högskåpet så det är helt rektangulärt?
Högskåpet, ska inte det monteras med fyra fötter då du verkar att ha ugn och micro i det, minns lite dåligt.
Så monterar du fyra fötter trycker det in till bänkskåpet och låser det med tvingar, så är det sedan bara att justera det i överkant och med fötterna. Det lilla som det verkar skilja är inga problem att trixa till.

A Axra99 skrev:
Diffen mellan högskåp och tak är alltså ca 3-4mm mellan vänstra respektive högra överkanten av skåpet.
Taket utgår du inte ifrån utan skåpen, även tak kan vara sneda. Så glöm avstånd till tak och fokusera enbart på skåpen.
Det är skåpen som sedan avgör hur mycket justering du får lägga tid på med luckor och lådor.

A AndersS skrev:
Har du kryssmätt högskåpet så det är helt rektangulärt?
Högskåpet, ska inte det monteras med fyra fötter då du verkar att ha ugn och micro i det, minns lite dåligt.
Så monterar du fyra fötter trycker det in till bänkskåpet och låser det med tvingar, så är det sedan bara att justera det i överkant och med fötterna. Det lilla som det verkar skilja är inga problem att trixa till.
Jag mätte skåpet med vinkelhake nu och det verkar vara rakt. Jag har skena i bakkant så ska bara ha fötter i framkant.
Mitt egentliga problem är att när högskåpet är rakt gentemot bänkskåpet, så visar vattenpasset att högskåpet är snett.

Jag har lagt skåpet på marken, så drar jag ur alla spik och gör om det med vinkelhake. Uppdaterar snart.

• Gilla
prichard
  • Laddar…
Kryssmät hörn till hörn, vinkelhake är så kort och så har du inget helt bakstycket kan du få vridningarna.

A AndersS skrev:
Kryssmät hörn till hörn, vinkelhake är så kort och så har du inget helt bakstycket kan du få vridningarna.
Jag körde mot bättre vetande med vinkelhake, det blev mycket bättre i alla fall! Men skåpet bågnar nog lite ändå, funderar på att sätta i hyllplanen. Är det dumt att göra innan jag skruvar fast täcksidan?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.