Hej!

Balkongdörren i min lägenhet verkar vara lite sned och svår att stänga. Mer specifikt så tar den i botten av dörrkarmen och det finns ett litet glapp uppe i vänstra hörnet när man stänger dörren.

Här är några bilder:

Bild av balkongdörrens övre vänstra hörn med markerat glapp mellan dörren och karmen. Markeringen visar var snedheten är tydligast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkongdörr med glapp i övre vänstra hörnet där dörren möter karmen, visad med blå pil för att ange riktning för justering.
Skapa konto

Balkongdörr med justeringshål markerade i olika färger för att illustrera möjlig justering av dörrens position.
Skapa konto

I första bilden försöker jag visa glappet (vid det övre vänstra hörnet av dörren), det är väldigt litet och kanske svårt att se men syns mycket bättre i verkligenheten.

Den andra bilden visar hur jag vill justera dörren. Jag vill höja det vänstra hörnet av dörren lite. Kollar man noga på bilden uppe var dörren möter dörrkarmen så ser man att den är lite sned (men kanske svårt att se då det är så litet).

I den tredje bilden har jag markerat "justeringshålen" med olika färger (ingen aning vad de egentligen heter) som, vad jag förstår, man kan skruva i med en insexnyckel för att justera dörren. Men det finns 4 olika hål så jag vet inte i vilken av de jag ska skruva i och åt vilket håll för att höja det övre vänstra hörnet av dörren.

Tyvärr vet jag inte vem tillverkaren av dörren är då jag inte lyckas hitta något företagsnamn eller logga någonstans på dörren.

Jag har aldrig gjort något liknande tidigare och är generellt inte så kunnig av mig, så förklara gärna begreppen ni använder i era förklaringar.

Tack!

Mats-S
Inte lätt att förklara med ord, hittar ingen bra video heller, men om du googlar kanske du kan hitta en video. Ditt problem är alltså att du vill höja sidan med handtaget. Det betyder att du måste flytta hela karmen så att den återigen blir "fyrkantig" och springorna ovan och på sidan blir lika.

- Du ska skruva med en karmskruvnyckel, kostar typ 50 kr på Jula/Biltema/Clas. Anledningen att du ska ha det verktyget är att ibland har den yttre hylsan på karmskruven "fastnat" eller spruckit i karmen och då kan du inte justera den, utan måste skruva på den inre delen, själva skruven som går in i karmen. Köp en, du kan ha nytta av den på en annan dörr också :)
Jag föredrar personligen en T-nyckel, lättare att jobba med utan skruvdragare, samt att man kan öppna dörrar utan handtag med den ;-)
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/t-nyckel-2000019421

Normalt sett justerar du genom att skruva på den yttre hylsan.
- att Skruva hylsan utåt (moturs) innebär att karmsidan förflyttar sig i riktning MOT dörrhålet
- att Skruva hylsan inåt (medurs) innebär att karmsidan förflyttar sig i riktning FRÅN dörrhålet

- När du justerar ena sidan, måste du även justera motsvarande karmskruv på andra sidan lika mycket (gäller översta och understa skruven).
- Dom mittersta skruvarna justeras så att springan mot karmen blir jämn. Du måste alltså även justera dessa så att karmsidan förblir rak.
- Att justera karmen är inte gjort med en justering per skruv, du måste gå fram och tillbaka mellan skruvarna och studera dörrspringorna tills allt är ok.
- Om foder och lister sitter i karmen kan det innebära att karmen sitter fast i dom, då måste du lossa på det som håller kvar karmen. Men oftast funkar det utan att röra foder och lister.

Eftersom du inte har erfarenhet av det här, ta din tid och gör små justeringar på varje skruv. Fortsätt så tills du är nöjd :)

För att justera din dörr:

- Nederdelen av karmens gångjärnssida ska justeras från dörrhålet
BLÅ karmskruv yttre hylsa MEDURS
Motsvarande karmskruv på andra sidan MOTURS

- Överdelen av karmens gångjärnssida ska justeras mot dörrhålet
GUL karmskruv yttre hylsa MOTURS
Motsvarande karmskruv på andra sidan MEDURS

Jag hoppas att jag skrivit rätt, jag gör det här automatiskt utan att tänka, så lite jobbigt att beskriva det med ord. Men du ser själv vad som händer när du skruvar, följ din känsla då 😎

Redigerat:
Visa gärna en bild på hela utsidan med stängd dörr

Matti_75 Matti_75 skrev:
Visa gärna en bild på hela utsidan med stängd dörr
Här är bilden från utsidan:

Dörr med glasruta och persienner sedd utifrån, med en röd fläck markerad som reflektion.
Skapa konto

(den röda fläcken är bara min egna reflektion borttagen)

Mats-S Mats-S skrev:
Inte lätt att förklara med ord, hittar ingen bra video heller, men om du googlar kanske du kan hitta en video. Ditt problem är alltså att du vill höja sidan med handtaget. Det betyder att du måste flytta hela karmen så att den återigen blir "fyrkantig" och springorna ovan och på sidan blir lika.

- Du ska skruva med en karmskruvnyckel, kostar typ 50 kr på Jula/Biltema/Clas. Anledningen att du ska ha det verktyget är att ibland har den yttre hylsan på karmskruven "fastnat" eller spruckit i karmen och då kan du inte justera den, utan måste skruva på den inre delen, själva skruven som går in i karmen. Köp en, du kan ha nytta av den på en annan dörr också :)
Jag föredrar personligen en T-nyckel, lättare att jobba med utan skruvdragare, samt att man kan öppna dörrar utan handtag med den ;-)
[länk]

Normalt sett justerar du genom att skruva på den yttre hylsan.
- att Skruva hylsan utåt (moturs) innebär att karmsidan förflyttar sig i riktning MOT dörrhålet
- att Skruva hylsan inåt (medurs) innebär att karmsidan förflyttar sig i riktning FRÅN dörrhålet

- När du justerar ena sidan, måste du även justera motsvarande karmskruv på andra sidan lika mycket (gäller översta och understa skruven).
- Dom mittersta skruvarna justeras så att springan mot karmen blir jämn. Du måste alltså även justera dessa så att karmsidan förblir rak.
- Att justera karmen är inte gjort med en justering per skruv, du måste gå fram och tillbaka mellan skruvarna och studera dörrspringorna tills allt är ok.
- Om foder och lister sitter i karmen kan det innebära att karmen sitter fast i dom, då måste du lossa på det som håller kvar karmen. Men oftast funkar det utan att röra foder och lister.

Eftersom du inte har erfarenhet av det här, ta din tid och gör små justeringar på varje skruv. Fortsätt så tills du är nöjd :)

För att justera din dörr:

- Nederdelen av karmens gångjärnssida ska justeras från dörrhålet
BLÅ karmskruv yttre hylsa MEDURS
Motsvarande karmskruv på andra sidan MOTURS

- Överdelen av karmens gångjärnssida ska justeras mot dörrhålet
GUL karmskruv yttre hylsa MOTURS
Motsvarande karmskruv på andra sidan MEDURS

Jag hoppas att jag skrivit rätt, jag gör det här automatiskt utan att tänka, så lite jobbigt att beskriva det med ord. Men du ser själv vad som händer när du skruvar, följ din känsla då 😎
Tack så mycket för ett så utförligt svar!

Ska testa detta när jag har tid.

En fråga bara: Finns det risk att jag skadar dörren om jag skruvar något hål för mycket (typ att det blir någon sorts obalans av vikt på dörrfästet).

Frågar då min pappa försökt hjälpa mig med detta tidigare utan att själv veta så mycket om hur det fungerar. Han skruvade i alla hål lite i taget och gick på känsla. Det blev då bättre än hur det var tidigare men inte perfekt.

Jag vet dock inte hur mycket han skruvat i varje hål (och åt vilket hål). Frågar därför om jag kan orsaka någon skada om jag fortsätter skruva? Han har ju inte skruvat i motsatta hålet som du nu sagt att man ska göra.

Man behöver ju kolla med ett vattenpass och kryssmäta dörrkarmen innan man börja skruva på något..
Den kan ju även sitta fast med foder så att man behöver lossa dom

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Går det att lossa lite på dom inringade skruvarna något och sedan dra åt resterande skruvar i gångjärnet?
Gångjärn på dörr, skruvar markerade med färgade ringar. Fråga om justering av skruvarna.
Skapa konto

Matti_75 Matti_75 skrev:
Går det att lossa lite på dom inringade skruvarna något och sedan dra åt resterande skruvar i gångjärnet?
[bild]
Jag är ingen expert, men det ser ut att gå.

Vad uppnår det? Hur skiljer det sig från att skruva i de hålen jag markerade? Genuin fråga. :)

Matti_75 Matti_75 skrev:
[bild]
Det är sällsynt att de går att justera då de ofta är i botten.
Ibland kan man skruva ut sidjusteringsskruvarna lite på det undre gångjärnet istället för att rikta dörrbladet i karmen.

S Schytheron skrev:
Jag är ingen expert, men det ser ut att gå.

Vad uppnår det? Hur skiljer det sig från att skruva i de hålen jag markerade? Genuin fråga. :)
Du får dörrbladet längre åt höger vilket gör att dörrbladet rätas upp.
Du behöver kolla karmen med vattenpass innan du börjar justera karmskruvarna. Det är inte ovanligt att tunga glasade dörrar hänger ner sig i gångjärnen

Mats-S
plåtrickard plåtrickard skrev:
Man behöver ju kolla med ett vattenpass och kryssmäta dörrkarmen innan man börja skruva på något..
Den kan ju även sitta fast med foder så att man behöver lossa dom
Helt rätt, det kan sitta i foder/lister, precis som jag skrev i svaret 😉

Kryssmätning och vattenpass är inte nödvändigt när dörren sitter på plats. Visst, man kan ha det som en kontroll, men oftast överkurs.
Man utgår från dörrbladet och jämnar ut alla springor mellan dörrblad/karm så att dom blir så lika som möjlig ... men ofta kan det avståndet bli en kompromiss på en befintlig dörr där karmen/dörröppningen rört sig lite med tiden. Men dörrbladet är det man utgår ifrån om man inte vill montera om hela karmen, och det är nog ingen som vill göra om det går att fixa med justering av karmen :-)

Mats-S
S Schytheron skrev:
Jag vet dock inte hur mycket han skruvat i varje hål (och åt vilket hål). Frågar därför om jag kan orsaka någon skada om jag fortsätter skruva? Han har ju inte skruvat i motsatta hålet som du nu sagt att man ska göra.
Du känner om skruvarna upptill och nertill går typ lika trögt som skruvarna på mitten av karmen, då är dom neutrala mot varandra. Är det stor skillnad, skruva ena sidan åt det håll som skruven går lättast. Vilken sida du ska skruva på avgörs av hur du vill flytta karmen i sidled (för att få jämn springa upptill och på sidorna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.